Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Informatieavond Leerlingenzorg.
Informatieavond 22 april 2013
Welkom nieuwe leerlingen!
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Wat weet de leerkracht van uw kind?
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Overgang van groep 8 naar het voortgezet onderwijs 27 oktober 2008
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Oriëntatie 1-Zorgroute
Van kleuter tot Voortgezet Onderwijs Begeleiding op basis van meten en observatie Toetsen volgens het Leerling Volg Systeem opgenomen in de toetskalender.
Welkom collega’s!.
Begeleiding van kinderen met zorg
De Protocollen Leesproblemen & dyslexie en het “Leesdossier”
Het cito-leerlingvolgsysteem
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Kennismakingsavond Donderdag 13 september 2012 Welkom in groep 5.
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
De Zorgstructuur op het Mondial College Lindenholt
Informatieavond groep 7
Informatieavond groep 7
WELKOM.
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Nieuwe normen Cito.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
IB-netwerk Expertisegroep dyslexie
Basisschool ‘t Heuvelke
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Een kijkje in de keuken…..
Op de informatiebijeenkomst CITO
Dyslexie DYSLEXIEBELEID OP LYCEUM DE GRUNDEL.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Onderwerpen van deze avond
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatieavond groep
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Naar het Voortgezet Onderwijs Naar het Voortgezet Onderwijs
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
en het leerlingvolgsysteem
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Taalklassen Wereldwijzer
Dyslexiebeleid Open Huis.
Welkom op de Informatieavond Paschalisschool Schooljaar Groep 8b – 14 september 2017 Informatieavond Paschalisschool b.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Werkgroep Dyslexie-Onderwijs
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Zorgavond Mariaschool

Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid afsluiting

Doel van deze avond: Interne begeleiding op de Mariaschool omschrijving taken organisatie Leerlingvolgsysteem Zorgstructuur

Interne begeleiding: Begeleiden van groepsleerkrachten Leerkracht blijft zelf verantwoordelijk IB zorgt voor samenhangende zorg vanuit BAS-visie

Taken intern begeleiders: adviseren/ondersteunen leerkrachten aanreiken materialen onderzoek/observatie leerlingen toetskalender bewaken groepsbesprekingen plannen/leiden ondersteunen bij het maken van handelingsplannen contacten met ouders

vervolg taken IB: klassenconsultatie (3 keer per jaar) contacten met externe ondersteuners aanmelden Expertis, ZPF, PCL aanvragen “rugzakje” netwerkbijeenkomsten volgen opstellen protocollen orthotheek bijhouden nieuwe ontwikkelingen bijhouden/aansturen op schoolniveau (dyslexie, hoogbegaafdheid enz.)

Leerlingvolgsysteem: Volgens toetskalender Sociaal-emotioneel: –CB4 (na 1 maand op school) –Pravoolijst (2 maal per jaar, groep 1 t/m 8) Cognitief: –methodegebonden toetsen –AVI technisch leestoetsen –onafhankelijke toetsen: CITO A-E scores

Cito toetsen: ordenen1-2 taal voor kleuters1-2 technisch lezen begrijpend lezen taalschaal spelling rekenen en wiskunde woordenschat entreetoets (groep 7) en eindtoets (groep 8)

Zorgstructuur: Structureel: –intakegesprekken instroomleerlingen –checklist binnenkomende 4-jarigen –dyslexieprotocol ( o.a. kleuter- en herfstsignalering) –klassenconsultatie, 3 maal per jaar –LVS bespreking 2 maal per jaar –overdrachtsformulieren

Zorgstructuur: Incidenteel: vraagbaak voor leerkrachten vervolg: –onderzoek/observatie/begeleiding door IB –begeleiding door Remedial Teacher –doorverwijzen (bijv. logopedie, sensomotoriek) –advies vragen ZAT (zorgadviesteam) –aanmelden onderwijsadviescentrum Expertis –aanmelden ZPF (zorgplatform Twenterand)

Mogelijke vervolgacties: opstellen handelingsplan vaststellen eigen leerweg: –lager niveau –hoger niveau verwijzing speciaal (basis)onderwijs aanvragen leerlinggebonden financiering (“rugzakje”)

Leesproblemen/dyslexie: beginnende geletterdheid fonemisch bewustzijn dyslexieprotocol aanpak in de klas Instructiegroepen Lekker Lezen tutorlezen preteaching aangepaste toetsen (vergroot, CD) onderzoek/dyslexie-verklaring vergoeding zorgverzekering

(Hoog)begaafdheid: eigen leerweg compacting projectgroep toptoets

Afsluiting vragen afspraak maken/binnen lopen meedenken belang van het kind staat voorop