De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Van data naar didactiek”

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Van data naar didactiek”"— Transcript van de presentatie:

1 “Van data naar didactiek”
Onderzoek naar opbrengstgericht werken op vier scholen Irma van der Neut Hans Mariën

2 Onderzoekvragen Hoe werken scholen opbrengstgericht?
Wat is het resultaat daarvan? Wat zijn belangrijke bouwstenen in het proces van opbrengstgericht werken?  Kwalitatief onderzoek bij vier scholen

3 Hoe werken scholen opbrengstgericht?
Scholen en leerkrachten doorlopen een cyclus Scholen gaan een cyclus doorlopen: Doelen stellen Activiteiten bepalen Opbrengsten vaststellen: Kijken naar leeropbrengsten van leerlingen. Gebruik gemaakt van Insula: CITO-toetsen en methodegebonden toetsen zijn geanalyseerd naar leerdoelen (trendanalyse per groep en per leergebied; leerdoelen en categorieën) . Leerkrachten krijgen op basis van analyses informatie over de mate waarin leerdoelen wel/niet bereikt zijn door individuele leerlingen en de klas. Resultaten worden systematisch bekeken door individuele leerkrachten en het team. Er wordt gezocht naar verklaringen voor achterblijvende leeropbrengsten en goede leeropbrengsten (let op: vaak op intuïtie) Er wordt gekeken naar match aanbod – toets, aanpak, leerkrachtgedrag. Op basis daarvan worden projectplannen opgesteld (met doelen, activiteiten, termijnen) en de uitvoering daarvan wordt bewaakt door directeur en door CvB. Projectmatige aanpak!

4 Wat is het resultaat? Gezamenlijke bespreking leeropbrengsten
Gezamenlijk proces van betekenisverlening Aandacht voor en veranderingen in: Aanbod Didactische aanpak Leerkrachtgedrag Projectmatige aanpak: Andere planning aanbod, Groepsplannen Andere didactische aanpak Ander leerkrachtgedrag

5 Wat zijn belangrijke bouwstenen?
Systeem voor analyse leeropbrengsten: op leerdoelniveau (Sturen op) projectmatige aanpak (pdca-cyclus) Sfeer van onderling vertrouwen + fouten maken mag

6 Relevantie Bewustwording: Relatie OGW en kwaliteit van onderwijs
Relatie tussen aanbod, aanpak, leerkrachtgedrag én leeropbrengsten OGW draagt bij aan professionalisering docenten Docenten willen meer weten over effectieve didactische aanpakken: Een van de scholen: wetenschappelijk literatuur bestuderen.


Download ppt "“Van data naar didactiek”"

Verwante presentaties


Ads door Google