Leerfabriek Decentralisatie Jeugdzorg CJG’s. Opzet: Leerfabriek 1.0 en puddingprincipes Lessons learned Leerfabriek 2.0 Leerfabriek en CJG Stad Uitstap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Transitie Jeugdzorg.
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Project Wot nieuwland.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Opzet van de workshop Kennismaken
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Maatschappelijk Aanbesteden
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
“Specialistische” zorg
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Herstructurering Sociaal Domein
Informatiebijeenkomst
Verbinden van zorg en onderwijs
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Centrum voor Jeugd en Gezin
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
1G1P voor de JGT’s ZUID-HOLLAND NOORD November 2014.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Project oriëntatie op het beroep
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Decentralisatie Jeugdzorg
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Resultaatgericht Samenwerken
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Leerfabriek Decentralisatie Jeugdzorg CJG’s

Opzet: Leerfabriek 1.0 en puddingprincipes Lessons learned Leerfabriek 2.0 Leerfabriek en CJG Stad Uitstap transformatie

Puddingprincipes Melden/signaleren Wij nemen elke melding, elk signaal en elke signaalgever even serieus Wij zorgen ervoor dat iedere cliënt op de juiste plaats terechtkomt, ongeacht de deur waardoor hij of zij binnenkomt Wij verwijzen niet, maar dragen over en laten pas los als een ander vast heeft Wij streven ernaar dat ieder kind en gezin altijd weet waar het aan toe is Afstemmen Wij streven Wij Afstemmen Wij streven ernaar dat ieder kind en ieder gezin binnen 5 dagen op de juiste plek is Wij vinden dat iedere betrokkene verantwoordelijk is voor de afstemming die leidt tot één plan, één gezin en zonodig één regievoerder Wij betrekken cliënt en systeem bij het vaststellen van het probleem en het formuleren van de hulpverlening Verlenen van hulp Wij gaan zoveel mogelijk uit van de kracht van kind en gezin Wij maken gebruik van de diversiteit in ons gezamenlijke hulpverleningsaanbod, waarbij het aantal betrokken hulpverleners zo beperkt mogelijk is Wij ondersteunen waar mogelijk, maar nemen over wanneer dat nodig is Wij achten elk professioneel oordeel even waardevol Afsluiten Wij laten een kind of gezin pas los als de risico’s in het opgroeien en opvoeden beheersbaar zijn geworden

U proces

Lessons Learned

Puddingprincipes geeft gezamenlijke inspiratie Kracht van leerfabriekbijeenkomsten je ervaart wat er gebeurt en gaat snel naar essentie Communicatie tussen melder en opvolgende partijen moet beter Gebrek aan regie en afstemming bij complexe casussen en afremmen inzet hulpverlening Verlangen hulpverleners om het juiste te doen Op schakelpunten tussen organisaties te weinig afspraken Behoefte aan scharrelruimte Onvoldoende werken uit dezelfde modus/taal (hulpverleners onvoldoende op de hoogte over elkaar verwachtingen, inhoud en werkwijze) Uitkomsten Leerfabriek bijeenkomsten

Inhoud Procedure Proces

Overzicht scores 12 Puddingprincipes Verlenen van hulp belangrijk ! gaat goed/ kan beter + / - 8.Wij gaan zoveel mogelijk uit van de kracht van kind en gezin Wij maken gebruik van de diversiteit in ons gezamenlijke hulpverleningsaanbod, waarbij het aantal betrokken hulpverleners zo beperkt mogelijk is Wij ondersteunen waar mogelijk, maar nemen over wanneer dat nodig is Wij achten elk professioneel oordeel even waardevol372724

Overzicht scores 12 Puddingprincipes Afsluiten belangrijk ! gaat goed/ kan beter + / - 12.Wij laten een kind of gezin pas los als de risico’s in het opgroeien en opvoeden beheersbaar zijn geworden

Conclusies van Leerfabriek 1 Er is onvoldoende sprake van een rem op het volume van zorg voor kind en gezin. Er zijn onvoldoende krachten die de samenwerking stimuleren. Puddingprincipes geven wel gemeenschappelijke richting en kader. Raakt direct aan de bestuurders in zorg en welzijn.

