Pass’t Montessorionderwijs ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom in groep 8.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Welkom in groep.
Werken naar onderwijsbehoeften
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Oriëntatie 1-Zorgroute
Welkom.
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Observeren en rapporteren
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht Werken
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Return to Sender.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Zorgstructuur op basisschool Pius X
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Welkom.
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Pass’t Montessorionderwijs ? Hoe kan het MKVS bijdragen aan de uitvoering van Passend Onderwijs? Maaike Kramer 3 februari 2010

Passend onderwijs in de krant Passend onderwijs even van de baan Passend onderwijs in de krant Invoering passend onderwijs nog ver weg Moddersmijterij over passend onderwijs Ieder kind verdient passend onderwijs Ook Denemarken worstelt nu met passend onderwijs

Doelstelling van deze inleiding: Zicht op handelingsgericht werken als werkvorm en taal in Passend (Montessori)onderwijs; Het MKVS als hulpmiddel voor de leraar om de ontwikkeling van kind en zichzelf in kaart te brengen;

Kernwoorden Passend onderwijs (als doel van…) Handelingsgericht werken (als manier waarop) MKVS (als middel waarmee..)

Uitgangspunten van Passend Onderwijs

Uitgangspunten van Passend Onderwijs “Passend onderwijs staat voor maatwerk in het onderwijs. Voor elk kind onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten. Geen kind tussen wal en schip”.

Uitgangspunten van Passend Onderwijs

Uitgangspunten van Passend Onderwijs “Essentieel voor het slagen van passend onderwijs is dan ook dat leraren beter toegerust worden om met diversiteit in de klas om te kunnen gaan”.

Kwaliteitsnormen van inspectie • Alle leerlingen krijgen een passend aanbod (hoe doen we dat?) • Het aanbod is voor alle leerlingen opbrengstgericht (hoe evalueren we dat?). • Leerlingen ontvangen daadwerkelijk de zorg die ze op grond van hun onderwijsbehoeften nodig hebben(hoe weten we dat?).

Wat is er te leren voor het Montessorionderwijs ?

Wat is er te leren voor het Montessorionderwijs ? Traditie van het Montessorionderwijs of de praktijk van het Montessorionderwijs. Van: het denken in belemmeringen van het kind naar: het denken in aanknopingspunten voor het handelen van de leraar.

Uitgangspunten HGW: “Ik denk, kijk naar en praat over wat een kind nodig heeft (onderwijsbehoeften) om de volgende stap te maken en handel daar zoveel mogelijk naar.

Onderwijsbehoeften Hoeveel maal passeren de grote en de kleine wijzer van een klok elkaar in een etmaal? Wat heb jij nodig om deze opdracht op te lossen?

Onderwijsbehoeften Ik heb een lesje nodig bij.. Ik heb een ‘leraar’ nodig die Ik heb groepsgenoten nodig die Ik heb een opdracht nodig die Ik heb een omgeving nodig die Ik heb begeleiding of feedback nodig die gericht is op …………… Ik heb materiaal nodig dat……

Onderwijsbehoeften Help mij met……. Geef mij vooral……. Laat mij………… Maak voor mij………… Geef feedback op….. enz.

Uitgangspunten HGW Het afstemmen op kinderen zal ik als leraar moeten doen.

Uitgangspunten HGW Ik werk doelgericht en gebaseerd op wat het kind wel kan Ik werk vanaf het begin samen met het kind, de ouders en mijn collega’s

Uitgangspunten HGW: “Ik kijk naar de wisselwerking tussen kinderen, hun ouders, de groep en mijzelf en stem hier mijn handelen op af” Iedereen heeft kwaliteiten. Ik ben op zoek naar mogelijkheden van kinderen, ouders, collega’s en mijzelf

Uitgangspunten HGW: 7. Wij werken systematisch en zijn open en duidelijk naar elkaar: kind, ouders, leerkracht en begeleiders.

Handelingsgericht werken uitvoeren waarnemen plannen begrijpen

Handelingsgericht werken 6) klassenmanagement,rondes , voorbereide omgeving, enz 1) Signaleren en noteren uitvoeren waarnemen 2. Observeren en noteren plannen begrijpen 3) Beslissen L, W, R, E, O, D 4) Voorbereiden op basis van evaluatie en reflectie van de leraar diagnose

Waarnemen: Signaleren Kijken naar kinderen waarnaar? Praten met kinderen hoe? Analyses van werk wat weet ik daaruit? Resultaten wat vertellen mij die?

Waarnemen: Observeren: Doelgericht kijken naar een vooraf bepaalde activiteit om te begrijpen wat het kind nodig heeft en wat je als leraar gaat doen(of laten!) Na een observatie volgt een gesprek met het kind en neem je opnieuw een beslissing

Begrijpen Wat betekent deze signalering? Wat zijn volgende stappen in ontwikkeling Wat heeft dit kind daarbij nodig Wat vraagt dat van mij als leraar? Beslissing: Wachten (bv. ontwikkelingstijd geven) ingrijpen (bv. lesje) Evalueren; Registreren

Begrijpen Ik heb nog onvoldoende zicht, ik moet nog beter kijken om het te zien Beslissing:Observeren Ik krijg geen zicht op de onderwijsbehoeften van dit kind: Beslissing: Diagnosticeren Wat is mijn hulpvraag? Kan ik die zelf oplossen? Wie kan mij helpen met het vinden van antwoorden?

Plannen en evalueren: Wachten hoe lang? Lesje waartoe en waarmee? evalueren wanneer en hoe? registreren Waar en wat daarna? Leraar als gids in het spanningsveld tussen volgen en sturen in de uitvoering

Uitvoeren Omgeving voorbereiden Klassenklimaat bewaken Rondes met structurele “kijktijd” uitvoeren Tussentijds verzamelen gegevens over leerlingen door: signaleringen, gesprekken, observeren, effect van aanbod en handelen, resultaten enz.

Handelingsgericht werken op leraarniveau uitvoeren waarnemen plannen begrijpen

Handelingsgericht werken op schoolniveau uitvoeren waarnemen plannen begrijpen

Pass’t Montessorionderwijs? Een hele inspirerende dag gewenst! Maaike Kramer