De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),"— Transcript van de presentatie:

1 Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Workshop Hoezo creatief? Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest), Bart van Teutem (Amalia-Astroschool Baarn, ONS Muiderberg), Rik Kuiper (EduScience, Daltonschool Neptunus, Wijzer aan de Vecht)

2 3e workshop: Hoezo creatief?
15.40 Inleiding, voorstellen, uitdelen hand-out minuten in drie groepjes aan de slag 16.10 daarna maakt iedereen kennis met de andere opdrachten 16.40 Tijd voor overleg, uitwisselen ervaring en ideeën Afsluiting, einde workshop Waarom kinderen zelf laten denken? Dat doen we omdat (verband ) we kinderen niet de kennis kunnen overdragen die ze later nodig hebben.

3 Creativity should be in the center of our educational priorities
Creativity is the process of having original ideas that have value (6.55 min)

4 15.50 Hoe bereid je een kind voor op de toekomst als je niet weet hoe die toekomst er over vijf jaar uitziet? Kritisch en analytisch leren denken Systeem denken Zelfoplossend leren denken Creativiteit Onderwijs heeft de onmogelijke opgave om kinderen de kennis bij te brengen die ze later nodig hebben.... Welke kennis is dan nuttig? Welke kennis is dan nog waar? Basale vaardigheden als leren lezen, schrijven en rekenen buiten beschouwing gelaten.... We weten het niet: kunnen niet in de toekomst kijken Wat dan wel? Waar hebben ze dan wel iets aan? Vaardigheden om kennis kritisch te leren beschouwen (eigen kennis en die van anderen) Leren informatie zoeken en informatie op waarde leren schatten Leren op systematische en onderbouwde manier oplossingen voor problemen te bedenken

5 De eerste stap in zelf leren denken:
Nieuwsgierige mensen/kinderen stellen vragen

6 Wat is er met Norman de Egel gebeurd?
Info sheet gebruiken voor intro 20 minuten zelf spelen Vraag: “Wat denk je dat kinderen hiervan zouden kunnen leren? (plenaire discussie) 5 minuten Onderzoeken van verbanden. Oorzaak-gevolg relaties. Nadenken over hoe je een vermoeden (hypothese) zou kunnen toetsen Verschillende meningen/theorieën vergelijken Overleggen over de waarschijnlijkheid Norman is de eerste WNT/OOL activiteit die jullie in de eigen groep gaan uitvoeren. Overleg in duo’s hoe je deze les zou kunnen voorbereiden voor jouw groep (15 minuten) Wat heb je nodig? Wil je de instructie op de infosheet aanpassen voor jouw groep? Zo ja: wat moet er anders en waarom? Maak hier aantekeningen van op de Casefile van Norman

7 Kinderen zelf leren denken: hoe bevorder je dat?
Door niet aan te sturen op het juiste antwoord maar: In je begeleiding het denkproces van leerlingen te stutten (“scaffolding”) Hier korte instructie: Trechter voorbeeld (woordenschat vergroten) Absorptie voorbeeld. Leerlingen hebben gewerkt met verschillende materialen (uitleg). Na afloop van de activiteit. “wat heb je geleerd?” en WAAROM WILLEN WETEN OF EN HOE STERK BEPAALDE MATERIALEN VOCHTOPNEMEN? Praktische toepassing bedenken (denkproces stimuleren)

8 Dialogic teaching (Mercer, 2009)
Door het stellen van open vragen en doen van suggesties het leer/denkproces van kinderen ondersteunen “Waarom denk je dat dat zo is?” “Hoe zou je kunnen nagaan of dat klopt?” “Wat ga je doen als jullie het in het groepje niet eens zijn?” Hier korte instructie

9 16.40 Open vorm stimuleert talenten W&T
Talenten van kinderen voor W&T: Nieuwsgierigheid en verwondering Vragen stellen De empirische cyclus volgen Ervaringen en waarnemingen aangrijpen Oplossingen beredeneren Verklaringen geven Modellen maken en gebruiken Handelen (hulpmiddelen en gereedschappen, vaardigheden ontwikkelen) Vastleggen, presenteren en bespreken Hier korte instructie

10 16.40 Terugblik Welke WNT lessen – activiteiten bied je zelf aan in de klas waarmee leerlingen aan talenten werken? Kun je een voorbeeld noemen waarbij een leerling iets zelfstandig aan het uitzoeken was, tot een verassend resultaat kwam en de leerkracht (bijna) net zoveel geleerd heeft als de leerling? Welke les – activiteit uit deze workshop / hand- out wil je een keer proberen in je eigen klas?

11

12 (Neptunus WNT op Twitter)

13


Download ppt "Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),"

Verwante presentaties


Ads door Google