De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Determinatie en begeleiding 28 februari uur

Verwante presentaties


Presentatie over: "Determinatie en begeleiding 28 februari uur"— Transcript van de presentatie:

1 Determinatie en begeleiding 28 februari 2019 19.30-21.35 uur
Ouderavond klas 1 Determinatie en begeleiding 28 februari uur

2 Programma van de avond : plenaire deel : eerste ronde workshops : tweede ronde workshops 21.35: (atrium): boekverkoop “de huiswerkhulp”

3 Programma plenaire gedeelte:
Het tijdpad en de procedure rond de determinatie Overgangsnormen (2 havo en 2 atheneum) Bewust kiezen voor havo of atheneum: Welk type onderwijs past bij mijn kind? 4. Hoe begeleid ik mijn kind? Growth mindset

4 Tijdpad Rapport 1 28 november Eerste indicatie Spreekavond 29 november
12 februari Voorlopig niveau 13 februari Rapport 3 11 juli Plaatsing havo of atheneum Overgang 2 havo 2 atheneum (2 vmbo TL)

5 Determinatie: Aan de hand van: rapportcijfers
klas 1h/a: op twee niveaus (bij 8 theoretische vakken) plus combinatiecijfer klas 1 ath: op atheneumniveau - woordrapport: werkhouding, planning, inzicht (goed-voldoende-twijfel-onvoldoende) CITO-toets 0 en 1 ter ondersteuning Basisschoolgegevens & informatie ouder(s) - Leerlingbespreking docententeam

6 Theoretische vakken: Nederlands, Engels, Frans, aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, natuurkunde, wiskunde NB: Klas 1 h/a: Cijferen op 2 niveaus (differentiatievakken) * Kernvakken: Nederlands, Engels, wiskunde

7 Combinatiecijfer: Gemiddelde cijfer van de vakken:
muziek, beeldende vorming, lichamelijke opvoeding, informatica, techniek en keuzevak. Deze vakken passen differentiatie toe, maar niet op basis van de twee niveaus havo/ atheneum.

8 Specifiek voor klas 1 atheneum:
Bertrand-uur In het kader van wetenschapsoriëntatie: Filosofie (periode 2 en 4) Onderzoek doen (periode 3)

9 Overgangsnormen (1) Ben je over naar klas 2 ?
Som van de onafgeronde cijfers van de 8 differentiatievakken/ theoretische vakken: minimaal 48,0! Bepalen van het aantal verliespunten:

10 Het bepalen van de verliespunten:
8 differentiatievakken/ theoretische vakken: 4,5 t/m 5,4 = 1 verliespunt 3,5 t/m 4,4 = 2 verliespunten < 3, = 3 verliespunten Combinatiecijfer 5,5 t/m 6,4 = 1 verliespunt < 5,5 = 2 verliespunten

11 Overgangsnormen van klas 1 h/a naar klas 2 havo:
Bevorderd bij: 2 verliespunten of minder, mits onafgeronde som (havo-cijfers) van de 8 vakken: 48,0 of meer. NB: Je mag nooit 2 verliespunten in de kernvakken hebben!! Altijd bespreekgeval. Bespreken bij: 2 verliespunten of minder; som (havo-cijfers) van de 8 vakken 47,0 t/m 47,9 punten Bespreken bij: 3 verliespunten, mits onafgeronde som (havo-cijfers) van de 8 vakken: 47,0 of meer. Overstap naar 2 vmbo: 4 verliespunten of meer Overstap naar 2 vmbo: som (havo-cijfers) van de 8 vakken < 47,0 punten

12 Overgangsnormen van klas 1 h/a naar klas 2 atheneum:
Bevorderd bij: 2 verliespunten of minder, mits onafgeronde som (atheneum-cijfers) van de 8 vakken: 48,0 of meer. NB: Je mag nooit 2 verliespunten in de kernvakken hebben!! Altijd bespreekgeval. Bespreken bij: 2 verliespunten of minder; som (atheneum-cijfers) van de 8 vakken 46,0 t/m 47,9 punten Bespreken bij: 3 verliespunten, mits onafgeronde som (atheneum-cijfers) van de 8 vakken: 46,0 of meer. Niet bevorderd naar klas 2 atheneum bij: som (atheneum-cijfers) van de 8 vakken <46,0 Niet bevorderd naar klas 2 atheneum bij: 4 verliespunten of meer

