UITDAGEN Ertoe Doen Klant- waarde Gericht op de toekomst PASSIE Medewerkerstevredenheid INSPIREREN LEIDERSCHAP Energie Verbondenheid Strategie Pro – Actief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
juni Transitie jeugdzorg
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Zorg nieuwe stijl.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Verbinden van zorg en onderwijs
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Centrum voor Jeugd en Gezin
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
FORMULE JEUGDTEAMS ZUID-HOLLAND ZUID. INTRODUCTIE  Overheveling zorgtaken van het rijk naar de gemeente per  Transitie van de jeugdhulptaken.
Workshop Specialistische Jeugdzorg Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland 23 mei Bert Frings Wethouder Zorg en Welzijn, gemeente Nijmegen.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Jeugdhulp bij gemeenten Stand van zaken en ervaringen 11 september 2015 Gert van den Berg Nederlands Jeugdinstituut.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Decentralisatie Jeugdzorg
Resultaatgericht Samenwerken
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Wmo beleid in de Drechtsteden
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

UITDAGEN Ertoe Doen Klant- waarde Gericht op de toekomst PASSIE Medewerkerstevredenheid INSPIREREN LEIDERSCHAP Energie Verbondenheid Strategie Pro – Actief PDCA Kansen Charismatisch Mogelijkheden Maatschappelijk belang Netwerk LEF EMPOWERING Vital iteit PASSIEPASSIE Het Jeugdstelsel ZHZ Innoverend transformeren met positief effect op maatschappelijk resultaat 5 juli 2013 profession aliteit

Waarom ? Omdat… … opvoeders zelf willen opvoeden en kinderen in een gezin willen opgroeien tot zelfredzame volwassenen. … ouders en kinderen zelf willen aangeven wat ze willen bereiken en wat ze daarbij nodig hebben. 2 onsNzorg

Wat moet anders? Wet op de jeugdzorg in > doelen niet behaald. Financieringsstromen mogen juiste zorg niet meer in de weg staan. Onderzoek in > Ondanks het geluk van NL kinderen een explosie van verwijzingen naar de jeugdzorg, etikettering en medicalisering. Kinderen zijn uniek, niet lastig! De impact van standaardiseren… Schrijnende gevallen creëerden roep om krachtiger op te treden. Het gevolg was beheersen uit angst voor excessen. Excessen zijn niet te voorkomen; durf te leren ipv verstikken! Krachtige analyse bij niet-pluis-gevoel ipv overdadige verantwoording. 3 onsNzorg

Joey Alleenstaande moeder, Ellen, met twee kinderen van 0 en 4 jaar. Joey (4 jr), is druk in zijn gedrag en moeder raakt hierdoor regelmatig gefrustreerd. Moeder bespreekt dit op het CB en krijgt handreikingen. Moeder neemt dit mee maar kan hier thuis nog onvoldoende mee uit de voeten en heeft pas over lange tijd weer een afspraak op het CB. Moeder geeft het probleem aan op school, waarna de IB’er en het zorgteam dit intern bespreken en een handelingsplan opstellen omdat het probleem zich ook op school voordoet. Bij de voetbalvereniging zijn er regelmatig conflicten waar Joey bij is betrokken. De trainer lijkt hier wel mee uit de voeten te kunnen, maar de moeders langs de zijlijn reageren zeer negatief op moeder van Joey. Vriendin van moeder wijst haar op mogelijkheid van PGB na diagnose. 4 onsNzorg

NU STRAKS Ellen zoekt op meerdere plekken Ellen krijgt diverse adviezen vanuit de leefgebieden thuis, school en vrije tijd Diagnosestelling als toegang tot zorg Gebruik PGB als recht Ellen krijgt één aanspreekpunt vanuit jeugdteam, met één poort tot ondersteuning (geen diagnose nodig) Ellen wordt ondersteund bij het maken van een eigen plan voor haar gezin Het aanspreekpunt vanuit het jeugdteam heeft een brede blik en veel lokale contacten Voetbaltrainer kan ook een beroep doen op jeugdteam en het jeugdteam op de trainer wanneer hij/zij daartoe bereid is Joey 5 onsNzorg

