De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke"— Transcript van de presentatie:

1 Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
NW in STW Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke

2 Nieuwe set ET NW Vanaf 1 september 2017 worden voor het eerst eindtermen voor NW voor de derde graad kso/tso ingevoerd.  Actualisering leerplan NW in STW

3 Geactualiseerde eindtermen
Eindtermen natuurwetenschappen 1. Kenmerken van organismen en variatie tussen organismen verklaren vanuit erfelijkheid en omgevingsinvloeden. 2. Aan de hand van eenvoudige voorbeelden toelichten hoe kenmerken van generatie op generatie overerven. 3. De hormonale regeling van de menselijke voortplanting op een eenvoudige manier verklaren. 4. Wetenschappelijk onderbouwde argumenten geven voor de biologische evolutie van organismen met inbegrip van de mens. 5. Bij het verduidelijken van en zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op biodiversiteit en het leefmilieu. 6. De natuurwetenschappen als onderdeel van de culturele ontwikkeling duiden en de wissel- werking met de maatschappij op ecologisch, ethisch, technisch, socio-economisch en filosofisch vlak illustreren.

4

5 NW in STW Wetenschap voor de burger van morgen!
Contextuele benadering: leggen van verbinding tussen de leerinhoud, de leefwereld van de lln, de actualiteit en andere vakken.

6

7 Leerplan = AD + LPD Realiseren van leerplan door combinatie van:
Leerplandoelstellingen vanuit de leef- en/of interessewereld van de lln. Algemene doelstellingen m.b.t. “onderzoekend leren” hierin integreren.

8 Algemene doelstellingen
We vertrekken in dit leerplan vanuit algemene doelstellingen (AD). De algemene doelstellingen slaan op de brede, natuurwetenschappelijke vorming. De AD worden gerealiseerd binnen leerinhouden die door de leerplandoelstellingen (LPD) worden bepaald.

9 Leeswijzer bij de algemene doelstellingen (AD)

10 Onderzoekend leren

11 Wetenschap en samenleving

12 Veiligheid en gezondheid

13 Grootheden, eenheden en grafieken

14 Leeswijzer bij de leerplandoelstellingen (LPD)

15 Leerplandoelstellingen
Het verwachte beheersingsniveau heet basis. Dit is in principe het te realiseren niveau voor alle leerlingen van deze studierichting. Hoofdzakelijk dit niveau is bepalend voor de evaluatie. De basisdoelstellingen worden in dit leerplan genummerd als B1, B2... Ook de algemene doelstellingen (AD1, AD2…) behoren tot de basis. Bij sommige basisdoelstellingen kan de leerkracht uitbreidend gaan werken. Deze uitbreidende doelstellingen worden in dit leerplan genummerd als U6, U5... Het cijfer, volgend op de “U”, geeft aan bij welke basisdoelstelling de uitbreidende doelstelling hoort. Een uitbreidende doelstelling beoogt een extra leerinhoud bij de basisdoelstelling. Uitbreidende doelstellingen vormen een aanvulling bij de evaluatie en hebben als doel de leerling extra advies te kunnen geven.

16 Operationele werkwoorden
Basis beheersingsniveau leerplandoelstellingen - Werkwoorden in leerplandoelstellingen

17 Omgaan met verschillen in de klas - Binnenklasdifferentiatie
Blooms taxonomie 28 mei 2018 Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge

18

19 Opbouw leerplan Graadsleerplan voor 4/5 wekelijkse lestijden.
Hierbij zijn 2 lesuren leerlingenexperimenten per ingericht graadsuur verplicht. De lestijden leerlingenexperimenten moeten in het vak NW uitgevoerd worden en kunnen niet overgedragen worden naar integrale opdrachten.

20 Mogelijke timing

21 Functionele morfologie van de cel

22 Uitwisselingsprocessen

23 Wenken Wenken zijn niet-bindende adviezen waarmee de leraar en/of vakwerkgroep kan rekening houden om de lessen doelgericht, boeiend en efficiënt uit te bouwen.

24 Wenken

25 Wenken

26 Wenken Link met het leerplan van de eerste graad en tweede graad:
Bij deze wenken wordt duidelijk gemaakt wat de leerlingen reeds geleerd hebben in de 1ste graad en 2de graad. Het is belangrijk om deze voorkennis mee te nemen bij het uitwerken van concrete lessen

27 Wenken Voortplanting bij de mens

28 Weinig verschillen! Alleen andere lay-out en gebruik van functionele werkwoorden… Zorg wel dat je de AD niet vergeet mee op te nemen en ook te evalueren!


Download ppt "Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke"

Verwante presentaties


Ads door Google