Leerfabriek 2.0

Zorgbestuurders bij elkaar Wat doen we hiermee? Lost scharrelruimte dit probleem op? Is structuurverandering oplossing? Hoe verhoudt zich dit tot evidence based interventies, huidige financiering, continuïteit organisaties Cultuurverandering; hoe spring je over je eigen schaduw

Inzichten Verschillende stelsels leiden tot verschillende prikkels Steeds nieuwe hulpverleners leidt niet tot leerproces Principes alleen te realiseren als je elkaar kent, samen kijkt naar de wijk. “The speed of trust” Oorzaak en gevolg moeilijk vast te stellen in complexe wereld. Professional voelt intuïtief aan wat nodig is. Transitie biedt kansen door andere organisatie CJG als “oefengebied” ideaal: wijkgericht waar mogelijk Bestuurder moet voorwaarde scheppen waarin hulpverlener verlangen kan waarmaken –Afreken systematiek –Onderzoek –Sturing en verantwoording

Leerfabriek en CJG Stad

Hoe verder Professionele leergemeenschappen van verschillende organisaties, 1 sturingsprincipe Gebiedsgericht Collectief leren Met principes Leerfabriek Voeding vanuit onderzoek over sectoren heen Messages from research

Wat/Waar Concreet vervolg in 3 wijken in Groningen Met kernteam CJG, welzijn, 1 e lijnspsycholoog, jeugd & opvoedhulp Vast team die elkaar gestructureerd leert kennen door vaste methodiek Leerfabriek en puddingprincipes Gericht op cliënt: doen we de dingen goed Gericht op wijk: bereiken we iedereen Gericht op school: daar zit het kind Gericht op ander dingen doen: versterken eigen kracht en omgeving gericht op vroeg-signalering: verbinden naar school/kinderopvang

Doorbraakambitie Doel: Ouders (en hun kinderen) kunnen, ongeacht waar en bij wie ze hun vraag stellen, rekenen op uniforme dienstverlening zoals vastgelegd in de puddingprincipes. Realisatie: Lopend leerproces op basis van puddingprincipes Nieuwe sturingsprincipes; meer ruimte, minder bureaucratie Nieuwe wijze van meten effecten Meer efficiency, innovatie en hartstocht hulpverleners

20 Jeugd zorg GGz SBAO ROC Politie VO PO Werkplein SW bedr Kind/gezin Woningbouw Werkcoach GGZ (jeugd) zorg Welzijnswerk ZAT Veiligheids- huis Leerplicht – RMC Maatschap. werk Kind/gezin regisseur VKB AOC Welzijn AMW RMC leerplicht Woning- bouw RIBW Jongerenwerk Verslavingszorg Wijkverpleegk © Breuer Institute Transformeren van..... naar..?

Afrekensystematiek Jeugdzorg  Aantallen  Wachtlijsten GGZ  DBC’s  Geld Standaard verrichtingen BJZ  Meldingen AMK  OTS  Indicaties Welzijn  Fte’s per wijk GGD’s  ?

Afrekensystematiek op verrichtingen Effect (Nyver) –Versnippering –Toenemen transitiekosten –Toenemen registratiekosten –Afname productiviteit –Blokkeert innovatie (subsitutie, taakherschikking en integraliteit) Wat wel: –beroep op professionele autonomie –Geef team opdracht –Populatie gebonden financiering met waarborg kwaliteit en schaalgrootte –Vraag verantwoording op ander niveau

“Inkopen” bij wijkgericht werken Niet: opknippen, inkopen, monitoren op bit-niveau Wel: Intersectoraal team voor complete range van signaleren, via preventie naar lichte zorg, zware zorg en weer terug Inspanningen richten op motiveren team en het verankeren van een gezamenlijke visie in de organisatie Ontwikkel simpele uniforme bekostigingsbouwstenen over de sectoren heen Specialistische zorg inkopen op ander schaalniveau, verbinden aan wijk Waarborgen kwaliteit professional (onder de motorkap) “Shared saving” terug naar opdrachtgever en preventie Gebruik Leerfabriek zo als proeftuin en tap beleid hieruit af Ruimte en vertrouwen geven ook vanuit de gemeente Gebruik de kracht van de wil tot samenwerking organisaties

Onderzoek Nu: Korte termijn onderzoek effect individuele interventies Prestatie-indicatoren: –Doelrealisatie 89% –Cliënttevredenheid rapportcijferJongeren 7,6 Ouders 8,2 –Voortijdige beëindiging zorg (door cliënt of hulpverlener): 16% Toekomst: Onderzoek langere termijneffecten naar bijdrage aan gezond opgroeien, gezondheidsbevordering en kwaliteit van leven Meten op andere effecten: Outcome op trajecten Cliënttevredenheid op trajecten Zelfredzaamheid vergroot, verbondenheid netwerk/familie Langere termijn gezondheidseffecten Substitutie zorg zwaar/licht Synergie onderwijs en sociale domein Overlast/schooluitval/startkwalificatie/uitkering