2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
WELKOM!
Missie – Kerntaak – Kernwaarden Het opleiden van leerlingen tot goed ontwikkelde, zelfbewuste wereldburgers met een diploma op hún niveau, die in staat zijn een bijdrage te leveren aan de verdere opbouw en verbetering van de maatschappij waarin wij leven. Kerntaak: waarde(n)vol onderwijs Kernwaarden: Respect, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, gelijkwaardigheid en pluriformiteit
SOP & “Drie weken het roer om” De leerling echt centraal! Schoolontwikkelplan Mavo aan Zee Voorjaar 2016 SOP & “Drie weken het roer om” Presentatie School-Ontwikkel-Plan 2016-2018 Drie weken het roer om
gepersonaliseerd leren community college ontwikkelingsgericht gastgericht high performance
De weg naar gepersonaliseerd leren
gepersonaliseerd leren Community College ontwikkelingsgericht gastgericht high performance
Communicatie & Draagvlak
De weg naar gepersonaliseerd leren
Iedere leerling van Scholen aan Zee een gepersonaliseerde leerroute in 2020!
Vormgeving Gepersonaliseerd Leren op ‘Scholen aan Zee’ Programma Coaching/Begeleiding Verschil in tempo Zelf je doel vaststellen Wekelijks gesprek coach: plannen, reflecteren, doel checken Leren te Leren centraal Toetsen wanneer je er aan toe bent Altijd duidelijk waar je staat Veel informele toets-momenten Gaandeweg steeds meer vrijheid in zelfstandigheid Materiaal altijd aanwezig Leerling Centraal Extra hulp aanwezig Schooldag Sociaal Dagstart en afsluiting met basisgroep geeft duidelijkheid aan de dag Zelf intekenen op activiteiten Zelfstudie, groepstudie, projectgroepen, stamgroepen etc. Er zijn geen momenten waarop niets gebeurt! Er zijn veel verschillende onderwijsactiviteiten (werkvormen) Leraren altijd aanwezig op schoolvloer! Geen drukke leswisselmomenten
Drie weken het roer om
plg curriculumontwikkeling Coaching Toetsbeleid Leerdoeldenken : plg curriculumontwikkeling Coaching Toetsbeleid Leerlab digitale didactiek
Curriculumbewustzijn Welke kerndoelen in klas 1 en 2? Hoe kunnen leerlingen die kerndoelen bereiken? Welke instructie wordt aangeboden? Binnen leergebieden?
Coaching van leerlingen
Toetsbeleid Mavo aan Zee Toetsingsbeleid moet er voor zorgdragen dat de toetscultuur wordt aangepast aan de gepersonaliseerde leren onderwijsvisie van Scholen aan Zee. De focus van voornamelijk summatieve toetsing moet verplaatsen naar een meer prominente rol voor formatieve toetsing. mavoaanzee.nl
Leerdoel-denken ICT Toetsbeleid Coaching mavoaanzee.nl Bij het gepersonaliseerd leren hebben wij 4 belangrijke speerpunten die niet los van elkaar staan. Namelijk leerdoeldenken, toetsbeleid, coaching en ICT. Voor al deze groepen zijn verschillende werkgroepen. Zo ook voor toetsbeleid. mavoaanzee.nl
Toetsbeleid implementeren binnen de school Overleg op directieniveau Toetscommissie Docententraining Toetsbeleid brengen wij als volgt de school binnen. De directeuren van de verschillende Scholen met daarvan een aantal experts zijn bij elkaar gekomen in een meeting met Bureau ICE. Samen met Bureau ICE is er een eerste opzet van toetsbeleid geschreven. Vervolgens hebben de teamleiders van de verschillende Scholen en de bestuurder hier feedback op gegeven. Zo zijn we tot ons toetsbeleid gekomen. Binnen de Mavo hebben wij een toetscommissie opgericht. De gedachten hierachter is dat wij voorlopers hebben in de school die het proces rondom het toetsbeleid ondersteunen. Dit schooljaar krijgen alle collega’s 4 trainingen waarbij zijn meer kennis over toetsen krijgen. mavoaanzee.nl
Docentenscholing Taxonomieën Toetsmatrijzen Een goede toets Formatief toetsen in de praktijk Onze docentenscholing wordt gegeven in 4 verschillende trainingen verspreid over 5 maanden. De thema’s die aan bod komen zie je op het scherm staan. Na iedere training krijgen alle vakgroepen een opdracht mee. Zo moeten de vakgroepen na training 1 bepalen welke taxonomie zijn gaan gebruiken en welke groeicurve per leerjaar zijn gaan gebruiken in weten, doen en snappen vragen. mavoaanzee.nl
Doelen Een meer prominente rol voor formatieve toetsing Minder summatieve meetmomenten Kwaliteit van de toetsen verbeteren De leerling bepaalt wanneer hij/zij gaat toetsen In 2020 willen we de volgende doelen hebben bereikt. mavoaanzee.nl
In 2020 willen we de volgende doelen hebben bereikt. Een meer prominente rol voor formatieve toetsing Minder summatieve meetmomenten Kwaliteit van de toetsen verbetere In 2020 willen we de volgende doelen hebben bereikt.