Zorgbeleid Stedelijk Internaat Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Dienst Time Out Projecten
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Verantwoordelijke Leni.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
In het bestuursakkoord
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht Werken
Voortgangsgesprek fase 1
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
vanuit een herstelgerichte visie!
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
SAMEN HUIS VAN HET KIND – DE KRACHT VAN EEN NETWERK TURNHOUT – 23/06/2016.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Handelingsgericht werken
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Ouders en school samen Maart 2016
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen 2. Intake – GIZ Ondersteuningsplan.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
het katholiek basisonderwijs
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Instrument Team Intervisie
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Transcript van de presentatie:

Zorgbeleid Stedelijk Internaat Gent Vertrekpunten DOOSG IVA : visie op zorg, HGW, pedagogisch project Stedelijk internaat Gent: visie op opvoeden, HGW, visie op zorg SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Missie Dag- en nachtopvang voorzien tijdens de schooldagen Voor kinderen en jongeren van 2,5 j. tot en met 18 j. Kinderen en jongeren welkom uit het reguliere en buitengewoon onderwijs Opvang op maat van de ouder en kind/jongere omwille: - extra zorgbehoeften - van de werktijden van de ouder - van opvoedingsondersteuning (vrijwillig of door plaatsing) SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Visie Continue relatie interne/opvoeder - gedurende minstens 2 jaar in dezelfde leefgroep Diversiteit in de groepssamenstelling - gender, leeftijd, socio-culturele achtergrond, zorgbehoeften Samenwerking met ouders - gedeelde zorg voor het kind/jongere, tijd en ruimte maken voor hun verhaal, zijn de ervaringsdeskundige, ondersteuning bieden in hun “ouder zijn”, degelijke intakeprocedure, vertrouwensrelatie opbouwen Externe partners - CLB, school, OCJ, thuisbegeleiding, … KVS als onderdeel van het totale zorgbeleid - observaties, in kaart brengen groepsdynamiek, HGW, kindgesprekken, HP, …. SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Uitgangspunten HGW Behoeften en noden van alle internen staan centraal Afstemming en afwisseling De opvoeder is belangrijk Positieve aspecten zijn belangrijk Constructieve samenwerking Het handelen is doelgericht Systematische, stapsgewijze en transparante werkwijze SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Handelingsplanning Wat? Proces > verzamelen van gegevens, hulpvraag/behoefte analyseren, doel stellen en actie ondernemen, uitvoeren en evalueren Beoogt doel > groei of verbetering maar niet alleen gericht op “zorg”kinderen Zorgcontinuüm > op verschillende niveaus = fase 0 brede basiszorg, fase 1 verhoogde zorg, fase 2 uitbreiding van de zorg, fase 3 internaatsoverstijgende zorg Stappen Bepalen van de beginsituatie Hulpvraag concreet en gestaafd omschrijven Doelen selecteren en formuleren Acties plannen (korte/lange termijn) gelinkt aan het doel Acties ondernemen Evalueren en eventueel bijsturen SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Waarom? Niveau van het team Werking verder optimaliseren > elke stap/uitdaging maakt het team sterker en vaardiger, reflectie op eigen handelen Visie ontwikkeling rond > draagkracht versus draaglast, straffen/belonen, kijk op kinderen en opvoeding, omgaan met ongewenst gedrag, eigen pedagogische invulling binnen de missie Kwaliteitsboek rond verschillende pijlers historiek, missie en visie in kaart brengen organisatie = leefgroepwerking, personeelsbeleid, preventie en veiligheid, gezondheidsplan, intake, navormingbeleid, reglement HvhK, afspraken met ouders – scholen – externe partners – CLB – OCJ… , uitdie-pen samenwerkingsverbanden, … zorgbeleid = coaching, KVS, navorming, zorgcontinuüm Teambuilding > elkaar inspireren en verrijken, leren van elkaar, elkaar steunen, zich samen profileren, de neuzen in dezelfde richting plaatsen SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

Niveau van de groep/individu De groep > in kaart brengen van de dynamiek, werking optimali-seren i.f.v. de groep, oog hebben voor de diversiteit, werking afstemmen op de visies, aanbod activiteiten, inrichting leefruim-tes, verfijnen van het logboek, observaties bijhouden, duidelijke afspraken binnen de leefgroep De interne totale context in kaart brengen, tegemoet komen aan persoonlijke noden/behoeften, welbevinden en betrokkenheid ontwikkelen tot wereldburger vertrouwensband opbouwen, veiligheid creëren stimuleren van de ontwikkeling met de focus op: zelfsturing, taakgerichtheid, emotionele/sociale en morele competenties, zelfredzaamheid inspraak in het beleid SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Niveau van de opvoeder Werking > optimaliseren navorming individueel/team, coaching, hospiteermomenten, workshops, orthotheek, WANDA, leervraag, … Individuele begeleiding leervraag, bijwoonmomenten, reflectiegesprekken, FG, EG, POP, bewust worden van eigen talenten bespreken van de loopbaanont-wikkeling Ik en het team veilige omgeving, feedback, open communicatie teamvergaderingen, overlegmo-menten met collega’s betrokkenheid en samenwerking visie ontwikkeling + gezamenlijke gedragenheid SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris

SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris Niveau van de ouders Betrokkenheid en participatie formeel intakeprocedure, uitnodigen na KVS, leefgroepwerking voorstellen, evaluatiegesprekken, werken rond de hulpvraag, op de hoogte brengen van afspraken/ visie binnen het SIG informeel heen en weer schriftje, via een telefoongesprek, bij het binnen brengen van het kind, activiteiten ingericht door het SIG SIG Olijfstraat 44 en Steenakker 250 Allaert Iris