Ambities voor de inrichting De eigen kracht van het gezin en zijn netwerk staat altijd centraal. Professionals in de jeugdzorg werken transparant en zetten gespecialiseerde interventies tijdelijk in vanuit het principe zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. Dit impliceert dat de inrichting niet primair ingericht moet zijn op de 5% van de kinderen in NL die te kampen heeft met serieuze en langdurige opgroei- en opvoedproblemen, maar op de 95% waarbij het ‘versterken van de opvoeding’ centraal staat. Dit biedt ruimte om de 5% met zware problemen passend te ondersteunen. Er moet een handelingskader aan ten grondslag liggen dat gericht is op vermindering van de groei van jeugdzorg (ontzorgen) en toename van de inzet van de pedagogische civil society (normaliseren). 6 onsNzorg

Handelingskader voor transformatie Ouders en jongeren zijn primair verantwoordelijk en (gestimuleerd tot) opdrachtgever(schap) Vermaatschappelijking van de opvoeding Netwerk = mede-opvoeder/ondersteuner! Uitvoering lokaal regisseren door jeugdteam 7 onsNzorg

Lokaal regisseren Gebiedsanalyse en beoogde maatschappelijke resultaten bepaalt welke competenties (generalistisch en specialistisch) nodig zijn in het jeugdteam Gebiedsanalyse bepaalt de grootte van het jeugdteam Samenstelling van het jeugdteam afhankelijk van beschikbare lokale voorzieningen (bijvoorbeeld, CJG-professionals, aanwezigheid voortgezet onderwijs in gemeente) Te maken keuzes per gebied: Bestaande netwerken wel of niet handhaven / integreren Verbinding of samenvoegen met andere transities (bv. sociale wijkteams) Verbinden of integreren met CJG-functies 8 onsNzorg

Bestaande CJG-functies de jeugdgezondheidszorg (consultatiebureaus en schoolartsen) de 5 preventieve WMO-taken op het terrein van opvoed- en opgroeiondersteuning: o informatie en advies geven o (vroeg)signaleren van problemen o mensen verwijzen naar het lokale en regionale hulpaanbod o licht pedagogische hulp bieden o de zorg voor jongeren en gezinnen coördineren een schakel met Bureau Jeugdzorg een schakel met onderwijs, vaak via de zorg- en adviesteams 9 onsNzorg

Gecertificeerde samenwerkende jeugdprofs vanuit verschillende organisaties die op basis van hun individuele portfolio samen een teamprofiel vertegenwoordigen op basis van een gebiedsanalyse. Essentie van de rol van een ‘jeugdprof’ uit het jeugdteam is het faciliteren van een gezin om een plan te maken voor de toekomst. Generalisten zijn geen ‘alleskunners’, maar een generalistisch team. Geen casuïstiekoverleg, maar elkaar ontmoeten op visie en thema’s. Mogelijkheid om het mandaat van het casemanagement onder supervisie te verleggen naar iemand buiten het jeugdteam. Budgetverantwoordelijk (op deelgebieden), waarbij gestreefd wordt naar afbouw specialistische zorg, vanuit de insteek sneller signaleren, zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. Haalbaarheidsanalyse vooraf is een randvoorwaarde. Jeugdteam 10 onsNzorg

kinder opvang school Functie 1: lokale voorzieningen versterken en kind en gezin versterken Functie 2: Bieden van wraparound care in gezin kerk sport vereniging straat huisarts praktijk gezin Jeugdprof Acute hulp Zelfredzaamheid van het gezin versterken Specialistische interventies IDC Integraal Diagnostisch Centrum (consultatie, advies, diagnostiek) gezin 11 onsNzorg

schuldhulp- verlening buurvrouw vrijwillger oma speltherapeut 2e lijns psycholoog vrienden leerkracht gezin Werkwijze collega uit jeugdteam Stap 1: Netwerkanalyse Stap 2: Netwerkberaad Stap 3: Plan voor de toekomst Stap 4: Actieteam Enkelvoudige en eenvoudige vraagstukken enkelvoudig/ eenvoudig oplossen, vanuit hetzelfde handelingskader/visie 12 onsNzorg

