Netwerk ambitieuze scholen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
“Samen sterk" Ouderavond vwo 3. De mentoren … even voorstellen.
Informatieavond groep 8 20 SEPTEMBER 2011 Inhoud van de avond  De dagelijkse gang van zaken / afspraken  De nieuwe website  Wereld in getallen  Agenda.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Voorlichtingsavond 2M Donderdag 20 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Verhogen leeropbrengsten; hoe doe je dat?
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Informatie avond groep 8
PO-VO conferentie 4 december 2013
D E T E R M I N A T I E leerjaar 2, BK-klassen
45 minuten: Introductie, afstemming (10 min.)
Inspectietoezicht EC vanaf 2012
Schoolinfo: Jessica Teunissen & Laurens de Wit DUO: Robin Mulder
Voorlichtingsavond klas 4 welkom
Kempenhorst College OUDERAVOND 27 JANUARI Kempenhorst College Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
kwaliteitsindicatoren
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
Oordeel inspectie Scholen worden jaarlijks beoordeeld door de Onderwijsinspectie; rond maart voorinzage, vanaf juni op site inspectie. Inspectie oordeelt.
Sturen op veranderingen Schoolvo en Managementvenster
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Ontwikkelingsperspectief
Kempenhorst College DETERMINATIE. DETERMINATIE ALGEMEEN Leerweg wordt door school bepaald. Wordt gebaseerd op het voortschrijdend gemiddelde na periode.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Het Voortgezet Onderwijs
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Advies basisschool Aanmelden Brugklasonderzoek Brugklas kader/theoretisch Determinatie Programma Begeleiding Data Laptop Vragen? BRUGKLAS.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie doorstroming klas 1 mavo/havo naar klas 2 mavo of klas 2 havo.
Interconfessionele Scholengroep Westland Informatie doorstroming klas 1 mavo naar klas 2 mavo of klas 2 Vakcollege.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Eerste leerjaar Oriëntatie introductie / mentorlessen Podiumvakken / projectdagen Determinatie / selectie niveau vaststellen veranderen van leerweg normen.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
Determinatie tweede klassen LWOO,VMBO, VMBO/HAVO
Tevredenheidsonderzoek 2017
informatie avond 23 januari 2017
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
CENTRAAL EXAMEN 2017 WANNEER MAG EEN LEERLING EXAMEN DOEN?
KWALITEITSZORG September 2017
van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Determinatie en begeleiding 28 februari uur
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
NIEUW ONDERWIJS POORT COLLEGE
Transcript van de presentatie:

Netwerk ambitieuze scholen Connecting, Developing, Accelerating Netwerk ambitieuze scholen “Werken aan opbrengsten” Jan Mueters 27-03-2012

Werken aan opbrengsten moet

Kwantitatieve opbrengsten Opbrengstbeoordeling Rendementsindicatoren Onderbouwrendement Bovenbouwrendement Resultaatindicatoren Gemiddeld CE-cijfer Verschil SE - CE Een afdeling van een school (schoolsoort/leerweg) scoort onvoldoende op de opbrengsten als meer dan één van de vier opbrengstindicatoren gemiddeld over drie jaren onvoldoende zijn. Toezichtkader PO/VO 2009, versie 13 juli 2009, aanpassing 17 mei 2011

Kwalitatieve opbrengsten Procesbeoordeling Aanbod 3 normindicatoren Pedagogisch-didactisch handelen 4 normindicatoren Klimaat 2 normindicatoren Zorg en begeleiding Sinds 1 augustus 2011 een iets ‘soepeler’ beslisregel: Het onderwijsleerproces is van onvoldoende kwaliteit is van onvoldoende kwaliteit als twee of meer normindicatoren uit dezelfde categorie onvoldoende zijn, dan wel in meer dan twee categorieën tenminste één onvoldoende normindicator zit. Toezichtkader PO/VO 2009, versie 13 juli 2009, aanpassing 17 mei 2011

Kwalitatieve opbrengsten: de normindicatoren Aanbod De aangeboden leerinhouden in de onderbouw voldoen aan de wettelijke vereisten De aangeboden leerinhouden in de bovenbouw zijn dekkend voor de examenprogramma’s De school met een substantieel percentage taalzwakke leerlingen heeft bij alle vakken een aanbod aan leerinhouden dat past bij de talige onderwijsbehoeften van deze leerlingen Pedagogisch- Handelen didacisch Het personeel van de school zorgt ervoor dat leerlingen op een respectvolle manier met elkaar en met anderen omgaan De leraren realiseren een taakgerichte werksfeer De leraren geven duidelijke uitleg van de leerstof De leerlingen zijn actief betrokken bij de onderwijsactiviteiten Klimaat De school heeft inzicht in de beleving van de sociale veiligheid door leerlingen en personeel en in de incidenten die zich op het gebied van sociale veiligheid op de school voordoen De mentoren stimuleren het welbevinden en de motivatie van de leerlingen begeleiding Zorg en De school gebruikt een samenhangend systeem van genormeerde instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen De school voert de zorg planmatig uit

