Commissie A13/A16 Activiteiten 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Waar een wil is, is een tunnel”
Advertisements

Ontwikkeling Noordrand Zevenbergen
stand van zaken februari 2008
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Commissie Wijkgericht werken
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Project Zuidelijke Ringweg Groningen (fase 2)
Publiekprivaat onderzoek
Aan vrijkomende schoollocaties in Waalwijk
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
Procesplanning Tot tervisielegging ontwerpplan. De opdracht Raadsbesluiten Leek / Noordenveld Maak een plan met mogelijkheid tot bouwen van woningen.
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Stationsomgeving - 29 juni
Voorkeursrichting Planstudie Ring Utrecht RIA 19 november 2009
Inloopavond Húns 19 juni 2012 N359 Bolsward-Leeuwarden Kruispunt Húns-Leons 1.
Informatieavond bestemmingsplan herontwikkeling maisonnettes aan de Malvert 81e – 91e straat 13 juni 2013 Welkom!
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Bestuurlijke bijeenkomst Werken naar vermogen 10 oktober 2011 VNG Den Haag.
Fietsbeleid in Culemborg
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Roy Smits Marcel v/d Berg
Stand van zaken verbreding A27
Steeds krachtiger bestuur in:
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Aanpak en planning planstudie
Sociaal Raadsliedenwerk in De Ronde Venen Hoe samenwerking kan worden omgezet in kracht!
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Beheersstichtingen 28 januari 2013.
Samen aan de slag voor het versterken van ons bibliotheeknetwerk 3 oktober 2006.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
Strategisch Overleg Stand van zaken decentralisatie AWBZ Woensdag 4 juli 2012.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Programma van vanavond:
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Inspreeknotitie Werkgroep Floriade Platform Filmwijk 25 juni Filmwijk in het groen.
Presentatie Gemeenteraad
Informatiebijeenkomst Ambachtsschool 30 november 2009.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
Fusieschool in het midden van het dorp. Namens. NOORD & ZUID.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
HANGAR 11 Nol Graas VOLT-Twente 14 mei Hangar 11 Algemeen Geschiedenis Projectafwijkingsbesluit Conclusie.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Uitbreiding begraafplaats Domburg 1 september 2015.
InnovA58 Noord-Brabant verdient een betere en slimmere weg
19 september 2016 Herinrichting Stevensbeekseweg door Bas Verwayen.
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Dijkversterking Arcen
7 maart 2013 Gemeente Terneuzen H. Dekker
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Lage Bergse Bos
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam Lage Bergse Bos
Stand van zaken Windpark Weert
Landelijke toegankelijkheid maatschappelijke opvang
Informatie bijeenkomst
Nieuwe inrichting Rottegebied Kop van Oude Noorden terugkoppeling bewoners 14 februari
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam
Buurtbijeenkomsten A16 Rotterdam
Transcript van de presentatie:

Commissie A13/A16 Activiteiten 2009 ALV “Heide-Bes” 9 februari 2010 Commissie A13/A16 Activiteiten 2009

Procedure Trajectnota / MER 2005 - medio 2009 Voorbereiding Trajectnota / MER _______________________________________________ 2009 - Trajectnota/MER, gepubliceerd op 25 augustus - inspraak en adviesronde september / oktober _______________________________________________ 2010 - Variantkeuze door ministers V&W en VROM - Uitwerking in een Ontwerp Tracébesluit (OTB) - Inspraak - Tracébesluit door ministers V&W en VROM _______________________________________________________________________________________________ 2012-2014 Start realisatie

2009 : Trajectnota / MER _____________________________________________ Trajectnota / MER, - gepubliceerd op 25 augustus - inspraak : tot 7 oktober - adviesperiode bestuur : tot 1 november ____________________________________________ In de Trajectnota / MER wordt het traject wordt beschreven: - in een aantal varianten - inclusief een Milieueffectrapportage (MER)

Platform RegioparkRottemeren - A13/A16 Inspraak activiteiten 2009 Samenwerkingsverband van belangenorganisaties: Platform RegioparkRottemeren - A13/A16 ■ 15 belangenorganisaties namens 30.000 huishoudens

Platform RegioparkRottemeren - A13/A16 ■ 15 belangenorganisaties namens 30.000 huishoudens Bewonersvereniging Heide-Bes (wijk Keizershof) Bewonersorganisatie Ommoord (BOO) Bewonerscommissie Varenbuurt i.o. Bewoners Rotte-band Bewonersorganisatie Terbregge’s Belang Belangenvereniging Hillegersberg-Bergse Bos (BVHBB) Bewonersorganisatie Molenlaankwartier Vereniging Molenlaanbelangen Stichting BewonersOrganisatie Oud Hillegersberg Vereniging tot Behoud van Kern en Plassen Hillegersberg Bewonersorganisatie 110-Morgen Samenwerkende Bewonersorganisaties Schiebroek (SBO) Bezorgde Bewoners Berkseleweg Natuur- en Vogelwacht Rotta Rotterdams Milieucentrum (RMC)