Zelfredzaamheid van het gezin versterken Functioneert als aanvulling op het sociale netwerk van het gezin Informele zorg (o.a. vrijwilligersorganisaties en ervaringsdeskundigen) Specialisten o op basis van consultatie o korte interventie (jeugdteam blijft casemanagement behouden) o integrale diagnostiek subregionaal (pilot sneldiagnostiek) o Huisarts of praktijkondersteuner Wanneer? Bij vraagstukken die meer eisen dan dat het jeugdteam ‘hands-on’ biedt Specifieke zorg met beperkt beschikbaar volume Wanneer veiligheid in gevaar dreigt te komen (drang) Wanneer specifieke kortdurende expertise/behandeltrajecten nodig is/zijn 13 onsNzorg

Specialistische interventies Specialistische interventies moeten geboden kunnen worden wanneer consultatie niet voldoende is Transformatie-kans: specialistische interventies integreren voor cliënten met meervoudige vragen Langdurige en/of zeer gespecialiseerde interventies (ambulant of residentieel) Jeugdbescherming Gesloten jeugdzorg Jeugdreclassering Door de werkwijze van het jeugdteam blijft deze zorg beschikbaar voor de kinderen die dit nodig hebben! 14 onsNzorg

Steffany Ouders, Kelly en Bryan, met lichte verstandelijke beperking Dochter, Steffany van 8 jaar, met zeer opstandig gedrag en moeite met sociale contacten Na vastlopen op school zijn ouders met de schoolmaatschappelijk werker toegeleid naar het aanvragen van zorg Pedagogische ondersteuning vanuit een zorgaanbieder ingezet en komt 1x per week 1,5 uur thuis Ouders blijken onvoldoende leerbaar voor deze zorg, dus zorg stopt 15 onsNzorg

NU STRAKS Start van zorg na indicatiestelling CIZ (6 weken) Geen indicatie jeugdzorg, want probleem ligt bij ouders en dochter geen diagnose Ouders minimaal recht op zorg vanwege lichte vorm beperking Gezinsondersteuning op vaste tijden Kortdurend Ouders krijgen snel ‘hands-on’ ondersteuning vanuit het jeugdteam Ouders hoeven geen moeilijke formulieren in te vullen om zorg te krijgen Buurvrouw kan vanuit ervaring moeder kan ondersteunen Ondersteuning wanneer nodig en duurzaam van aard Geen schotten tussen instellingen met verschillende financieringsstromen Steffany 16 onsNzorg

Vragen tot nu toe? 17 onsNzorg

Sturen op maatschappelijke effecten Beoogde effecten worden gedefinieerd op basis van de gebiedsanalyse, bijvoorbeeld:  afname beroep op zorg  tevredenheid cliënten  doelrealisatie gezinsplannen  korte doorlooptijd  ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen nemen af Er wordt binnen het budget gewerkt Realisatie transformatiedoelstellingen (samenspel cliënt/sociaal netwerk/jeugdteam/specialistische zorg)  Retrospectief terugkijken – lerend innoveren 18 onsNzorg

Professionalisering Wat vraagt dit van professionals? Loslaten oude werkwijze en structuren Werken vanuit de eigen kracht van gezin en het netwerk Opvoeden versterken ipv overnemen Gericht op kansen en niet op problemen Werken vanuit de vraag en niet vanuit aanbod Werken vanuit verschillende samenstellingen Kennis delen Niet alleen werken met individuen en gezinnen, maar ook met netwerken en buurten Lef om keuzes te maken irt budgetverantwoordelijkheid (welke vragen laat je door het gezin zelf oplossen, zonder professionele bemoeienis, zodat je een ander gezin dat het nodig heeft, kunt bedienen) 19 onsNzorg

