De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december

Verwante presentaties


Presentatie over: "Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december"— Transcript van de presentatie:

1 Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december 2004 in a Nutshell

2 Route Wat is arrangeren? Onderwijssituatie anno 2007
Wolters-Noordhoff: 2008 productgeneratie: geschikt om te arrangeren! ervaringen met arrangeren (experimentele projecten De toekomst van het arrangeren 29 november 2018

3 Wat is arrangeren? Volgens de Van Dale:
“1. schikken, rangschikken zodat een ordelijk of sierlijk geheel ontstaat; …” Arrangeren van Leereenheden: Een samenhangend geheel van leerdoelen, toetsvragen, bronnen etc. 29 november 2018

4 Is digitaal arrangeren anders dan arrangeren met folio?
Digitaal arrangeren betekent dat je kunt: Toevoegen Weglaten Integreren Dat kan met Folio materiaal ook! 29 november 2018

5 Arrangeren met digitaal lesmateriaal betekent ook
Grotere flexiblisering onderwijs: Plaats- en tijdsonafhankelijk inzetbaar Tempo; niveau; leerstijl variatie Sneller vindbaar; “Availability on demand rather than availability on the shelves…” Digitale monitoring voortgang (Scorm) Versimpeling toetsing (nakijken) 29 november 2018

6 Onderwijssituatie anno 2007
Conclusies Vier in Balans Monitor (ICT op School): Gebruik computers binnen de les beperkt:< 10% van docenten zet PC wekelijks in! Toename PC gebruik buiten lessituatie om: Registratie Cijferbeoordeling Ten behoeve van opstellen van toetsen Eigen gebruik 29 november 2018

7 Ongecoördineerd Leraren bepalen zelf of ze al dan niet gebruik maken van ict.
Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

8 Gecoördineerde voorzieningen School heeft een ict-coördinator voor ict-voorzieningen. Leraren kiezen meestal zelf bij welke leerstof op welke manier ict wordt gebruikt bij lesgeven. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

9 Gecoördineerde visie voor het merendeel van de leerstofonderdelen zijn afspraken gemaakt over de didactische inzet van ict. Het wordt belangrijk gevonden dat alle leraren zich aan deze afspraken houden. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

10 Geïntegreerde leeromgeving voor vrijwel alle leerstofonderdelen zijn school- of sectiebrede afspraken gemaakt over de didactisch inzet van ict. De inzet van ict sluit aan bij teamopvattingen over onderwijzen en leren. Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

11 ONDERWIJS en ICT GEBRUIK
Bron: vier in balans monitor van ICT op School 29 november 2018

12 Dus…. Arrangeren vindt plaats in heel diverse ict gebruikerssituaties.. Digitaal lesmateriaal kent andere eigenschappen dan folio lesmateriaal; biedt ander perspectief op arrangeren… Wat betekent dit voor nieuwe productgeneratie vanaf 2008? 29 november 2018

13 Productgeneratie 2008 ‘Folio aanbod’ A) Folio Leerboek B) Folio
Werkboek + I-Module ‘Digitaal aanbod’ C) e-book [PDF bundel hoofd-stukken van een leerboek] D) i-werkboek [interactief werkboek met geïntegreerde I-Module] 29 november 2018

14 Arrangeren met WN lesmateriaal
“schikken, rangschikken zodat een ordelijk of sierlijk geheel ontstaat…” Arrangeren is mogelijk: Met pdf hoofdstukken leerboek Met leereenheden i-werkboek 29 november 2018

15 29 november 2018

16 29 november 2018

17 29 november 2018

18 29 november 2018

19 29 november 2018

20 29 november 2018

21 29 november 2018

22 29 november 2018

23 Enkele ervaringen van gebruikers…
“Het werkt! De leerlingen zijn zelf aan de slag met het materiaal en kennen het boek niet.” “Sommige leerlingen vragen hoe ze de stof moeten leren. Vanaf scherm of vanuit het boek?” “Het helpt om tegen de leerling te zeggen dat je met het werken met dit materiaal tegelijkertijd de stof leert. Leren door doen.” “Wanneer werk je als docent centraal in deze setting? Je hebt geen grip meer op tempo.” “Het materiaal biedt de mogelijkheid om te stimuleren tot gesprek.” “Mogelijkheden om te arrangeren; hierdoor ziet de de leerling niet meer zien dat we stof overslaan.” “Extra stof wordt niet meer als strafstof gezien…” “Ik heb het idee dat de leerlingen nu echt wat doen. In het werkboek vulden ze hier en daar een woordje in. Nu ze direct feedback krijgen doen ze beter hun best.” 29 november 2018

24 Ervaringen met i-werkboek op gebied van arrangeren:
De leerling die zelf aan de slag gaat met digitaal lesmateriaal werkt lineair; De deelnemende docenten arrangeren: Voor een hele klas of groepen leerlingen Geïntegreerd met andere methoden Kunnen met het materiaal variëren in: Niveau Tempo Leerstijl Mate van sturing Er is behoefte aan meer kennis over het gebruik van ICT als didactisch hulpmiddel in leersituaties. Concreet: Leren over ict Leren met behulp van ict Leren door middel van ict Persoonlijk gebruik van ict 29 november 2018

25 De toekomst van het arrangeren
Wel: Leereenheden: als samenhangend geheel van leerdoelen, toetsvragen, bronnen etc. Voorbeeld leerroutes Toevoegen; weglaten; integreren Toegang tot alle niveaus binnen één leerjaar Begeleiding bij organisatie en gebruik van ict als didactisch hulpmiddel in lessituaties Geen losse opdrachten; assets Niet wijzigen van leereenheden (auteursrecht) 29 november 2018


Download ppt "Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december"

Verwante presentaties


Ads door Google