De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leerwerkplan EM2X0 13-09-2017 Daphne Keller.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leerwerkplan EM2X0 13-09-2017 Daphne Keller."— Transcript van de presentatie:

1 Leerwerkplan EM2X0 Daphne Keller

2 Programma voor “Leerwerkplan”
Wat is dat? Waarom een leerwerkplan? Voor welke stages moet ik een leerwerkplan maken? Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Wie ben ik? Waar sta ik nu in mijn ontwikkeling? Wat ga ik in de komende stage ontwikkelen? Hoe ga ik deze ontwikkeling vorm geven? Hoe ga ik mijn ontwikkeling aantonen/bewijzen? Wat moet ik met mijn leerwerkplan doen?

3 Leerwerkplan: wat is dat?
Het leerwerkplan: Bevat een beschrijving van je concrete doelen en alle leeractiviteiten waarmee je deze doelen wil bereiken. Je doelen zijn gebaseerd op de vereiste competentieontwikkeling (SBL competenties). De in het leerwerkplan geformuleerde leerdoelen en leeractiviteiten vormen het uitgangspunt voor de begeleiding tijdens het werkplekleren Het leerwerkplan bevat een beschrijving van de concrete doelen van de student en alle leeractiviteiten waarmee hij deze doelen wil bereiken. De doelen van de student zijn gebaseerd op de vereiste competentieontwikkeling. De in het leerwerkplan geformuleerde leerdoelen en leeractiviteiten vormen het uitgangspunt voor de begeleiding tijdens het werkplekleren.

4 Waarom een leerwerkplan?
Geef je eigen ontwikkeling een duidelijk pad Monitoren Bijsturen Andere weg in slaan Groei-document Door je gewenste ontwikkeling helder in beeld te brengen kun je deze ook monitoren en bijsturen waar nodig.

5 Voor welke stages? Stage Leervragen Leerwerkplan
P1 – oriënterende stage Ja Nee P2 – verdiepende stage P3/P4 P5 Door je gewenste ontwikkeling helder in beeld te brengen kun je deze ook monitoren en bijsturen waar nodig. Zie ook eisen portfolio en de studiewijzer op de site

6 Programma voor “Leerwerkplan”
Wat is dat? Waarom een leerwerkplan? Voor welke stages moet ik een leerwerkplan maken? Wat hoort er in mijn leerwerkplan? Wie ben ik? Waar sta ik nu in mijn ontwikkeling? Wat ga ik in de komende stage ontwikkelen? Hoe ga ik deze ontwikkeling vorm geven? Hoe ga ik mijn ontwikkeling aantonen/bewijzen? Wat moet ik met mijn leerwerkplan doen?

7 Wat hoort er in mijn leerwerkplan?
Wie ben ik? Feitelijke informatie Wat ben ik voor een persoon?

8 Wat hoort er in mijn leerwerkplan?
Waar sta ik nu in mijn ontwikkeling? Sterkte/zwakte analyse SLB Quick scan / inschatting op basis van SBL - rubric Broad test of skills Beoordeling vorige stage Ervaringen bijbaan, hobby, sportclub…

9 Wat hoort er in mijn leerwerkplan?
Wat ga ik in de komende stage ontwikkelen? Leervragen/leerdoelen opstellen SMART  “Intermezzo” Op basis van: Sterkte/zwakte analyse SLB Quick scan Broad test of skills Ervaring/resultaten vorige stage Wat je verder wil ontdekken/ontwikkelen…

10 Intermezzo – SMART

11 Intermezzo – SMART Voorbeeld van een smart leervraag/leerdoel over orde houden: Hoe zorg ik ervoor dat de leerlingen als ik wil beginnen snel stil zijn? Mijn doel is dat ik na 10 seconden met mijn les kan beginnen als ik aangegeven heb dat ik wil starten. Ik ga de leerlingen na 10 seconden onrust aanspreken op hun gedrag, na 3 lessen proberen evalueer ik of deze methode voor mij werkt

