GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS 28-04-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Schoolcijfers, een tweede natuur
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Scouting Academy in je groep: Waar begin je??. Opbouw A.Wat is belangrijk B.Stappenplan C.Vervolg en vragen.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Welkom in groep.
Logical Framework Approach
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Opbrengstgericht werken Een dubbele opdracht voor DOO?
“Van data naar didactiek”
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Diagnostische toetsen voor het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Opbrengstgericht leiderschap is in. Maar wat is dat nu eigenlijk? Lezing voor de conferentie opbrengstgericht leiderschap Guuske Ledoux Kohnstamm Instituut.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leerlijnen in parnasSYs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Eindhoven 20 januari 2010.
Communicatie met ouders
Opbrengstenmeting Inspectie en de rol van het IOP Themadag IOP Praktijkonderwijs Zoetermeer 27 januari 2010.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kwaliteitsbeleid.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Informatie-avond Dinsdag 15 september 2015 WELKOM Agenda: 1 e deel Inloop: uur Algemene gedeelte: uur Informatie Weekend Academie:
De rode draad in opleiden binnen AAOS
en het leerlingvolgsysteem
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Rekenen en wiskunde op Het Segment
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Persoonlijke doelen maken
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS

Toezichtkader 2009 A. OPBRENGSTEN Kwaliteitsaspect 1 De opbrengsten liggen op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht 1.1* De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht De taalresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van kenmerken van de leerlingen mag worden verwacht De rekenresultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van kenmerken van de leerlingen mag worden verwacht. 1.2* De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en voor rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. 1.3 De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van 8 jaar. 1.4 Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. 1.5 De sociale competenties van de leerlingen liggen op een niveau dat mag worden verwacht.

meetgestuurd onderwijs Meetgestuurd onderwijs verloopt via de zogenoemde evaluatieve cyclus: 1. vastleggen doelen en standaarden 2. verzamelen informatie 3. registratie daarvan 4. interpretatie 5. nemen van beslissingen

meetgestuurd onderwijs Meetgestuurd onderwijs verloopt via de zogenoemde evaluatieve cyclus: 1. vastleggen doelen en standaarden 2. verzamelen informatie 3. registratie daarvan 4. interpretatie 5. nemen van beslissingen Niet alleen werken met harde data, maar ook met context waarin resultaten zijn behaald. Welke kengetallen zijn belangrijk voor duiding van opbrengsten? Meetuitkomsten worden gebruikt om het onderwijs in de loop van het leerproces bij te sturen Onderzoek toont aan: focus vooral op leerlingen, nauwelijks op ontwikkeling/bijscholing van docenten.

Vertaling opbrengsten naar… Leerlingniveau: IB, Groepsleerkr. Groepsniveau: IB, Groepsleerkr. Schoolniveau: Dir., IB Bovenschools: Dir., Bovenschools dir., bestuur

Leerling Groep School Bestuur

Interpretatie en beslissingen Uitslagen eindtoetsen (B-rapport en/of instroomcorrectie voor LG) Uitslagen entreetoetsen Groepskaart Niveaugrafieken groep Niveaugrafieken school Interpreteer en leer … Welke acties?

In gesprek met collega’s Aan de hand van niveaugrafieken groep en analyseformulierIntro Wat zie je? Wat ga je (eraan) doen? Per kernvak? Wie/Wat heb je daarbij nodig? StreefpercentagesAfspraken

Niveaugrafieken groep Technisch Lezen – groep 7

Niveaugrafieken groep spelling groep 8

Plan van aanpak Het zit niet in zaken en papieren, maar in mensen en manieren! Sluit zoveel mogelijk aan bij bestaande praktijk, bijv. leerlingenbesprekingen Zet kleine maar zichtbare stappen Monitor de voortgang