Hoe wordt tegenkracht geboden? Positie aan ouders & jongeren: dmv jeugdcloud (rating, kennisdeling) Wederkerigheid in consultatieteam Budgetinzicht op wijkniveau (monitoren) Interventies gericht op maatschappelijk resultaat die tussentijds zichtbaar gemaakt worden Cyclisch proces van afstemming van deskundigheid op het gebied 20 onsNzorg

Casus 3 Klaas, 48 jaar vrachtwagenchauffeur Priscilla, 15 jaar Tic-stoornis Psychiatrische behandeling Moeder Anneke, 38 jaar PDD NOS en Bipolaire stoornis, Wajong uitkering Re-integreert momenteel Sandy, 18 jaar Verstandelijk beperkt Wajong, 4 dagdelen AWBZ begeleiding mbt sociale vaardigheden Jamie, 13 jaar onderwijs via reboundvoorziening Zorgt voor overlast op straat Via CJG naar bureau Jeugdzorg voor indicatie ambulante gezinshulpverlener Bram, 10 jaar Nog geen zorgen 21 onsNzorg

Vragen tot nu toe? 22 onsNzorg

23 onsNzorg

Aandachtspunten bij uitwerking Verbinding tussen vaste personen jeugdteam en consultatie netwerk; ze moeten elkaar kennen! Mogelijkheden uitwerken om wederzijdse afhankelijkheid te creëren. Lokaal keuzes maken over verbinding jeugdteam met bestaande lokale infrastructuur, zoals schoolmaatschappelijk werk en netwerken (niet ‘oud’ naast ‘nieuw’ laten bestaan, maar transformeren) Overeenstemming in ideologie, waarna het ook bereikt kan worden door middel van een groeimodel Samenwerkingsafspraken met huisartsen, zodat zij niet los van het jeugdteam handelen (jeugdwet is hierin als kader nog ontoereikend) Managementinformatie voor teams beschikbaar maken Bestaande gaat niet goed! o Levert bestaande problemen op o Sowieso in de toekomst 20% minder van dat goede Woonplaatsbeginsel uitwerken (wordt mede landelijk gedaan) 24 onsNzorg

Verandering begint vandaag! 25 onsNzorg

Jeugddomein ZHZ preventie, dichtbij, integraal De gemeenten zijn aan zet! onsNzorg 26

Jeugddomein in het sociaal domein Jeugdteams zijn opdrachtnemers en uitvalsbasis voor jeugdzorg op lokaal niveau binnen beleidskaders van het breder sociaal domein Jeugdprofs voorzien o.b.v. één gezin/één plan/één regie in preventie opvoedingsondersteuning, netwerkversterking, interventies, behandeling Jeugdprofs komen uit eigen praktijk of zorgorganisatie, zijn gecertificeerd en verbinden zich aan regionaal beleidskader voor de jeugd (Sub)Regionaal (DS, HW, AV) en lokaal: afstemming tussen CJG’s, gemeenten, cliënten, jeugdprofs, 0e/1e/2e/3e lijn organisaties, RvkB Aanbieders: lid van de Jeugdcoöperatie ZHZ en delen expertise en risico’s onsNzorg 27

Transitie jeugdhulp decentralisatie in één keer per 1 jan 2015; alle productieafspraken vervallen dan; onderhanden werk meteen voor rekening gemeenten Rijk schrijft zorgvuldige overgang voor: als overgangsjaar voor jeugdigen en ouders met ZVW- verwijzing of AWBZ-indicatie 2. duidelijkheid voor jeugdaanbieders: in regionale transitie- arrangementen geven gemeenten aan hoe continuïteit van zorg, infrastructuur en beperking van frictiekosten worden gerealiseerd 3. bestaande inkoopkennnis (zorgkantoren) wordt overdragen aan gemeenten onsNzorg 28

