De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel

Verwante presentaties


Presentatie over: "Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel"— Transcript van de presentatie:

1 Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
Marijke Hansma (OSG Singelland) Gerard Eising en Chantal van Aken (Inspectie VO) 1 november 2016

2 Programma Korte introductie op het model
Oefenen met de berekening van indicatoren Toelichting herberekenen van een indicator Illustratie uitwerking van het model in de praktijk Vragen/discussie

3 Model onderwijsresultaten
Meer mogelijkheden sturing voor scholen Absolute normen Eenvoudiger rekenwijze Eerder zicht op resultaten Betere stelselinformatie

4 Indicatoren Onderwijsresultatenmodel
R1: Positie in leerjaar 3 ten opzichte van het advies van de basisschool (onderwijspositie t.o.v. advies po) R2: Percentage onvertraagde studievoortgang in leerjaar 1 en 2 (onderbouwsnelheid) R3: Percentage onvertraagde studievoortgang vanaf leerjaar 3 per afdeling (bovenbouwsucces) E: Gemiddeld cijfer Centraal Examen van alle vakken per afdeling (examencijfers)

5 Totaaloverzicht model
onderbouw bovenbouw

6 Normen en correcties Absolute norm is getal. Afhankelijk van de indicator per vestiging of per onderwijssoort Deze norm wordt verlaagd o.b.v. de kenmerken van de leerlingenpopulatie op een school Mogelijke kenmerken waarvoor de norm wordt verlaagd: Armoedeprobleemcumulatiegebied (apcg) – lijst postcodes CBS Leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) Zij-instroom vanuit ander brin-vest Verlaagde norm geldt voor het driejaarsgemiddelde. We vergelijken het gewogen driejaarsgemiddelde resultaat met de norm

7 Positie leerjaar 3 t.o.v. advies po
Maat voor toegevoegde waarde: wat heeft de vo-school bijgedragen? Startpunt is advies van basisschool Dit vergelijken we met de positie in leerjaar 3 Opstroom = 1, afstroom = -1, op niveau = 0 Dubbel advies: havo/vwo -> havo is ‘op advies’ 0 havo/vwo -> vwo is ‘opstroom’ +1 havo/vwo -> vmbo-t is ‘afstroom’ -1 Per schooljaar wordt het percentage leerlingen berekend dat meer/minder opstroomt dan afstroomt Wordt berekend op vestigingsniveau

8 Positie leerjaar 3 t.o.v. advies po
Normen Vergelijkingsgroep schoolsamenstelling Norm VMBO-b/k -12,10 VMBO-breed en VMBO-breed / HAVO -10,05 VMBO-breed / HAVO / VWO -7,00 VMBO-gt -7,60 VMBO-gt / HAVO / VWO -0,55 HAVO / VWO 4,75 VWO 1,35 Norm is percentage leerlingen dat meer opstroomt dan afstroomt. Dus: Voor de vergelijkingsgroep vmbo-basis/kader geldt dat van de 100 leerlingen er maximaal 12,10 meer mogen afstromen dan opstromen (gemiddeld over drie jaar).

9 Onderbouwsnelheid R2 Overgang van leerjaar 1 naar leerjaar 2 en van leerjaar 2 naar leerjaar 3 (‘zittenblijven’) Uit ‘onderbouwrendement’ voor transparantie Norm per vestiging Correctie op norm per vestiging apcg zij-instroom Norm Norm Onderbouwsnelheid 95,50%

10 Bovenbouwsucces R3 Meet de succesvolle overgang in de bovenbouw, vanaf leerjaar 3 Opstroom/Afstroom Zittenblijven Wel/geen diploma Uitstroom Normen per onderwijssoort, per vestiging Correctie op de norm lwoo (bij vmbo) apcg zij-instroom

11 R3 Bovenbouwsucces Normen
Norm is een percentage succesvolle overgangen Norm VMBO-basis 88,00% VMBO-kader 87,00% VMBO-gt HAVO 80,00% VWO 82,00%

12 E Examencijfers Gemiddeld cijfer examens voor alle vakken
Normen per onderwijssoort, per vestiging Correctie op de norm lwoo (bij vmbo) apcg Norm VMBO-basis 6,50 VMBO-kader 6,23 VMBO-gt 6,19 HAVO 6,27 VWO 6,30

13 Beslisregel Bij minimaal drie beschikbare indicatoren:
Maximaal één indicator onder de norm – balanced score. Méér dan één indicator onder de norm? Altijd een vervolg: gesprek, onderzoek etc. om arrangement te bepalen. R1 én R2 onder de norm en alle andere boven de norm? Altijd een vervolg om arrangement te bepalen en voor welke onderwijssoorten.

