Oriëntatie in de historische tijd bij leerlingen Voorstelling van een experimenteel onderzoek Arie Wilschut Leuven, 6 maart 2012 1 Kenniscentrum Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Advertisements

Vertaald uit het Frans – Freddy Storm 05/2010
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
H3 Industralisatie en Ismen.
Negerzoen A girl is mine-Elvis Presley
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
hoe overleef ik mijn vakantie
Sinterklaas 2006/2007 Annie M.G. Schmidt school. Kinderen van de Petteflet “Kinder Opvang Esrein” hebben ook Sinterklaasfeest.
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Listige minnaars in de liefde
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Drama als eindexamenvak Iets voor mij?. Wie herkent zichzelf in de volgende stellingen? Ik ga later toch niet naar een toneelschool of zo, dus waarom.
Gedachten bij het ouder worden.
De gouden eeuw.
Harry Potter en de schepping
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Hoofdstuk 3.
Curaçao.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Jack Russel Door : Lily Debije.
Kolonialisme Kolonialisme is eigenlijk een kolonie, dat is een stuk grondgebied buiten het oorspronkelijke grondgebied soms overzee. West Europese landen.
Voor intelligente vrouwen Een echtpaar ging een weekendje weg.
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Onderwerp: De verschillende economische sectoren opsommen, met voorbeelden illustreren, hun relatief belang inschatten.
MAX de gelukkigste hond van de wereld
Paragraaf 9 Een andere aanpak.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
1/9 2/9 INHOUD Wat is een referendum precies? Wie zijn de kandidaten? Wat zijn de voordelen van zo’n burgemeestersreferendum? En wat de nadelen? Conclusie.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Van eeuwenband naar tijdsband
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
Alexander, Napoleon en Joséphine
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Industriële Revolutie
De economie in de Gouden eeuw
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Made by: BadBoysBroekhin
Hoofdstuk 3: Regenten en Vorsten
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
Sport in de samenleving
Onze doelen en visie in beeld
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
Jochem Schermers DE PIJN VAN GOD. JEREMIA 2: Het woord van de HEERE kwam tot mij: 2. Ga ten aanhoren van Jeruzalem: Zo zegt de HEERE: Ik denk aan.
Paragraaf 3 Opkomst van machtige vorsten
Renaissance en Opstand
Informatie nieuwe Cito-normering.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
HAAR Juf staat voor de klas en schrijft wat op het bord. Jantje roept:
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
“Laat de kinderen tot mij komen” Zondagsscholenactie seizoen voor zondagsscholen in Egypte.
2 Er was eens een prinses Catharina de Grootste. Met welk zinnetje beginnen veel sprookjes?  Juist. Met er was eens… Het verhaal van Catharina is echter.
Welkom Havo 5..
Geschiedenis van Suriname
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
De geschiedenis van Sint en Piet.
Semantisatieverhaal:
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie in de historische tijd bij leerlingen Voorstelling van een experimenteel onderzoek Arie Wilschut Leuven, 6 maart Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding Lectoraat didactiek van de maatschappijvakken

Het tempo waarin men nieuwe indrukken opdoet en waarin veranderingen in het leven optreden wordt lager, terwijl de subjectieve tijdservaring ‘gewend’ is de objectieve tijdsduur daaraan af te meten; het lijkt dientengevolge of de objectieve tijd sneller voorbij gaat. Voorbeeld van psychologisch onderzoek naar de werking van het autobiografisch geheugen.

En opeens schoot de herinnering mij te binnen. Die smaak, dat was die van het brokje madeleine dat ik ‘s zondagsochtends in Combray (want op die dag kwam ik vóór de mis niet buiten) als ik tante Léonie op haar kamer goedemorgen ging zeggen, van haar kreeg aangeboden nadat zij het in haar zwarte thee of lindebloesemthee had gedoopt. (p. 93) Vertaling Thérèse Cornips, 2009.

Eilanden van tijd

Locatietheorie van het geheugen William Friedman ‘islands of time’ ‘patchwork of representations’ ‘The sense of an absolute chronology in our lives is an illusion, a thin veneer on the more basic substance of coincidence, locations in recurrent patterns, and independent sequences of meaningfully related events.’ Het is een ‘chronologische illusie’ om te denken dat mensen zich tijd vanzelfsprekend voorstellen als 'an abstract, uniform, measurable dimension that stretches indefinitely into the past and the future.’

Vraagstelling Gaat datgene wat psychologen hebben vastgesteld over het autobiografisch geheugen ook op bij het zich herinneren van historische informatie? Verschillen: - Historische informatie betreft meestal niet iets wat men zelf heeft meegemaakt. - Historische informatie betreft tijdsverlopen die het tijdsverloop van het eigen leven doorgaans ver te boven gaan.

