Inspectiebezoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Opbrengstgericht werken
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Ontwikkelingsperspectief
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
1 december 2015 Janneke van Loon Nadine Machielsen
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
en het leerlingvolgsysteem
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Sterk VMBO deze school past bij mij! Informatie over onderwijs en ondersteuning op de VMBO- scholen van Sterk VO.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Netwerk IB WSNS Tilburg
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Informatie voor ouders groep 8 over:
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Inspectiebezoek

Doel van de middag: Inzicht geven in de wijze waarop de inspectie in haar toezicht omgaat met nieuwe inzichten over begeleiding en zorg

wettelijke grondslag Ten aanzien van leerlingen die extra zorg behoeven, is het onderwijs gericht op individuele begeleiding die is afgestemd op de behoeften van de leerling. -> kwaliteitstoezicht, aspecten Begeleiding en Zorg D.m.v. Samenwerkingsverbanden, PCL, indicatiecommissies, handelingsplan bij LGF -> vooral nalevingstoezicht

plaats en rol in het toezicht 2 aspecten; Begeleiding en zorg, 4 indicatoren (7.2, 8.1, 8.2, 8.4) 2 normindicatoren (7.1 en 8.3) + uitbreidingsindicator: zorg buiten de school per indicator: • criteria • beslisregels Doel criteria en beslisregels: eenduidigheid in de beoordeling rechtsgelijkheid tussen scholen Belangrijk: toezicht is maatwerk, situationele beoordeling

Indicatoren Begeleiding 7.1* De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen. kernbegrippen: • landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem voor Nederlandse taal en rekenen en wiskunde • afgestemd op de kenmerken van de leerlingenpopulatie • in groep 1 en 2: gestructureerd observatie-instrument voor taal en rekenen en wiskunde • afname toetsen tenminste één keer in de loop van de kleuterperiode en ten minste één keer per jaar in de leerjaren 3 tot en met 8 (alle leerlingen)

7.2* De leraren volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. kernbegrippen: • leerlingen volgen met de beschikbare middelen (Nederlandse taal, rekenen en wiskunde, sociale competenties) • resultaten op groepsniveau op overzichtelijke wijze administreren • (fouten)analyses van de resultaten maken • conclusies uit de analyses trekken voor de afstemming van het onderwijs

Indicatoren Zorg (1) 8.1* De school signaleert vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben. kernbegrippen: • na intake binnen drie maanden zorgbehoefte vaststellen • criteria voor uitval (leerachterstanden te groot en/of de stagnerende ontwikkeling)

8.2* Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard van de zorg voor de zorgleerlingen. kernbegrippen: • bij uitval nadere analyse van gegevens uit het leerlingvolgsysteem, zo nodig aanvullend diagnostisch onderzoek • analyse is basis voor concrete en passende extra zorg

Indicatoren Zorg (2) 8.3* De school voert de zorg planmatig uit. kernbegrippen: • extra zorg gepland voor alle leerlingen die dat nodig hebben • tussen de signalering en het begin van de extra zorg zit weinig tijd • de school toont consequente uitvoering van de zorg aan • handelingsplanning bevat: concrete doelen, concrete activiteiten, periode, tijdstip en wijze van evaluatie

8.4* De school evalueert regelmatig de effecten van de zorg. kernbegrippen: • nagaan of de doelen van de extra zorg gerealiseerd zijn • na evaluatie beredeneerde keuzes voor vervolg

Toezicht en nieuwe zorgstructuren Belangrijke noties: • geen vorm vereisten • analyse van opbrengsten/ontwikkeling essentieel • vierslag in zorg centraal (meten, analyse, planmatige zorg, evaluatie) Huidige praktijk groepsplan: • in meeste scholen nog in ontwikkeling • veelal onderwijsplanning • soms met didactisch groepsoverzicht • soms alleen preventieve doelen, soms preventieve èn curatieve doelen • soms alleen basisvaardigheden, soms ook SEO en/of zaakvakken • verschillende frequenties van evaluatie/bijstelling • individuele benadering valt soms ten onrechte weg

Opbrengstgericht werken Het systematisch en doelgericht werken aan het maximaliseren van de prestaties bij alle leerlingen.

Kenmerken opbrengstgericht werken 30% basisscholen voldoet aan alle kenmerken van OGW. • Duidelijke doelen voor alle leerlingen • Helder wat een groep moet leren • Analyseren van fouten en problemen • Afstemmen onderwijs: expliciet gericht op bereiken doelen • Goede leerlingenzorg: snel ingrijpen • Jaarlijks (of vaker) prestaties school evalueren • Snel verbeteren als prestaties tegenvallen

Aanpak op alle niveaus / elke dag Schoolniveau • Kwaliteitszorg is van belang. Er heerst een opbrengstgerichte cultuur en personeel spreekt elkaar aan op het realiseren van hoge opbrengsten. Groepsniveau • De leerkracht geeft opbrengstgericht werken vorm door de manier waarop lessen worden gepresenteerd en georganiseerd. Invulling onderwijsleerproces voor alle leerlingen. Leerling niveau • Extra zorg aan het individuele kind speelt een belangrijke rol. Verder van belang: een goed toets instrumentarium en actieve betrokkenheid van de leerling. Bestuur • Heeft een eigen rol bij een opbrengstgerichte cultuur.