Input gemeenten na visiedebat 1. Preventie en innovatie verdienen veel aandacht 2. Zelf kaders stellen en regierol, ook over het groeimodel 3. Snel in kunnen grijpen op lokaal en subregionaal niveau 4. Jeugdzorg onderdeel van wijkteams in sociaal domein 5. Vindplaatsgericht werken naast gebiedsgericht: HA en Onderwijs 6. Eigen kracht en versterken netwerk van informele hulp en zorg 7. Sturing op beschikbaar budget, flexibiliteit, buffers, frictie, overhead 8. Tegenkracht organiseren tegen leveranciers en instituties 9. Bestaande netwerken, zoals CJG, integreren in nieuwe stelsel 10. Plaats voor nieuwe aanbieders, oude organisaties ontmantelen, geen nieuwe instituties onsNzorg 29

Input jeugdprofessionals 1. Ouders/opvoeders en kind staan centraal en zijn leidend 2. Opvoedingsondersteuning = versterken eigen kracht & sociaal netwerk 3. Uithuisplaatsing voorkomen en terugplaatsing bevorderen 4. Vroegsignalering en preventie samen met HA, CJG, School, Sport 5. Snelle schakeling tussen gezin en gespecialiseerde inzet 6. Horizontale samenwerking in de uitvoering op wijkniveau 7. Professionele verantwoordelijkheid nemen als het moet 8. Innovatie portfolio en borging van de professionele vakkundigheid 9. Handige apps voor zelfhulp, e-care en eigen dossierbeheer 10. Eenvoudige registratie, weg met oude instituties, veel zelfsturing onsNzorg 30

De nieuwe jeugdpraktijk ZHZ 1. Zelfsturende netwerken van samenwerkende jeugdprofs op wijk-/lokaal/(sub)regionaal niveau; instellingen faciliteren maximaal 2. Functies maken plaats voor praktijkgerichte professionele portfolio’s 3. Opdrachtverlening kantelt van inzet naar maatschappelijk resultaat 4. Toegang ontdoen van bureaucratie en in handen van professionals 5. Dwang niet pas ‘tenslotte’ maar vroegtijdig als het nodig is 6. Bekostiging verschuift van organisaties naar flexibele uitvoeringspraktijk 7. Budget inzetten op combinatie gebieds- & vindplaatsgerichte zorg en hulp 8. Ondersteuning van informele zorg- en hulp dient versterking eigen regie 9. Inspraak van belangenbehartigers wordt georganiseerde tegenspraak 10. Samenwerkende leveranciers voorzien in coördinatie op netwerkniveau onsNzorg 31

Kenmerken besturing 1. De Jeugdcoöperatie voorziet in uitvoeringscoördinatie en eenduidig lokaal opdrachtnemerschap binnen het sociaal domein (afgestemd op de andere transities) en ziet toe op de professionele kwaliteit 2. Gemeenten en Jeugdcoöperatie sluiten een meerjarige leverings-overeenkomst o.g.v. een resultaatgestuurde opdrachtverlening en -verantwoording t.b.v. lokaal maatwerk, inzet van specialistische zorg- en hulpverlening en bovenregionale behandeling en bescherming 3. De programmatische aanbesteding ziet toe op continue monitoring, tussentijdse herprioritering, bijstellen resultaatafspraken, kwaliteitszorg en risicomanagement op specifieke groepen jeugdigen en gezinnen 4. Gemeenten en Jeugdcoöperatie sluiten een transitiearrangement over hoe continuïteit van zorg, infrastructuur en beperking van frictiekosten worden gerealiseerd 5. Leden van de Jeugdcoöperatie zijn solidair met elkaar in het terugdringen van frictiekosten t.b.v. de blijvende beschikbaarheid van jeugdhulp onsNzorg 32

Kenmerken uitvoering (1) 1. Op buurt/wijk en lokaal niveau zetten gecertificeerde, samenwerkende jeugdprofs zich vanuit het Jeudteam resultaatgebonden in voor eigen regie, netwerkversterking, laagdrempelige en snelle toegang tot specialistische zorg en beschermende interventies 2. De preventie en vroegsignalering krijgt een structurele invulling door CJG’s, huisartsenpraktijken, onderwijs, verenigingen en kerken te betrekken in casuïstiek en het uitvoeringsbeleid van het Jeugdteam 3. De jeugdprofs beschikken over een outreachende werkstijl en nemen binnen hun professionele opdracht zelfstandig de verantwoordelijkheid om interventies te plegen die een kind beschermen tegen geweld, misbruik, of een structureel opvoedingtekort onsNzorg 33

