Bijeenkomst vakcoördinatoren
2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking
3 Programma Evaluatie Hoe zit het nu eigenlijk? Leerplan en doorlichting Zinvol evalueren Samenzitten rond concreet materiaal Vragen en ervaringen samenbrengen Nieuws uit het vakgebied
4 Hoe zit het nu eigenlijk? Vraag Na doorlichting Schoolinterne aanpassing evaluatiebeleid Ervaringen van een vakgroep Weinig concrete vindplaatsen
5 Katholiek onderwijs Vlaanderen “Evaluatie is in principe een continu proces dat veel verschillende vormen kan aannemen. Die vormen behoren tot de autonomie en de verplichtingen van de school. De school kan vrij oordelen welke evaluatievormen zij hanteert op voorwaarde dat zij opgesteld zijn met het oog op het toetsen van de doelstellingen van het leerplan (communicatieve vaardigheden), de verhouding tussen de doelstellingen respecteert, daarover uitspraken doet en transparant communiceert.” Visietekst Evaluatie - VVKSO
6 Katholiek onderwijs Vlaanderen Vertrek vanuit leerplandoelen Afhankelijk van eigen school Leerlingenpubliek Keuzes beleid Visie van de vakgroep Leerling centraal Transparant in communicatie Nadruk op feedback en groei
7 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie
8 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Inhoud – dekking per graad Verhouding LP respecteren
9 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Tussen vaardigheden Tussen taalbeschouwing en vaardigheden
10 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Tussen collega’s van hetzelfde jaar Leer-/groeilijn
11 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Aandacht voor proces en product Toekomstgerichte werkpunten
12 Doorlichtingsverslagen Leerplandoelen Integratie Gelijkvormigheid Feedback Transparantie Criteria voor een opdracht Puntengeheel binnen het jaar
13 Evalueren vs. rapporteren In de klas evalueren we constant Antwoorden van leerlingen Resultaten bij opdrachten Participatie, gedrag en houding Klasklimaat en -orde Waar zetten we cijfers op?
14 Evalueren vs. rapporteren In de klas evalueren we constant Antwoorden van leerlingen Resultaten bij opdrachten Participatie, gedrag en houding Klasklimaat en -orde Waar zetten we cijfers op? Geheel van opdrachten: visie van vakgroep
15 Hoe zit het nu eigenlijk? Evaluatie breed zien Overleg binnen vakgroep Leerplangerichtheid nagaan Haalbaarheid nagaan Krijtlijnen bepalen / vrijheid geven Termenkwesties vermijden Eenduidigheid in communicatie naar leerlingen, ouders, beleid…
16 Overleg binnen vakgroep WAAROM- Waarom hebben we resultaten nodig? - Wat willen we doen met die resultaten? WAT- Wat moeten leerlingen beheersen? - Wat willen we testen? - Inhoud, vaardigheid, competentie, attitude? - Proces en/of product? HOE- Individueel, duo, groep - Examen en/of gespreid - Cijfer of feedback - Zelfreflectie, peerevaluatie, lerarenfeedback - Open boek, nagaan of het begrepen is, toepassing - Portfolio - Is het (nog) nodig?
17 Suggesties Evaluatievormen Afwisselen Kiezen in functie van doel en inhoud Inzetten op Gemeenschappelijk kader (krijtlijnen) Evaluatiematrices Toekomstgerichte feedback
18 1. Krijtlijnen Houd rekening met wat jullie als vakgroep nodig hebben (kruistabel vs. elov vs. puntenoverzicht)
19 2. Matrices Heldere, objectieve formulering Geen halve punten Generieke criteria Checklist bij uitvoeren Feedback na evaluatie Leerlingen betrekken bij matrices Jokercategorie Samen opstellen / laten opstellen
20 3. Opvolgen van feedback Feedback uit slotfase halen Naar O en V brengen Foutenanalyse Startpunt voor TBS Herschrijftaken / tweede versies Houd rekening met haalbaarheid Nodig? Feedback hangt af van timing teruggeven
22 Deelgroepen Vier hoeken Matrices Peer- en zelfevaluatie Integratie Situatie op school (PE, gewichten, examen…) [Pc voor vragen] Ervaringen uitwisselen Good practices Problemen en suggesties
23 Ervaringen en vragen
24 Dit schooljaar 25 mei – 14 uur: Papierloos evalueren Carl Boel TSM Mechelen 25 mei – 16 uur: Leerplan Se-n-Se-richtingen Diocesaan Pastoraal Centrum
25 Vorming Bijeenkomsten vakcoördinatoren oktober: spreekvaardigheid maart: werkvormen Graadsessies rond evalueren Nederlands in relatie tot GIP en eindwerken Twee vakinhoudelijke vormingen september: OKAN-opvolging april: graphic novel (concrete lessen)
26 Hulp en feedback Gastschool voor bijeenkomst vakcoördinatoren Materiaal uitwisselen Graphic novel Titels Lesvoorbeelden