Toezichtsarrangementen Opbrengstbeoordeling Voldoende Onvoldoende Procesbeoordeling Basistoezicht Basistoezicht Geïntensiveerd toezicht: ZZS Geïntensiveerd toezicht: ZS

Berekening rendement onderbouw Gebaseerd op alle leerlingen v/d school/vestiging die in de eerste twee leerjaren ook op school zaten. Uitgangspunt: leerlingen in het derde leerjaar: + 1: als niveau hoger is dan advies basisschool + 0,5: als op hoogste niveau van dubbeladvies - 0,5: als laagste niveau van dubbeladvies - 1: als niveau lager is dan advies basisschool - 1: als leerling in eerste drie leerjaren doubleert Behaalde punten worden omgerekend tot percentage onderbouwrendement. De eigen score wordt afgezet tegen de scores van vergelijkbare scholen/schoolsoorten en uitgedrukt in een vijfpuntsschaal. Gemiddelde over 3 schooljr. berekenen, waarbij > 2 voldoende is.

Interventiemogelijkheden onderbouwrendement Gebruik data voor analyse, bespreking en doelbepaling: Uit schooladministratie: % leerlingen in 2e en 3e leerjaar onder of boven advies relatie tussen advies, cito-score en plaatsing in leerjaar 1 Website Inspectie: Vensters voor Verantwoording:

Berekening rendement bovenbouw % leerlingen dat eind schooljaar is bevorderd naar hoger leerjaar in dezelfde of een hogere schoolsoort en % geslaagde leerlingen Toepassen van 3 correctiefactoren: lwoo, apcg en externe instroom in 3e leerjaar De eigen score wordt afgezet tegen de scores van vergelijkbare scholen/schoolsoorten en uitgedrukt in een vijfpuntsschaal Gemiddelde over drie schooljaren berekenen, waarbij > 2 voldoende is

Interventiemogelijkheden bovenbouwrendement Voer m.b.v. data van de Inspectie, van Vensters voor Verantwoording en vanuit de eigen schooladministratie analyses uit, bespreek deze met docenten en spreek streefdoelen af! Voorbeeld inspectie Voorbeeld Vensters Uit: toelichting opbrengstenoordeel inspectie

Berekening verschil SE – CE Voor elke leerling en elk vak wordt de verschilscore berekend. Op basis van alle verschilscores wordt per jaar het gemiddelde berekend per onderwijssoort per vestiging. Van de afzonderlijke jaargemiddelden wordt het gewogen driejarengemiddelde berekend. gering verschil  0,5 of lager groot verschil  0,5 – 1,0 zeer groot verschil  meer dan 1,0

Escalatie bij langdurig te groot verschil SE-CE raakt veel scholen

Interventiemogelijkheden bij te groot verschil SE-CE Discrepantie a.d.h.v. recente resultaten met vaksectie bespreken Streefcijfers voor CE per vak vastleggen Doorgaande leerlijn onderbouw- bovenbouw opzetten Determinatie verbeteren Procentuele en percentiel-vergelijkingen (ManagementVenster) gebruiken Checklisten en protocollen gebruiken voor kwaliteitsbewaking (school)examens Serieuze examentraining verzorgen

Gemiddeld cijfer CE

Performance management is meer dan alleen sturen op resultaten! Performance management: het meetbaar en stuurbaar maken van prestaties van medewerkers met als doel dat er meer resultaatgericht gewerkt wordt. Dit veronderstelt: Planning: Heldere afspraken over te bereiken resultaten Coaching: Continue feed- back over de voortgang Verantwoording: Goede afspraken over het afleggen van verantwoording Beoordeling: Beoordelen van afgesproken resultaten functioneren

De opbrengstindicatoren zijn het topje van de ijsberg Gem. CE-cijfer Effectindi-catoren Relatie citoscore en plaatsing in voorexamen-klas - Relatie advies PO en plaatsing in voorexamen-klas - Gem. SE-cijfer (per vak) Prestatie-indicatoren

Onze scholen Stand van zaken

Het Kwadrant College Techniek, Zorg en Welzijn/Theoretische L

Het Kwadrant College Techniek, Zorg en Welzijn/Theoretische Leerweg

Het Kwadrant Pvh Economie/Groen/Theoretische.L

Het Kwadrant (Pvh) Economie/Groen/Theoretische.L

College

Het College