Kernboodschap inspraakreactie Van nut en noodzaak van de weg zijn wij niet overtuigd, maar als de weg er toch komt, dan moet hij optimaal ingepast worden en dat betekent : Een tunnel onder maaiveld van Rooseveltweg tot Ankie Verbeek-Ohrlaan

Tracé A13/A16

Passage Lage Bergse Bos Bouwstenen Variantennota A13/A16 Open of Dicht

Inpassing maaiveldtunnel Een tunnel op maaiveld is geen goed alternatief De TN/MER kijkt slechts naar de eindsituatie, Daarbij wordt een aantal belangrijke aspecten vergeten: Breedte van de kaalslag Inpassing met taluds vergt een breedte van 225 tot 450m

Inpassing landtunnel : - 2 x 100m inpassing “Uitvoeringskader Noordas” - 2 x 200m geleidelijke overgang (zoals bij de A2 in Utrecht)

Inpassing maaiveldtunnel Een tunnel op maaiveld is geen goed alternatief De TN/MER kijkt slechts naar de eindsituatie, Daarbij wordt een aantal belangrijke aspecten vergeten: Breedte van de kaalslag Inpassing met taluds vergt een breedte van 225 tot 450m Duur van het herstel Het duurt zeker 15 jaar voordat in het park weer een vergelijkbaar kwaliteitsniveau is bereikt Vernietiging van 35 jaar parkontwikkeling (duurzaamheid) Argument herstructurering Lage Bergse Bos mist elke grond

Inspraak activiteiten 2009 Vóór gereedkomen Trajectnota/MER 2 juni Brief aan BAG voor bespreking voorkeursalternatief BAG: Bestuurlijke Afstemgroep Wethouder Rotterdam: Vervat; voorzitter Directeur ZH van Rijkswaterstaat Wethouder Lansingerland Vertegenwoordiger Deelgemeenten

Inspraak activiteiten 2009 Vóór gereedkomen Trajectnota/MER 2 juni Brief aan BAG voor bespreking voorkeursalternatief Na publicatie Trajectnota/MER op 25 augustus 2009 12 sept Bijeenkomst voor raadsleden en bestuurders

Inpassing maaiveldtunnel

Inspraak activiteiten 2009 Vóór gereedkomen Trajectnota/MER 2 juni Brief aan BAG voor bespreking voorkeursalternatief Na publicatie Trajectnota/MER op 25 augustus 2009 12 sept Bijeenkomst voor raadsleden en bestuurders 29 sept Indienen zienswijze

Inspraak activiteiten 2009 Vóór gereedkomen Trajectnota/MER 2 juni Brief aan BAG voor bespreking voorkeursalternatief Na publicatie Trajectnota/MER op 25 augustus 2009 12 sept Bijeenkomst voor raadsleden en bestuurders 29 sept Indienen zienswijze Inspreken in de betrokken Raadscommissies

Inspraak activiteiten 2009 Vóór gereedkomen Trajectnota/MER 2 juni Brief aan BAG voor bespreking voorkeursalternatief Na publicatie Trajectnota/MER op 25 augustus 2009 12 sept Bijeenkomst voor raadsleden en bestuurders 29 sept Indienen zienswijze Inspreken in de betrokken Raadscommissies 01 sept Deelgemeente H’berg-Schieb. Commissie RO 07 sept Deelgemeente Prins Alexander Commissie BRO 24 sept Gemeente Rotterdan Commissie ESMV 07 okt Stadsregioraad Commissie V en V 21 okt Provincie ZH Statencommissie MKE

Inspraak activiteiten 2009 Vóór gereedkomen Trajectnota/MER 2 juni Brief aan BAG voor bespreking voorkeursalternatief Na publicatie Trajectnota/MER op 25 augustus 2009 12 sept Bijeenkomst voor raadsleden en bestuurders 29 sept Indienen zienswijze Inspreken in de betrokken Raadscommissies 01 sept Deelgemeente H’berg-Schieb. Commissie RO 07 sept Deelgemeente Prins Alexander Commissie BRO 24 sept Gemeente Rotterdan Commissie ESMV 07 okt Stadsregioraad Commissie V en V 21 okt Provincie ZH Statencommissie MKE 02 nov Brief aan Minister VROM

Resultaat van de inspraak Alle besturen in de Regio zijn vóór een tunnel door het Bergse Bos. De Rotterdamse Raad heeft de meest duidelijke uitspraak gedaan. 1 oktober werd unaniem een motie aangenomen, waarin wordt gesteld dat: de passage Bergse Bos door middel van een tunnel onder maaiveld plaatsvindt, en dat de variant zonder tunnel onbespreekbaar is bij voorkeur een lage passage van het Terbregseplein, waardoor de tunnel zo lang mogelijk wordt doorgezet Wethouder Vervat was het volledig eens met de motie en is daarmee ”gemotiveerd” het overleg met de minister van V&W in gegaan.