Experiment Een onbekend stuk geschiedenis dat zich over meerdere eeuwen uitstrekt en toch niet te omvangrijk is. De geschiedenis van Aruba vanaf ca 1400 tot heden. Twee benaderingen om greep op de tijd te krijgen: - een chronologische benadering - een beeldend-associatieve benadering 267 leerlingen van vier scholen verspreid door Nederland, in het tweede en derde leerjaar van het secundair onderwijs.

GESCHIEDENIS VAN ARUBA Alonso de Ojeda ‘ontdekt’ Aruba 1636 Johannes van Walbeeck verovert Aruba 1874 fosfaat gevonden op Aruba 1924 begin olie-industrie 1986 ‘aparte’ status

De 19e eeuw

DE NEGENTIENDE EEUW 19 - In de tijd van Napoleon ( ) veroveren de Engelsen de Nederlandse kolonies; ook Aruba Nederland krijgt Aruba terug. Geen WIC-bezit meer, maar kolonie. - Uitgebreid rapport over Aruba. Producten: ‘Geene’. 'De artikelen welke het land voortbrengt, zijn mais en boonen, alleen toereikende voor de inwoonderen‘ (er woonden 1732 mensen).

DE NEGENTIENDE EEUW Er wordt goud gevonden op Aruba. - Goudzoekers stromen toe; goudwinning door een onderneming is echter niet winstgevend Nieuw procédé: Aruba Gold Mining Company. - Goudsmelterijen bij Bushiribana (oostkust) en Balashi (westkust). - Overal ‘tributers’ op het eiland. Balashi Bushiribana

DE NEGENTIENDE EEUW 19 Goudstaven liggen klaar voor transport in een eenvoudig houten kistje op het kantoor van de Aruba Gold Mining Company. Totale goudproductie : ongeveer 1340 kilo (huidige waarde: 34½ miljoen euro).

DE NEGENTIENDE EEUW Er wordt fosfaat gevonden Aruba Phosphaat Maatschappij. - Fosfaat belangrijker dan goud. Er wordt veel meer aan verdiend. - Een goede haven bij Sint- Nicolaas. Door goud en fosfaat groeit de bevolking snel. Aan het eind van de eeuw: 9702 inwoners.

DE NEGENTIENDE EEUW 19 De haven voor fosfaat-export in Sint-Nicolaas.

WAT ZIJN BELANGRIJKE DINGEN UIT DE NEGENTIENDE EEUW?

GESCHIEDENIS VAN ARUBA

HET VERHAAL VAN WILLEM RASMIJN Had ik maar een paar schoenen….

Goudzoekers trekken naar Aruba toe… De Nederlandse overheid wordt wat actiever. (Aruba is geen bezit meer van de WIC, maar een kolonie). Er zit weer niks in…

Later komt er een Gold Mining Company die goudsmelterijen bouwt. Overal ‘tributers’ op het eiland. Resten van de goudsmelterijen op Aruba.

Goudstaven liggen klaar voor transport in een eenvoudig houten kistje op het kantoor van de Aruba Gold Mining Company. Totale goudproductie: ongeveer 1340 kilo (huidige waarde: 34½ miljoen euro).

Het echte goud van Aruba zit in vogelpoep: fosfaat. Er wordt kunstmest van gemaakt. Er komt een goede haven bij Sint-Nicolaas. Door goud en fosfaat groeit de bevolking snel. Aan het eind van de tijd van het goud zijn er 9702 inwoners op Aruba.

De haven voor fosfaat-export in Sint-Nicolaas.

WAAR DENK JE AAN BIJ DE TIJD VAN HET GOUD?

RESULTATEN Voormeting en nameting: 25 gebeurtenissen juist plaatsen in de tijd: tien ‘bekende’ uit de les en 15 ‘onbekende’. Elke goed geplaatste gebeurtenis leverde 2 punten op, elke ongeveer goed geplaatste 1 punt. Maximale score dus 50. Score op nameting minus score op voormeting: ‘leereffect’. Leereffect uitgedrukt in percentage van het maximum (50).

RESULTATEN Gemiddelde leereffecten: Chronologische methode: 20,95 % (van 0 tot 62) Beeldend-associatieve methode: 35,64 % (van 0 tot 82) chronologischbeeldend-associatief 0 – 2044,2%16,5% 21 – 4043,2%17,7% 41 – 6011,5%40,5% 61 – 801,1%21,5% 81 – 1000,0%3,8% Bij lln die zeiden geleerd te hebben: Chron. 22,97% B.-ass. 45,39%

Hartelijk dank voor uw aandacht.