De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme."— Transcript van de presentatie:

1 Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme

2

3 Leerlijn cova bedrijfsmanagement
knopjes basisvaardigheden sem 1 simulatie cases in veilige setting sem 2 begeleiding authentiek complex project sem 3 (4-5) zelfstandig bachelorproef + stage + werksituatie sem 6

4

5 Aanpak cova Hoe Wat Cyclisch Basisvaardigheden: Communicatieplan
Structuur Formulering Vormgeving Gefaseerd Eenvoudige  moeilijke tekstsoorten Geïntegreerd Contextrijke taaltaken: Link beroepenveld Link zaakvak Praktijkervaring in authentieke setting Samenwerking vakcollega (goede afstemming nodig)

6 cases in veilige setting sem 2
knopjes basisvaardigheden sem 1 simulatie cases in veilige setting sem 2 begeleiding authentiek complex project sem 3 (4-5) zelfstandig bachelorproef + stage + werksituatie sem 6

7 Authentiek complex project
grotere zelfstandigheid complexer higher level of uncertainty externe opdrachtgever/contacten coöperatief leren (peer)feedback

8 Authentiek complex project
Het is dus Project geen traditionele lessen geen examen hele semester zelfsturend – zelfstudie - ownership begeleiding en (taal)ondersteuning door lectoren verplichte aanwezigheid op overlegmomenten Interdisciplinair covataken gelinkt aan vakinhoud beoordeling voor alle delen door alle lectoren Teamwork gedeelde verantwoordelijkheid peerfeedback wederzijdse afhankelijkheid peerassessment

9 Project Mobiliteitsbeleid 2MM
Doelstelling - verslag uitbrengen van het mobiliteitsbeleid in een gemeente + mobiliteitsbeleid kritisch evalueren - de technieken uit onderzoeksvaardigheden adequaat toepassen in een onderzoeksrapport en andere taken - de technieken uit communicatieve vaardigheden adequaat toepassen in een onderzoeksrapport en andere covataken Olods Communicatievaardigheden Mobiliteitsbeleid Onderzoeksvaardigheden Opdracht zicht krijgen op en evalueren van het mobiliteitsbeleid in een gemeente naar keuze via desk- en fieldresearch en daarbij effectief en efficiënt communiceren in de opgegeven taaltaken

10 Fase 1: voorbereiding keuze gemeente
Elk teamlid: kiest een gemeente (domicilie; omvang) doet deskresearch (website gemeente + mobielvlaanderen.be) neemt een telefonische enquête af met gemeente (opname gesprek) Welke extra documenten zijn beschikbaar? Zijn deze documenten vrij te verkrijgen? Zo ja, op welke termijn? Is er een mobiliteitsambtenaar in de gemeente? Is deze mobiliteitsambtenaar bereid samen te zitten met de studenten? Zo ja, op welke termijn? Doel: beschikbaarheid van informatie in de gemeente nagaan met het oog op gemotiveerde keuze van gemeente De lectoren geven feedback op de telefonische enquête

11 Fase 2: vergadering keuze gemeente
Het team vergadert in aanwezigheid van lector en maakt vergaderverslag. Doel: gemotiveerde keuze maken uit de voorliggende gemeentes. 1 gemeente kiezen om mee verder te werken. De lector keurt de keuze af/goed. Het team verzamelt zo snel mogelijk informatie.

12 Fase 3: onderzoek en voorbereiding interview
Het team bestudeert relevante documenten en bereidt het interview voor met de mobiliteitsambtenaar (topiclist). Het team moet rekening houden met de evaluatiecriteria waaraan het het mobiliteitsbeleid wil toetsen. De lectoren geven feedback op de topiclist.

13 Fase 4: interview + verslag
Het team: maakt een afspraak met de mobiliteitsambtenaar gaat op interview (contact beroepenveld) verzamelt via interview (eventueel aangevuld met deskresearch) de relevante informatie maakt een kritische evaluatie schrijft een verslag van het gesprek Doel: verkrijgen van de nodige informatie om het onderzoeksrapport te schrijven en een kritische evaluatie te maken (zie fase 5)

14 Fase 5: kritische evaluatie
Het team evalueert het mobiliteitsbeleid adhv relevante criteria. Het team selecteert de relevante informatie uit desk- en fieldresearch.

15 Fase 6: schrijven onderzoeksrapport
Het team schrijft een onderzoeksrapport waarin enkele vooraf bepaalde elementen worden opgenomen (zie volgende slide). Dit wordt aangevuld met extra (nuttige) informatie die van het rapport één geheel maken.

16 Fase 7: presenteren resultaten
Het team presenteert de resultaten van het onderzoek voor de betrokken lectoren en de andere teams.

17 Hoe? BZL – weinig traditionele lessen Coaching (apart en samen/TOL)
Feedback (proces en product): cruciaal!! Gestuurd: projectbeschrijving – tussentijdse deadlines Zelfstudiemateriaal Evaluatiecriteria Teamwerk: wederzijdse afhankelijkheid Portfolio Leren uit feedback (bv. rapport in diverse schrijfrondes)

18 Voordelen leerwinst door feedback leerwinst door cyclisch leerproces
leren reviseren formuleerwinst door taalondersteuning transfer: alle aspecten studentgecentreerd eigenaarschap aanzet BP aanzet TOL betere begeleiding

19

20


Download ppt "Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme."

Verwante presentaties


Ads door Google