Hoe kijkt de inspectie naar opbrengstgericht werken? Vijf indicatoren in het waarderingskader verwijzen naar elementen van opbrengstgericht werken: • Leraren volgen en analyseren vorderingen van leerlingen systematisch • De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van leerling prestaties • De school gaat de effecten van de zorg na • De school evalueert jaarlijks systematisch de kwaliteit van haar opbrengsten • De school evalueert regelmatig het onderwijsproces

Werkwijze inspectie Jaarlijkse risicoanalyse (primaire detectie) op basis van opbrengsten (en jaarstukken en signalen). • Expert-analyse door inspecteur en analist: welke scholen zijn zorgelijk? • Zorgelijk? Dan volgt een gesprek met het bevoegd gezag. • Beslissing over kwaliteitsonderzoek (KO), zie beslisregels. • Conclusie KO zwak of zeer zwak geïntensiveerd toezicht. • Geen KO, dan vierjaarlijks bezoek of thema-onderzoek of onderzoek ihkv onderwijsverslag (arrangement blijft ongewijzigd).

Hoe meten we eindresultaten? Welke toetsen? • Cito eindtoets, Schooleindonderzoek, Drempelonderzoek 678 (niet Drempeltest), leerlingvolgsysteem (RW en BL); • betrouwbaar en valide (Cotan criteria) en meten schoolvorderingen; • school kan principiële keuze maken (wel aangeven bij inspectie voordat toetsen zijn afgenomen!). (vanaf 2013 verplichte landelijke eindtoets) http://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/publicaties/Analyse+en+waarderingen+van+opbrengsten+augustus+2011.html Welke leerlingen doen mee? • alle leerlingen doen mee aan de toetsen (alleen lln. naar praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs evt. niet), eventueel Cito Niveautoets of Drempelonderzoek 678. • Beoordeling: minimaal één van de drie laatste jaren op of boven de ondergrens, als dit voor één groep geldt en de groep is kleiner dan 10 lln dan ook groep 7 (lvs). Als groep 7 voldoende dan eindresultaten voldoende, anders wordt de groep 8 van 4 jaar terug erbij genomen. (Ondergrens is echt ondergrens, dus geen gemiddelde en moet niet het doel van een school zijn)

Hoe meten we tussenresultaten? • Welke toetsen? - Cito leerlingvolgsysteem (vanaf nu de nieuwe toetsen); - Kapinga toetsen; - betrouwbaar en valide (Cotan criteria). • Welke leerlingen doen mee? - alle leerlingen doen mee aan de toetsen (eventueel toetsen op lager of hoger niveau). • Beoordeling - TL3, TL4, RW4, (TL5, RW5, BL5), RW6, BL6; (RW7, BL7) - meer dan de helft voldoende; - groep 5 erbij als in groep 3, 4 of 6 minder dan 10 lln. (evt. groep 7)

Leerlingen met speciale onderwijsbehoeften Leerlingen die maximaal eindniveau groep 7 (zullen) halen, bijvoorbeeld leerlingen met: • een indicatie voor speciaal (basis)onderwijs; • leerlinggebonden financiering (rugzakje); • een verwachte uitstroom naar praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs; • In uitzonderingsgevallen: cognitieve of sociaal-emotionele belemmeringen (indicatie lwoo). Onderbouwing specifieke onderwijsbehoeften: • psychologisch en/of didactisch onderzoek (IQ-test niet vereist); • ontwikkelingsperspectief; • tussendoelen en leerstofaanbod. Beoordeling: de opbrengsten voor deze leerlingen (alleen lln uit groep 8) zijn voldoende als de school aantoont dat gestelde doelen (mits voldoende ambitieus!) zijn gehaald.

Wat is een OPP? Kenmerken OPP: Middel en geen doel Gericht op opbrengsten Ambitieus In de tijd geformuleerd Meetbaar/toetsbaar Vergelijkbaar (intern/extern) Beïnvloedbaar; niet statisch

Beoordeling rendement leerlingen met individuele leerlijn. * Zij beschikken over een OPP dat realistisch is en onderbouwd Geformuleerd in meetbare (eind)doelen, (vaardigheidsscores, dle’s) en onderbouwd vanuit leerrendement tot dusver, bevindingen uit raadpleging externe deskundigen, belemmerende en bevorderende factoren en IQ indien bekend. * Tussendoelen zijn afgeleid van het einddoel per vakgebied, afgeleid van OPP, gekoppeld aan een beredeneerd en gepland aanbod en aan toetsmomenten. * Het rendement moet bepaald kunnen worden met minimaal twee tussentijdse evaluaties

Opbrengstindicatoren: sociale competenties * Alleen te beoordelen als de volgende instrumenten gebruikt worden: - Scol - Viseon - Schoolvragenlijst + SAQI (digitale versie SVL) (Bij overige instrumenten dus altijd: Niet te beoordelen). * Dit wil niet zeggen dat overige instrumenten kwalitatief onder de maat zijn! * De inspectie heeft helaas niet voor alle instrumenten normen. * Het gaat er om dat scholen alle leerlingen op dit gebied volgen! * Beoordeling: alleen op de laatste 3 periodes van groep 8.

UIT DE BELEIDSAGENDA 2012 MINISTERIE OC&W gemiddelde score CITO-eindtoets omhoog van 535,4 in 2010 naar het niveau van 537 in 2015 de grensscore voor de beste 20% van de leerlingen stijgt naar 545 in 2015 (2010: 543/544) in po van 30% naar 60% in 2015 en naar 90% in 2018 in 2016 voldoen alle leraren in po en vo aan de bekwaamheidseisen op de onderdelen ‘afstemmen op verschillen en opbrengstgericht werken’