Kenmerken uitvoering (2) 4. De jeugdprofs versterken de effectiviteit van hun inzet en interventies door met wijkteam-collega’s resultaatgestuurd samen te werken op het vlak van welzijn, gezondheid, participatie, onderwijs, veiligheid, inclusie en arbeid 5. Elk Jeugdteam functioneert binnen zijn werkgebied als het overlegplatform van jeugdprofs, informele zorg- en dienstverleners en lokale beleidsmakers voor jeugdzorg en organiseert periodiek bijeenkomsten om de zorg en de werkwijzen in overeenstemming te houden met de lokale doelstellingen onsNzorg 34

De businesscase (1) Financiële volumereductie van 17,5%, transitiearrangement 1. ZHZ-Gemeenten en -Jeugdcoöperatie komen o.g.v. verplichte regionale transitiearrangement een financieel, 4-jarig moratorium overeen over regionale inkoopvoorwaarden, uitvoeringsbudgetten, innovatiebudget, flexibel inzetbaar budget en een gezamenlijk frictiebudget voor sociale en materiële kosten 2. De uitvoering en haar ondersteuning worden meteen ingeregeld op de geleidelijke budgetvermindering en flexbudget; er wordt inverdiend door versterking eigen kracht, ontdubbeling inzet, vroegsignalering, démedicalisering, collectieve dienstverlening, verschuiving van professionele naar informele inzet 3. De innovaties worden gefinancierd uit een additionele korting op het uitvoeringsbudget van 2,5%, prijspeil 2014, gedurende 4 jaar onsNzorg 35

De businesscase (2) 4. Jeugdcoöperatie en gemeenten (PPS) richten een financieel clearinghouse op om binnen een tijdsbestek van 4 jaar frictiekosten samen op te lossen en een gezonde exploitatie van de jeugdzorg te realiseren; toetreders voldoen aan de toetredingsvoorwaarden 5. Frictiekosten bestaan uit: kosten sociaal plan (afvloeiing personeel uit uitvoering en overhead), verliezen op overbodig onroerend goed, versnelde afschrijving op inventarissen, afkoop huurcontracten, e.d. 6. Op de balans van het clearinghouse worden bij de start (a) alle niet meer productieve medewerkers en materiële bezittingen en de overige fricties van de jeugdzorginstellingen ondergebracht en (b) er wordt een frictiebudget gevormd 7. Frictiebudget ontstaat o.m. uit inbreng vermogens, eenmalige overschotten, opbrengsten uit verkoop en verhuur, verlenging termijnen afschrijving, gezamenlijke treasury, tijdelijke %-opslag op uitvoeringsbudget, garantiestellingen door gemeenten, rijksbijdrage onsNzorg 36

6-stappenplan Jeugdcoöperatie 1. Clearinghouse: toetredingsregels opstellen, oprichten en beheren 2. Opstellen sociaal beleidskader t.b.v. uitwerken sociaal plan en akkoord met vakorganisaties en opstellen van groslijsten van afvloeiing 3. Jeugdprofs die mee overgaan stellen een Individueel Professioneel Portfolio en Competentieprofiel op als basis voor hun getransformeerde inzet en plaatsen dit in J-Kennisdashboard 4. Domeinbreed samenstellen van de JeugdBoKS ZHZ t.b.v. borging en ontsluiting expertise, kwaliteit, portfolio management en innovatie 5. Mobiliteitscentrum inrichten om vraag- en resultaatgericht transfers te realiseren van professionele inzet van oud naar nieuw en binnen nieuwe situatie, afgestemd op verworven gebiedsopdrachten 6. Programmateam samenstellen om met gemeenten lokale, regionale en bovenregionale jeugdopdrachten te verwerven en in te regelen onsNzorg 37