Madibatlou Middle School.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leefgroepen in de kleuterschool
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De historie & de toekomst
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Scholenbouw Soroti Oeganda Kerst-In 2010 start ondersteuning: Situatie Oeganda:  Grote klassen, weinig meubilair  Weinig leermiddelen en materialen 
GOMARUS COLLEGE ASSEN. 2 DE DEELNAME  We wilden vanuit de oude situatie als school een nieuwe start maken t.a.v. ons kantine aanbod en beleid. We hebben.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wij nemen je mee naar de Basisschool in het centrum van Turnhout.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Public design – Concept 1
Pastoraal op school.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Positie in het onderwijs van kinderen met leer- en gedragsstoornissen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Impressie van het bezoek aan Boulvard Hazenkamp In Blerick.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Utopia Milieu & ruimte.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Muzisch-creatief Wat ons bindt.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Communicatie met ouders
Wat is de zin van het leven?
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Impucuko -27º º45.42 T. Sikunana(Mrs) Box 138, Odendaalsrus 9480 op facebook: Impucuko primary school "class.
Opvoeden.
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
MakeTech Platform-Allianties Basisscholen. MTP-Allianties BSO  Idee geboren tijdens in regio Hoge Dunk, tijdens een seminar in 2009 (naast vele andere.
Je mag/kan steeds van school veranderen MAAR Verander niet teveel van school, want dit is niet goed voor je kind. Elke school heeft positieve en.
Wie zijn wij? Graag willen wij ons eerst aan u voorstellen. Wij zijn Brando en Lianne met Samuel, Ruth, Salomé, Yaela en Jaimie van Oosten, Arjan, Marissa.
Welkom ik maak me sterk.
M-decreet Een korte toelichting.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Is op zoek naar jou. M: Milieu O: Op S: School MOS is een organisatie die werd opgericht door het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie. Zo wil men.
Stichting Veteranen Actief Veteranen met een missie 2.0 augustus 2011 GEWAAGD DOEL Waarheen gaan wij? HOGER DOEL Waarom bestaan wij? KERNKWALITEITEN.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
23 maart 2017 profilering.
Informatieavond 15 november 2017
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Basistekst : Talentontwikkeling
Basisschool St. Lambertus September 2018
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Madibatlou Middle School

Madibatlou -25º54 28º15 F du Plessis / Tulani Gima/ Ms Foster ( ) / / Box 32 Olifantsfontein 1665 of Madibatlou Middle School, Kungwini, Gauteng, Zuid-Afrika Fb: madibatlou middle school

Madibatlou middle school. Dit is ook een townshipschool. Naast de school ligt een squatterskamp. Er lopen 1250 leerlingen school en er zijn 34 leerkrachten. Sommige klassen hebben 71 leerlingen. Ze is gelegen naast een cementfabriek. Er wordt druk gebouwd: er is een nieuw paviljoen in aanbouw, een oude opslagruimte is hersteld en in de open ruimte is men een sportveld aan het aanleggen. Alle groenten uit de groentetuin zijn pas onlangs opgegeten door een kudde geiten die die arbeiders per toeval op de school hadden binnen gelaten. De school is sterk beveiligd met stevige rolluiken en tralies voor deuren en vensters. Dit houdt echter geen dieven tegen, want ze breken dan binnen langs het dak. We worden ontvangen door mevr. Patricia Lumwilg, de directeur. Ze heeft de school echt in handen en weet alles wat er gebeurt. Ze leidt ons naar de groententuin. Er zijn leerlingen aan het werk. De zaailingen staan in aparte bakjes, zodat ze als ze iets groter zijn, kunnen uitgeplant worden in grotere gemetselde zaaibedden. De grond is ongeschikt om groenten te kweken, zo heeft ze bakken laten metselen met daarin geschikte grond.

De directie is heel sterk in plannen en netwerken. Zo stelt ze voor ieder schooljaar een begroting op waarin ze de verbeteringsplannen en de noden van de school opneemt. Met dit uitgewerkt plan contacteert ze de managers van bedrijven die haar de benodigde diensten kunnen leveren: van Midas krijgt ze grote tonnen om als afvalcontainer te gebruiken, van Kellogs etenswaren, van een cementbedrijf bouwmaterialen. Het resultaat is zichtbaar: in 1998 bestond de school uit slechts 4 klassen en een toiletblok met gewone ‘put-toiletten’, nu staan er verschillende degelijke gebouwen, is er een toiletblok met waterspoeling en sceptische tank. De ouders die komen helpen (tuin beheren in de vakanties, maaltijden bereiden in feeding skeme, metselen, enz.)doen dit helemaal gratis De school slaagt er ook in de leerlingen positief te stimuleren om te studeren. Zo reikt ze studiebeurzen uit aan de beste leerlingen zodat ze kunnen verder studeren, ook kleinere beurzen worden aan andere verdienstelijke leerlingen gegeven. De leerkrachten moeten ook de bijzondere vaardigheden van de kinderen proberen te ontdekken zodat de kinderen met talent voor sport, rugby bv of dans ook kunnen ondersteund worden. Enkele leerlingen, zonder vooropleiding maar met veel talent, konden op die manier deelnemen aan een professionele, internationale dansopvoering ‘Cinderella’ met een Cubaanse regisseur in het theater in Pretoria. Ieder jaar komt ook een oud-leerling die verder gestudeerd heeft vertellen over zijn beroep en het belang van studeren. Dit schooljaar kwam bv een oud-leerling geneesheer getuigen. De school straalt ondanks de sociale problematiek een positieve boodschap uit.

Welk soort school is het?Landelijke schoolMadibatlou middle school Aantal leerlingen1250 Aantal leerkrachten34 Schoolgeld?Neen Worden er milieu-initiatieven genomen? Ja Op welke thema’sVergroeningXXEr is een grote groentetuin Energie AfvalXComposteren, papier, metaal (blikjes) ophalen en verkopen. Plastic ophalen is de volgende stap. Water AnderVoedingDe school biedt de leerlingen een ontbijt, middagmaal en eventueel ook een avondmaaltijd aan. Op welk niveau worden de thema’s uitgewerkt? Schoolniveau KlasniveauDe thema’s worden geïntegreerd in de life skill lessons Extern niveauOuders worden bij heel de school betrokken en leveren gratis diensten

Is er een eco-team?LeerlingenNeen LeerkrachtenJa Wordt er planmatig gewerkt?Heel duidelijk Zijn de projecten duidelijk zichtbaar?Ja Is er een portfolio?Ja Sterke punten: - deze school wordt zeer goed gemanaged. Ondanks dat het een townshipschool is, hebben de leerlingen niets te kort. - de leerlingen worden sterk gestimuleerd om hun sterktes te ontdekken en hierop verder te bouwen.