De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw

Verwante presentaties


Presentatie over: "Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw"— Transcript van de presentatie:

1 Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Motivatie Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw

2 CGO en Differentiëren

3 De overbelaste leerling

4 Socialiseren Niet differentiëren maar socialiseren

5 Extrinsiek versus Intrinsiek
Leerling geen intrinsieke motivatie? Taak van de docent om dit op te wekken. Welke vaardigheden heeft de docent nodig om leerlingen te kunnen motiveren?

6 VAARDIGHEDEN MOTIVATIE P SITIEF

7 POSITIEF Start de les positief en enthousiast en sluit ook de les weer af. Benoem gewenst gedrag (en niet andersom) Bouw een band op met je leerlingen en benader ze positief Achterkomen…. Waar zijn ze goed in? LUISTEREN….

8 VAARDIGHEDEN MOTIVATIE VARIATIE WERKVOR EN

9 Variatie van werkvormen
DUIDELIJKHEID en STRUCTUUR IN DE LES Hanteer een duidelijk stappenplan (visueel) Opsplitsen van taken en de deeltaken Koppel theorie zoveel mogelijk aan (innovatieve) werkstukken Geef leerlingen de vrijheid om op eigen initiatief en met eigen verantwoordelijkheid te werken. Bied leerlingen mogelijkheden om langdurige projecten die ze zelf hebben bedacht, dit sluit aan op hun belevingswereld.

10 VAARDIGHEDEN BEL NING MOTIVATIE

11 BELONING Geef leerlingen positieve feedback over hun kennistoename (verbaal, eindbeoordeling) Geef de leerling een informerende beloning. Geef leerlingen uitleg over hoe motivatie werkt en hoe dit beïnvloedt.

12 Hoe doe je dit allemaal in de praktijk ?
Probleem gesprekken buiten de gewone leeromgeving aangaan. Relatie omgeving veranderen( Geconditioneerd gedrag Pavlov). Pas de veroorzaker methode toe. (Deci&Ryan). Overleg vooraf welk gedrag je van de ll. na het gesprek verwacht. (Gesprekstechnieken).

13 In het vervolg...-> Monitor het gedrag: Verandering ?
Geef oplossingen voor veranderingen, probeer in eerste instantie bepalingen te vermeiden(escalatieladder/ veroorzakerprincipe).

14 De onderzoekende Docent
Volgt de leerling de juiste opleiding? Wat willen de ouders? Wat wil de leerling? Kan de leerling het niveau aan? Had de leerling na een tijd nog steeds zin in de opleiding? Monitor de cijfers! Ga het gesprek aan* Hoe is de thuissituatie? Ga het gesprek aan* *Interpersoonlijke/pedagogische competentie.

15 Competentie Gericht Onderwijs
Motiveert of blokkeert!?

16 Competentie Gericht Onderwijs
Wat is CGO Wat kenmerkt CGO Coöperatief leren Rol van de docent

17 Motivatie Intrinsiek / extrinsiek relevantie, vertrouwen,
tevredenheid en aandacht klassenklimaat, schoolse taken, betrokkenheid

18 In de praktijk Intrinsiek / extrinsiek Zelfstandigheid
Coöperatief leren Eigen inbreng


Download ppt "Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw"

Verwante presentaties


Ads door Google