12 Intermezzo – SMART - Opdracht
Maak groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Kies een van de 7 SBL competenties Kijk naar de uitslag van je SBL Quick Scan Waar heb je het meeste te leren en wat dan? Formuleer hierbij 1 leervraag Gebruik hierbij de SMART – manier Bespreek in je groepje Is je leervraag/leerdoel inderdaad SMART? Zo nee, wat moet er aan verandert worden? Lijkt de leervraag/het leerdoel haalbaar binnen jouw stage? 10 minuten zelf, 10 minuten overleg

13 Wat hoort er in mijn leerwerkplan?
Hoe ga ik deze ontwikkeling vorm geven? Welke manier van leren past bij mij?  “Intermezzo” Welke leersituaties heb ik nodig om mij te kunnen ontwikkelen?  “Intermezzo” Hoe kan ik in deze situatie terecht komen? Wat is specifiek voor mijn stageschool?

14 Intermezzo - Welke manier van leren past bij mij?
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Dit noem je leerstijlen. Dit is niet alleen belangrijk voor je leerlingen maar ook voor je eigen manier van ontwikkelen. Je leert misschien het liefst uit een boek, of juist door proberen of nadoen… Het is slim om hiermee rekening te houden bij het opstellen van je leervragen en hoe jij je ontwikkeling vorm gaat geven. Theorie over leerstijlen wordt in onderwijskunde 2 behandeld

15 Intermezzo - Welke manier van leren past bij mij? - Opdracht
 Maak weer groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Beantwoord de volgende vragen: Wanneer je iets nieuws wilt leren, hoe ga je dan te werk?   (Neem een specifieke situatie in gedachten om als voorbeeld te gebruiken).   - wat doe je precies?   - wat denk en voel je daarbij tijdens het leerproces?   - als je aan de specifieke situatie terugdenkt: waar was je? wanneer was dat? wie waren erbij? Wat was hun rol? Waren er bepalende gebeurtenissen, objecten of mensen bij? Bespreek in je groepje Wat zegt je voorbeeld over hoe je leert? Waar haal jij je informatie en hoe ontwikkel jij vaardigheden? Hoe kun je jouw leervoorkeur/leerstijl toepassen binnen je stage? 10 minuten zelf, 10 minuten samen

16 Intermezzo - Welke leersituaties heb ik nodig om mij te kunnen ontwikkelen?
- Opdracht  Maak weer groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Kijk naar je leervraag van de eerste opdracht. Welke leersituatie hoort daarbij? Bespreek in je groepje Welke leersituatie heb je gevonden bij jouw vraag? Hebben de anderen nog aanvullingen? Een andere situatie? 5 minuten zelf, 10 minuten samen

17 Wat hoort er in mijn leerwerkplan?
Hoe ga ik mijn ontwikkeling aantonen/bewijzen? Welke opdrachten kan ik gebruiken? Welke andere bewijsstukken kan ik verzamelen?

18 Bewijsstukken - Opdracht
Maak weer groepjes van ca. 4 personen Eerst zelf… Neem je leervraag van de eerste opdracht: Zoek daarbij een of meerdere passend(e) bewijsstuk(ken) Gebruik: “Beschrijving SLB competenties”; Bespreek in je groepje Welke bewijsstukken hebben de anderen in je groepje gevonden? Kun jij die ooik gebruiken bij jouw competentie? Wat zou je nog meer als bewijsstuk kunnen aanvoeren bij jouw competentie? 5 minuten zelf, 5 minuten samen

19 Wat moet ik met mijn leerwerkplan doen?
Leervragen / leerwerkplan bespreken met WPB en SO In de eerste twee weken van de stage Zijn de doelen reëel? Zijn de leeractiviteiten haalbaar? Aanvullingen/verbeteringen doen Inleveren bij IO Vraag om fiat! Opnemen in bijlage van je portfolio Een goed leerwerkplan is de template voor je refelctieverslag


Download ppt "Leerwerkplan EM2X0 13-09-2017 Daphne Keller."

Verwante presentaties


Ads door Google