14 E: Casus (vmbo-b) Indicator Aantal leerlingen Aantal vakken
Gemiddeld cijfer Weging aantal vakken x gemiddeld cijfer 27 135 6,46 871,50 33 165 6,25 1030,60 25 123 6,69 822,40 Som drie jaren 85 423 2724,50 Driejaargemiddelde 6,44 Correctiefactoren Lwoo Apcg Totaal Aantal leerlingen 13 19 Som drie jaren 45 Correctiefactor -0,25 Correctievolume -11,25 0,00 Normen Correctie op norm -0,13 Norm 6,50 Norm na correctie 6,37 Kwalificatie Boven de norm

15 Aan de slag met de berekening van R1 en R3!

16 Herberekening indicator E
Gaat om vakken die op een hoger niveau succesvol worden afgesloten. Geen publicatie van gecorrigeerde normen De inspectie gaat niet actief herberekenen. Alleen bij: - geplande onderzoeken waar - het grensgebied van de normering in het geding is. - scholen er expliciet om vragen (bij een onderzoek). Formule is (n/N)*1,5 punten n= aantal vakken die in aanmerking komen voor correctie N= totaal van alle afgelegde vakexamens Uitkomst is een verlaging van de norm (of equivalent met een verhoging van de score.

17 Herberekening indicator E
Voorbeeld: In een examenjaar zijn er in totaal 203 examens afgelegd door havo-leerlingen. Een aantal van deze leerlingen heeft examen gedaan op vwo niveau, in totaal 25 examens. Uitkomst herberekening: 25/203 x 1,5 = 0,18 De norm wordt met 0,18 punt verlaagd, of equivalent, het resultaat wordt met 0,18 punt verhoogd Effectief doe je dit met de laatste drie jaren, omdat het gaat om het driejaarsgemiddelde.

18

19 Onderwijsresultatenmodel 2016
Illustratie uitwerking van het model in de praktijk GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF

20 Onderwijsresultatenmodel 2016
GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF

21 Toelichting ONDERWIJSPOSTIE t.o.v. ADVIES PO GEMIDDELD CIJ 2008-2009
(prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF

22 Toelichting ONDERWIJSPOSTIE t.o.v. ADVIES PO GEMIDDELD CIJ 2008-2009
TOTAALOVERZICHT 2013 pnt 2014 2015 Leerlingen 210 5 -29 257 17 vmbo (b) 45 -16 40 -19 52 -20 vmbo (k) 66 -14 89 -21 91 vmbo (t) 93 19 80 10 110 28 havo 6 1 4 Onderwijspositie -2,38% -13,81% 6,61% GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF 2013 2014 2015 Gemiddelde laatste 3 jr. Onderwijspositie -2,38% -13,81% 6,61% -2,51% Gecorrigeerde norm -10,05% Verschil met norm 7,67% -3,76 16,66% 7,54%

23 Onderwijsresultatenmodel 2016
GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF

24 Toelichting ONDERBOUWSNELHEID GEMIDDELD CIJ 2008-2009 2009-2010
VMBO (B) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% Bevordering Lj 2 – Lj 3 98% Onderbouwsnelheid 99% GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF VMBO (K) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% 99% Bevordering Lj 2 – Lj 3 98% Onderbouwsnelheid VMBO (T) 2013 2014 2015 Bevordering Lj 1 – Lj 2 100% Bevordering Lj 2 – Lj 3 99% Onderbouwsnelheid

25 Onderwijsresultatenmodel 2016
VMBO (T) GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF NORM: 86,45% VMBO -T 2013 2014 2015 T3- T4 85,89% 88,64% 97,50% Geslaagd 90,99% 96,30% 91,47% Bovenbouwsucces 88,44% 92,47% 94,49%

26 Onderwijsresultatenmodel 2016
GEMIDDELD CIJ  (prognose) vmbo (t) Bolletje 4 Bolletje 3 Bolletje 2 FER CE- RELATIEF


Download ppt "Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel"

Verwante presentaties


Ads door Google