13 Overgangsnormen van klas 1 atheneum naar klas 2 atheneum:
Bevorderd bij: 2 verliespunten of minder, mits onafgeronde som van de 8 vakken: 48,0 of meer. NB: Je mag nooit 2 verliespunten in de kernvakken hebben!! Altijd bespreekgeval. NB: Het Bertrand-uur moet “voldoende” of “goed” zijn afgerond. Bespreken bij: 2 verliespunten of minder; som van de 8 vakken 47,0 t/m 47,9 punten Bespreken bij: 3 verliespunten, mits onafgeronde som van de 8 vakken: 47,0 of meer. Overstap naar 2 havo: 4 verliespunten of meer Overstap naar 2 havo: som van de 8 vakken < 47,0 punten

14 Rapport voorbeeld (1H/A 2H of 1A 2A)
Nederlands Frans Engels Aardrijkskunde Geschiedenis Biologie/vz Wiskunde Natuurkunde Beeldende V L.O. Muziek Techniek Informatica keuzeles 5,4 6,0 5,6 6,4 6,6 5,1 6,9 4,3 7,7 7,0 5,0

15 Rapport voorbeeld (1H/A 2H of 1A 2A)
Uitkomst: Som van de 8 onafgeronde cijfers: 48,0 punten Differentiatievakken: 2 verliespunten (waarvan 1 kernvak) Combinatiecijfer gemid. 6,0 is< 6,5 dus 1 verliespunt Totaal 3 verliespunten Dus: Bespreken!! Nederlands Frans Engels Aardrijkskunde Geschiedenis Biologie/vz Wiskunde Natuurkunde Beeldende V L.O. Muziek Techniek Informatica keuzeles 5,4 6,0 5,6 6,4 6,6 5,1 6,9 4,3 7,7 7,0 5,0

16 VOORTGEZET ONDERWIJS ROC niveau 1/ 2/ 3 /4 → HBO → Propedeuse → WO
6 atheneum 5 havo → 5 atheneum 4 vmbo → 4 havo 4 atheneum 3 vmbo 3 havo 3 atheneum 2 vmbo 2 havo 2 atheneum 1 vmbo 1 havo/atheneum atheneum

17 Bewust kiezen voor havo of atheneum:
Verschil havo – atheneum: - tempo - lesstof: moeilijkheidsgraad - zelfstandigheid - studievaardigheden - onderzoekend ondernemend - WON HACO

18 Hoe begeleid ik mijn kind?
De leerling is zelf verantwoordelijk voor zijn leren Begeleiding naar behoefte van school vanuit school en vanuit thuis (aanvullend, op dezelfde lijn) Contact mentor en ouders Huiswerkbegeleiding (thuis) Stimuleren van initiatieven van uw kind (Growth mindset: ) Ondersteuning vanuit thuis & “loslaten” (Marshmallow-experiment)

19 Meedenken: Blijf (tweewekelijks) magister volgen uit interesse.
In gesprek blijven met uw kind: Wat wil ik? Wat kan ik? Wat doe ik? Welke stimulans / ondersteuning heb ik nodig? Welke krachten kan ik inzetten?

20 Kim van der Meer: De workshops
Lokaal: Workshop: p1 Concept- en mindmapping p3 Helpen bij wiskunde? Help! p15 De huiswerkhulp p12 Vreemde talen leren p17 Plannen en organiseren van het huiswerk P20 Begrijpend lezen bij de zaakvakken P13 Sociale Media en focus op schoolwerk p16 Gamen: afspraken en grenzen

21 Bedankt voor uw aanwezigheid!


Download ppt "Determinatie en begeleiding 28 februari uur"

Verwante presentaties


Ads door Google