Overleg met het Rijk - Stand van zaken (1) Verslag in een brief van Vervat aan de BAG d.d. 19 november 2009 - Instemming met de goedkoopste variant 3 - Met uitzondering passage Bergse Bos en tracé HSL-AVOlaan - De open bak van variant 3 in het Bergse Bos wordt geoptimaliseerd met brede passages over de bak, die geen tunnel vormen - Vervat acht het denkbaar dat daarmee “vergelijkbare effecten als met een tunnel worden bereikt” - Geen randvoorwaarden langs Ommoord bij variant 3 - Accoord met een financiële bijdrage van de regio voor inpassing

Overleg met het Rijk - Stand van zaken (2) Vervat is in een door Groen Links aangevraagd interpellatiedebat op 17 decemder ter verantwoording geroepen. Vervat heeft verklaard: - Dat de optimalisatie een wens van de minister is, waarmee hij heeft ingestemd uit respect voor de minister - Dat hij niet gelooft dat een in een met een tunnel vergelijkbare kwaliteit kan worden bereikt - Dat hij vervolgens vasthoud aan een tunnel in het Bergse Bos - Dat de inpassing bij Ommoord nog ter discussie kan komen in de uitwerkingsfase Bij Rijkswaterstaat zijn de afspraken echter niet zo over gekomen

Overleg met het Rijk - Stand van zaken (3) Een brief van B&W Lansingerland aan de Raad vermeldt: Voor wat betreft de inpassing in het Lage Bergse Bos hebben de Randstad Urgentpartners afgesproken dat : Inpassing in een tunnel, al dan niet onder maaiveld, geen onderdeel vormt van een nadere uitwerking De inpassing moet zodanig zijn dat hierop de wetgeving Tunnelveiligheid niet van toepassing is Inpassing in het Lage Bergse Bos blijft in de visie van de minister beperkt tot enkele overkluizingen, met als doel het bereiken van een inpassingskwaliteit die qua effecten voor het gebied die van een tunnel zoveel mogelijk benadert.

Stellingen t.a.v. het beschikbare budget 1. Een zorgvuldige inpassing in de omgeving bepaalt het budget. Een tevoren vastgesteld budget kan en mag niet bepalend zijn voor de inpassing van infrastructuur.

Stellingen t.a.v. het beschikbare budget 1. Een zorgvuldige inpassing in de omgeving bepaalt het budget. Een tevoren vastgesteld budget kan en mag niet bepalend zijn voor de inpassing van infrastructuur. 2. Een regiobijdrage kan alleen bespreekbaar zijn als de inpassing meerwaarde creëert. Dit is slechts een geval van “de vervuiler betaalt”.

Stellingen t.a.v. het beschikbare budget 1. Een zorgvuldige inpassing in de omgeving bepaalt het budget. Een tevoren vastgesteld budget kan en mag niet bepalend zijn voor de inpassing van infrastructuur. 2. Een regiobijdrage kan alleen bespreekbaar zijn als de inpassing meerwaarde creëert. Dit is slechts een geval van “de vervuiler betaalt”. 3. De minister van V&W heeft genoeg budget, het is aleen een keuze tussen een goede inpassing hier of meer km snelweg elders

Kosten Goedkope variant 3, voorkeur minister V+W € 1.000 mln Voorkeursvariant Rotterdam en regio € 1.600 mln inclusief meerkosten voor de tunnel Bergse Bos ad € 300 mln Deze berekening is aantoonbaar onjuist, de meerkosten van een tunnel bedragen niet meer dan € 150 mln

Kostenindicatie (op basis van 4 tunnelbuizen) € 100.000 / m1 € 100.000 / m1 _____________________ + _______________+ € 200.000 / m1

Procedure Trajectnota / MER 2005 - medio 2009 Voorbereiding Trajectnota / MER _____________________________________________ 2009 - Trajectnota/MER, gepubliceerd op 25 augustus - inspraak en adviesronde september / oktober _____________________________________________ 2010 - Variantkeuze door ministers V&W en VROM - Uitwerking in een Ontwerp Tracébesluit (OTB) - Inspraak - Tracébesluit door ministers V&W en VROM ______________________________________________ 2012-2014 Start realisatie