Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Deel 2 van de presentatie
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Evaluatie van een proces
Vernieuwing verzorging
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Leren in een ICT - context Aalst 06 juni 2011 – Massemen 07 juni 2011.
Evaluatie van vaardigheden
OCMW Roeselare | directie P&O | dienst prestatie- en ontwikkeling Leiderschapstraject OCMW Roeselare Geïntegreerd leertraject voor alle hoofdverpleegkundigen.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
WELKOM.
Op school en in de scholengemeenschap
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 7 september 2015.
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Praktijkervaring en reflectie
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Draagvlak vergroten bij collega’s
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Toelichting biologie in GWW
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Creatopia| Basisonderwijs
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Vakgroep Nederlands OK?
Nieuw kader inschrijvingsrecht
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Workshop – ambities delen
Cijferloos lesgeven bij talen
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst vakcoördinatoren

2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking

3 Programma Evaluatie Hoe zit het nu eigenlijk? Leerplan en doorlichting Zinvol evalueren Samenzitten rond concreet materiaal Vragen en ervaringen samenbrengen Nieuws uit het vakgebied

4 Hoe zit het nu eigenlijk? Vraag Na doorlichting Schoolinterne aanpassing evaluatiebeleid Ervaringen van een vakgroep Weinig concrete vindplaatsen

5 Katholiek onderwijs Vlaanderen “Evaluatie is in principe een continu proces dat veel verschillende vormen kan aannemen. Die vormen behoren tot de autonomie en de verplichtingen van de school. De school kan vrij oordelen welke evaluatievormen zij hanteert op voorwaarde dat zij opgesteld zijn met het oog op het toetsen van de doelstellingen van het leerplan (communicatieve vaardigheden), de verhouding tussen de doelstellingen respecteert, daarover uitspraken doet en transparant communiceert.” Visietekst Evaluatie - VVKSO

6 Katholiek onderwijs Vlaanderen Vertrek vanuit leerplandoelen Afhankelijk van eigen school Leerlingenpubliek Keuzes beleid Visie van de vakgroep Leerling centraal Transparant in communicatie Nadruk op feedback en groei

7 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie

8 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Inhoud – dekking per graad Verhouding LP respecteren

9 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Tussen vaardigheden Tussen taalbeschouwing en vaardigheden

10 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Tussen collega’s van hetzelfde jaar Leer-/groeilijn

11 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Aandacht voor proces en product Toekomstgerichte werkpunten

12 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Criteria voor een opdracht Puntengeheel binnen het jaar

13 Evalueren vs. rapporteren In de klas evalueren we constant Antwoorden van leerlingen Resultaten bij opdrachten Participatie, gedrag en houding Klasklimaat en -orde Waar zetten we cijfers op?

14 Evalueren vs. rapporteren In de klas evalueren we constant Antwoorden van leerlingen Resultaten bij opdrachten Participatie, gedrag en houding Klasklimaat en -orde Waar zetten we cijfers op? Geheel van opdrachten: visie van vakgroep

15 Hoe zit het nu eigenlijk? Evaluatie breed zien Overleg binnen vakgroep Leerplangerichtheid nagaan Haalbaarheid nagaan Krijtlijnen bepalen / vrijheid geven Termenkwesties vermijden Eenduidigheid in communicatie naar leerlingen, ouders, beleid…

16 Overleg binnen vakgroep WAAROM- Waarom hebben we resultaten nodig? - Wat willen we doen met die resultaten? WAT- Wat moeten leerlingen beheersen? - Wat willen we testen? - Inhoud, vaardigheid, competentie, attitude? - Proces en/of product? HOE- Individueel, duo, groep - Examen en/of gespreid - Cijfer of feedback - Zelfreflectie, peerevaluatie, lerarenfeedback - Open boek, nagaan of het begrepen is, toepassing - Portfolio - Is het (nog) nodig?

17 Suggesties Evaluatievormen Afwisselen Kiezen in functie van doel en inhoud Inzetten op Gemeenschappelijk kader (krijtlijnen) Evaluatiematrices Toekomstgerichte feedback

18 1. Krijtlijnen Houd rekening met wat jullie als vakgroep nodig hebben (kruistabel vs. elov vs. puntenoverzicht)

19 2. Matrices Heldere, objectieve formulering Geen halve punten Generieke criteria Checklist bij uitvoeren Feedback na evaluatie Leerlingen betrekken bij matrices Jokercategorie Samen opstellen / laten opstellen

20 3. Opvolgen van feedback Feedback uit slotfase halen Naar O en V brengen Foutenanalyse Startpunt voor TBS Herschrijftaken / tweede versies Houd rekening met haalbaarheid Nodig? Feedback hangt af van timing teruggeven

22 Deelgroepen Vier hoeken Matrices Peer- en zelfevaluatie Integratie Situatie op school (PE, gewichten, examen…) [Pc voor vragen] Ervaringen uitwisselen Good practices Problemen en suggesties

23 Ervaringen en vragen

24 Dit schooljaar 25 mei – 14 uur: Papierloos evalueren Carl Boel TSM Mechelen 25 mei – 16 uur: Leerplan Se-n-Se-richtingen Diocesaan Pastoraal Centrum

25 Vorming Bijeenkomsten vakcoördinatoren oktober: spreekvaardigheid maart: werkvormen Graadsessies rond evalueren Nederlands in relatie tot GIP en eindwerken Twee vakinhoudelijke vormingen september: OKAN-opvolging april: graphic novel (concrete lessen)

26 Hulp en feedback Gastschool voor bijeenkomst vakcoördinatoren Materiaal uitwisselen Graphic novel Titels Lesvoorbeelden