Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Advertisements

Beleids- en Beheerscyclus
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Revitalisering Wiltsangh
GO!2020 ‘Samen dromen vormgeven’.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
presentatie sectorplan justitiescholen
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Personeel & Organisatie
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
ICTB/NB Projectmanagement.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
De financiële cyclus TURBO opleiding.
8 november 2007 Studie- en informatienamiddag. W&O-Vlaanderen Brab_Ant Kempen_Limburg SoE-projecten.
Stadscongres 25 feb Thematisch netwerk Case study: De Klimpaal.
Participatie en Portaal
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Slagkracht met kwaliteit
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Hoe zet ik een goed projectplan op?
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beleidsinformatie Jeugd
Project “Netoverstijgende Samenwerking” Programma “Onderwijsaanbod” GO!2020.
GO!2020 Evaluatieverslag & Strategische keuzes 3de uitvoeringsplan
Opstart eerste Integraalplannen Edwin De Ceukelaire
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
EEN PAROCHIEKERKENPLAN VOOR DE KERKEN OP HET GRONDGEBIED VAN UW GEMEENTE Stappenplan.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
Algemeen beleid Update “Beleidsplan Sint-Vincentiusregio ” dd
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Duurzaam Gebouwbeheer Scholenbouw
Energiebesparing zorginstellingen
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
Internationale handel
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Reg - investeringsfonds
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Transcript van de presentatie:

Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’

Agenda Situering Aanpak en resultaten Integraal plan Antigon Implementatie van een integraal plan Voordelen gezamenlijke aanpak Voorstel voor volgende integraal plannen Meerwaarde van een integraalplan De ppt-demo is opgedeeld in 7 hoofdstukken. Op die manier komen alle aspecten van ontstaan tot uitvoering aan bod.

Situering Wat is een integraalplan? Een integraalplan verbindt een lange termijn visie op het onderwijsaanbod met een strategisch bouwbeleid voor een duidelijke afgebakende regio, stad of scholengroep. Naast een strategie voor het onderwijs van de toekomst worden prioriteiten gesteld en de bijhorende budgetten en projecten voor de betrokken onderwijsinstellingen en schooldomeinen opgelijst .

Situering 3 pilootprojecten 2 plannen uitgevoerd door externe partners: SGR 11: Möbius + Vectris + Procos + IMOB SGR 5: BURO II + Van Aarle De Laat 1 plan in eigen beheer uitgevoerd: SGR 1: Scholengroep in samenwerking met GO!Centraal Hoe? Projectmatig: projectteam en stuurgroep Samenwerkingsovereenkomst Kostendeling Stappenplan ( 1 schooljaar)

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Schema Oktober 2011 September 2012

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Actoren

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Deel 1: Visie Samenwerking Partners versterken de leeromgeving Personeel Elke leerkracht wordt een nieuwe leerkracht Infrastructuur Duurzaamheid stuurt ons infrastructuurbeleid

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Deel 2: Onderwijskundige omgevingsanalyse

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Deel 3: Analyse van de domeinen en de gebouwen -algemeen overzicht van het patrimonium

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon -screening van de gebouwen en domeinen -het gebruik van de gebouwen en domeinen (waar is de speelplaats, parking, bij meerdere scholen op 1 campus: wie gebruikt welke gebouw) -algemene gegevens van de gebouwen: bouwjaar, leeftijd van de verwarmingsketel,.. -bouwfysische staat van de gebouwen -duurzaamheidswaarde van de gebouwen -het energieverbruik werd opgevraagd en vergeleken met andere domeinen -berekening van de fysische norm van de scholen -pluspunten, knelpunten, kansen en bedreigingen per domein -…

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon -overzicht per schooldomein

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon - Het ‘DNA’ van de infrastructuur van de scholengroep

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Deel 4: Ruimtelijke mogelijkheden per domein

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Deel 5: Bouwstenen 3 bouwstenen, actuele en/of plaatsgebonden thema’s, vanuit de bovenliggende studie en visievorming Prioritair inspelen op de capaciteitsproblematiek Prioriteit geven aan het profileren van het secundair onderwijs Maximaal inzetten op levenslang leren Brainstorm, bespreking, verwerking in 3 werkgroepen bestaande uit leden van de scholengroep, directeurs, leden van de raad van bestuur en GO! Centraal

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Deel 6: Scenario’s Voorbereiding: 4 scenario’s Synthesemoment met het volledig college van Directeurs en raad van bestuur van de SGR  Maken van definitieve keuzes

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Objectief bepalen prioriteitenlijst voor bouwprojecten

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Objectief bepalen prioriteitenlijst voor bouwprojecten

Aanpak en resultaten Integraalplan Antigon Ruimtelijke voorstellen

Implementatie in Scholengroep Beleid over aanbod en scholenbouw op lange termijn Opvolging van uitvoering beleidsdocument door RvB Vertalen naar meerjarenactieplan Vertaling naar jaarlijks actieplan (prioriteitenlijst) Vertaling naar financiële planning  afstemming KIW/GIW  eigen investeringen Actualisering/bijsturing bouwdossiers

Voordelen gezamenlijke aanpak Complexe uitdagingen aangaan in multidisciplinair teamverband Taakverdeling rekening houdend met bevoegdheidsverdeling tussen de niveaus Kostendeling Kennisuitwisseling De overstap naar een geïntegreerde bouwplanning : nieuwbouw, verbouwingen, onderhoud en beheer Anticiperen op demografische ontwikkelingen Professionalisering

Volgende scholengroepen? Aanpak SGR 1: Participatief proces 7 stappenplan Projectmatige benadering Kostendeling Samenwerkingsovereenkomst Verbetervoorstellen: Centraal begeleidingsteam Versterken projectcoördinatie Communicatieplan (meerdere doelgroepen, ook leerkrachten, ouders, schoolraden, leerlingen…) Digitale beheersomgeving (FMIS) Conditiemeting gebouwen meerjarenonderhoudsplan Proces van nazorg

Digitale beheersomgeving Facilitair Management Informatie Systeem ( link patrimonium databank) Registratie en opvolging stand van zaken bouwdossiers Koppeling met andere gegevens: leerlingen, personeel, … Ondersteuning in dagelijks beheer: agenda, documenten, plannen,… Conditiestaat gebouwen  meerjarenonderhoudsplan

Meerwaarde integraalplan Beleid gericht op optimalisering onderwijsaanbod en bijhorende scholenbouw op lange termijn Inspelen proactief op externe ontwikkelingen vb. demografische evolutie Visie wordt breed geformuleerd  ook doelstellingen op vlak van personeel, kwaliteitszorg, …; Prioriteiten in bouwdossiers Afstemming met GIW en KIW Doorlopen van een professionaliseringstraject voor alle betrokkenen Concrete resultaten worden opgeleverd: visiedocument, omgevingsanalyse, de analyse as-is schoolgebouwen, ….