De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren"— Transcript van de presentatie:

1 Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Het evalueren van het ‘leerproces’ vs. het ‘leerproduct’

2

3 Onderwijs en leermiddelen
doelstelling beginsituatie leerstof didactische werkvormen leeractiviteiten De eigenlijke les Onderwijs en leermiddelen Toets en toetsvormen Model didactische analyse

4

5 Directe instructie in 7 fasen
Effectief leren Leerstof wordt op het juiste niveau aangeboden. De leerling kan het nut van de leerstof ervaren. De leerling wordt individueel aanspreekbaar gemaakt. De docent doorgrondt de structuur en de denkstappen van de leerstof. Het leren en denken van de leerling is zichtbaar. Verkeerde voorkennis kan tijdig ontdekt worden. Directe instructie in 7 fasen aandacht richten op lesdoel en voorkennis informatie geven en voordoen controleren op begrippen en vaardigheden volledige instructie geven onder begeleiding oefenen zelfstandig oefenen (toepassen) afsluiten op kernbegrippen en vooruitblik De eigenlijke les

6

7

8

9

10 Toetscultuur SUMMATIEF TOETSEN feedbackcultuur

11 Formatief toetsen is een cyclisch proces
Waar werkt de leerling naar toe? FEEDUP Waar staat de leerling nu? FEEDBACK Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie? FEEDFORWARD

12 Vragen stellen Vaststellen misconcepties en begrip van de leerdoelen en criteria voor succes Voorkennis activeren Mix van: wat-vragen (beschrijvende kennis) hoe-vragen (procedurele kennis) waarom-vragen (declaratieve kennis) waarom-wanneer- en hoe aan te pakken- vragen (situationele kennis) Balans tussen hulp-vragen (om de leerling (verder) te helpen en test-vragen (om te weten wat is geleerd) Geef lln. de tijd om te denken, alle antwoorden zijn goed, gebruik open vragen Waar werkt de leerling naar toe? FEEDUP Waar staat de leerling nu? FEEDBACK Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie? FEEDFORWARD

13 Niveaus van feedback (Hattie) : Op de taak
Hoe is de taak door de leerling uitgevoerd? Op het proces van probleem oplossen Zijn de juiste stappen genomen om tot een correcte uitvoering van de taak te komen? Op het persoonlijk niveau Persoonlijke feedback wordt meestal gericht op positieve emotie Op het niveau van zelfregulatie Waarom zijn de stappen die genomen zijn goed of minder goed en waar komt dat door? Waar werkt de leerling naar toe? FEEDUP Waar staat de leerling nu? FEEDBACK Hoe komt de leerling naar de gewenste situatie? FEEDFORWARD Zie hoofdstuk 7 uit Leren zichtbaar maken

14 Leerling wordt beoordeeld op basis van een vooraf gestelde standaard
Beoordeling of veroordeling norm criterium ipsatief Leerling wordt beoordeeld op basis van norm van de groep of cohort leerlingen Leerling wordt beoordeeld op basis van een vooraf gestelde standaard leerling wordt beoordeeld in vergelijking met zijn of haar eerdere prestatie

15 Zelfverantwoordelijk leren
Beoordeling of veroordeling ipsatief leerling wordt beoordeeld in vergelijking met zijn of haar eerdere prestatie Zelfverantwoordelijk leren Eigenaarschap

16

17 Toetsmatrijs De toetsmatrijs is bedoeld om de validiteit van de (deel)toets en de vragen te borgen. De vragen moeten gaan over stof die belangrijk is, waarvan de leerlingen kunnen weten dat er vragen over gesteld gaan worden en die het soort kennis test waarover men een oordeel wil vellen.

18 Toetsmatrijs

19 Toetsmatrijs

20 https://www. toetsen-beoordelen


Download ppt "Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren"

Verwante presentaties


Ads door Google