De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous."— Transcript van de presentatie:

1

2 Frans op het vmbo: zó kan het ook!

3 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous maintenant! Marleen GeertsmaPhilippe Demaillat

4 Stellingen Ik vind grammatica het belangrijkste voor het vak Frans. Mijn leerlingen werken het liefst op de computer. Vaardigheden vind ik makkelijk om te trainen in de klas. Ik gebruik veel materiaal buiten de methode om. Aan het eind van het jaar heb ik het hele boek uit. 4

5 Waarom digitaal werken? Efficiënter werken Kwalitatief beter Faciliteiten op het werkplein 5

6 Hoe gerealiseerd? Directie Sectie Lessentabel Ouders en leerlingen Lokaal Faciliteiten 6

7 Keuzes sectie vmbo Consequenties keuzes 180 graden om 7

8 Didactiek Zelfstandigheid (extra uitleg) Leren in Veiligheid  LiV Eigen tempo Voorspellende opbouw bij de toetsing  Transparantie 8

9 De drie V’s 1.Veiligheid / veilige omgeving 2.Verantwoordelijkheid 3.Vertrouwen geven aan leerlingen 9

10 Veiligheid / veilige omgeving Leren in Veiligheid LiV  vaste structuur Klassenmanagement Leer- en maakmoment  takenboekje, Magister Transparantie 10

11 Verantwoordelijkheid Zelfredzaamheid Coachen  klassenmanagement aanpassen  vraagmomenten (klassikaal / individueel) Zelf diagnosticeren (D-toets, formatief, oefeningen maken zonder boek) Leren structureel zelf fouten te ontdekken Systematisch coachen op eigen werk (erkenning van eigen fouten) Metacognitieve vaardigheden 11

12 Vertrouwen Coachen Positief benaderen Differentiëren  per les moment om te kijken naar verantwoordelijkheid Zw / Zs leren  Zw vragen + uitleg (soms klassikaal) Individueel / klassikaal / formatief / summatief / experts 12

13 Alors…. Vaardigheden (cognitief) Zelf diagnosticeren = kracht van digitaal werken  Dit is een verschil met VO-content (onderzoek) 13

14 Proces Basis kennis leren Oefenen / trainen Zelf diagnosticeren Verbeteren Positieve feedback over resultaten  Controle van niveau = drie vaardigheden toetsen per chapitre  Metacognitief = zelf diagnosticeren 14

15 Au travail! In groepjes van 4 à 5 personen Welke elementen kan je toepassen in jouw les? Wat zal de opbrengst zijn? 15 en ligne differentiëren (zelf)controle feedback Metacognitieve vaardigheden meten (toetsing)

16 Merci! Marleen Geertsma mgeertsma@ja.nl Philippe Demaillat pdemaillat@ja.nl 16


Download ppt "Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous."

Verwante presentaties


Ads door Google