We zijn al een tijd aan het werk met het vormen van wat wij noemen ‘RUD’, regionale uitvoeringsdienst voor vergunningverlening, toezicht en handhaving.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
De kwaliteit van medewerkers meten, behouden en vergroten
Cluster 23 “Nieuwe Maas”. Wat bespraken we op 14 februari 2010 terugblik.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.

Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Professionalisering agrarisch natuurbeheer KAN 16 december 2013.
Bestuursakkoord Water
Mw. K.M.H. Peijs, voorzitter Delft, 10 januari 2014 Visitatiecommissie Waterketen.
Sociaal plan RUD’s Bijeenkomst VNG, 11 april 2012 Paul du Bois College voor Arbeidszaken.
UITVOERINGSORGANISATIE Vergunningen, toezicht en handhaving in FRYSLÂN
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
P U m A Programma Uitvoering met Ambitie. Aanleiding Calamiteiten en incidenten – Enschede, Hemeltje, Maastricht, Tiel, Thermfos, Moerdijk, Schiphol brand.
Aansluiting tussen ondernemers en overheid
Ouderengezondheidszorg
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Omgevingsdienst Rivierenland “ Van én voor de deelnemers”
RUD’s in Noord-Brabant Marc Langenhuijsen Kwartiermaker RUD-MWB 11 april 2012.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Gardiens de la paix/ Gemeenschapswachten Week van de integrale veiligheid/ Semaine de la sécurité intégrale.
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
Samen Sterk in het Buitengebied Verkenning regio Midden en West Rob Segers Provincie Noord-Brabant 3 december Samen Sterk in het Buitengebied.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Steeds krachtiger bestuur in:
Petra van Oosterbosch 15 april 2014
Informatieavond 17 april 2012 project Zuidwende-Zuid.
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Samenwerking RWS - waterschappen
De ‘Zichtbare-schakel’-wijkverpleegkundige: een hele zorg minder Kosten-batenanalyse in opdracht van ZonMw Workshop effectieve innovaties in wonen, zorg.
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Subsidiebeleid Barendrecht
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Volksvertegenwoordiger: Neem het heft in eigen hand Casus: Gebiedsontwikkeling luchthaven Twente Presentatie: Aart Karssen – 17 april 2015.
Presentatie rapport Een majeure opdracht Overijssel als opdrachtgever voor de BRZO-omgevingsdienst 28 oktober 2015.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Brabant Noord Aanleiding - Stand van zaken - Besluitvorming Jan Cremers, dir. RMB.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
RUD GRONINGEN - Samen werken aan kwaliteit - Informatiebijeenkomst raadsleden Bellingwedde 22 november 2012.
1 Gemeente Bellingwedde en de RUD Presentatie beeldvormende commissie 22 november 2012.
RUD Overijssel en BOUWEN. RUD Overijssel FF opfrissen Resultaat uit verschillende commissies; uitvoering VTH-taken moet beter! Verplichting RUD te vormen!
John Smits (voormalig projectleider RUD). Achtergrond Incidenten en Risico’s Geen grip op ketens Milieuboeven Service aan bedrijven Expertise en robuustheid.
De Omgevingswet Hilde Donker
Aan de slag met Kwaliteit, de Collegiale Toets VTH in de praktijk Mirjam Hassing Diederik Stoorvogel Sake Kuipers.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Agenda:  Samenwerking/uitvoeringsdiensten; pauze  Jaarverslag en jaarprogramma (wethouder Teuwen). Presentatie commissie en raad, 24 januari.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Omgevings-recht Brand-veiligheid Overzicht ontwikkelingen in de tijd.
Thema-avond Chemours en DuPont
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Transcript van de presentatie:

We zijn al een tijd aan het werk met het vormen van wat wij noemen ‘RUD’, regionale uitvoeringsdienst voor vergunningverlening, toezicht en handhaving. “We” zijn de projectleiders, die van de bestuurders de opdracht hebben gekregen. En die bestuurders hebben ook aan ons gevraagd om informatieavonden te organiseren om raads- en statenleden, en waterschapsbestuursleden, bij te praten over wat er allemaal verandert in dit stukje overheid. RUD OVERIJSSEL 19 april 2012

Waarom een RUD De Commissie Mans adviseert de ministers om wettelijk te regelen dat er 25 regionale omgevingsdiensten worden ingericht om de handhaving beter te kunnen uitvoeren.

Waarom een RUD Voortdurend veranderende regelgeving Kwetsbare organisaties: - (te) weinig mensen - (te) weinig kennis Crimineel, hinderlijk, gevaarlijk gedrag houdt niet bij gemeentegrens op Informatiehuishouding tussen overheden (en met strafrecht) niet op orde Waarom houden we ons nu met een project bezig dat tot regionale uitvoering moet komen? Minister Cramer signaleerde in 2007 ook, net als haar voorgangers, problemen. Zij stelde de vraag: is ons stelsel wel toekomstvast? Vroeg advies aan aantal deskundigen: commissie-Mans. Rapport commissie-Mans (“De tijd is rijp”) is in juli 2008 uitgebracht.

Korte geschiedenis Rapport Mans juli 2008 - De tijd is rijp - Vorming RUD’s Kwaliteit en kwantiteit moet beter Packagedeal medio 2009 - basistakenpakket - kwaliteitscriteria Moties eerste en tweede kamer - geen verplichting, bottom up - wel stok achter de deur Start ontwikkeling NetwerkRUD Overijssel (pilot) 1 januari 2011 - alle gemeenten hebben de intentie mee te doen - Wabo breed - vergunningverlening én toezicht & handhaving

Korte geschiedenis - vervolg - 6 juli 2011 - college stemt in met resultaat pilot (met financiële kanttekening) September 2011 - aftrap ontwikkeling netwerkRUD Overijssel November 2011 - college stemt in met implementatieplan RUD Twente December 2011 - centrale voorlichting gemeenteraden

Doelstelling NetwerkRUD Twente Verbeteren van de kwaliteit van de uitvoering van VTH-taken Wabo Aanpakken van de ketenproblematiek op bovengemeentelijk niveau Creëren van één aanspreekpunt voor partners en externe partijen Realisatie van efficiencywinst Lokale binding Regionale bundeling

Kwaliteitscriteria RUD Verbeteren kwaliteit fysieke leefomgeving Wabobreed Vergunningverlening, toezicht en handhaving Kritieke massa, processen en inhoud

De situatie in Overijssel Juni 2010 Is situatie hier ook kwetsbaar, niet voldoende kwaliteit? Oktober 2010 Quick scan: ja, probleem speelt ook bij ons! Zelfevaluatietool in voorjaar 2011 - Geen van de Overijsselse organisaties voldoet zelf aan de kwaliteitscriteria - Maar gezamenlijk voldoen we wel Kwaliteitscriteria zijn gezamenlijk, door de landelijke partijen – rijk en koepels, opgesteld. Eisen aan deskundigheid, aan beschikbaarheid (dienstverlening, bedrijfszekerheid), voldoende ervaring (“vlieguren”), en aan goede werkprocessen (inhoudelijk goed, en goed in service voor b.v. vergunningaanvragers).

Regionale samenwerking IJsselland – Provincie – Twente – Waterschap e Regionale samenwerking IJsselland – Provincie – Twente – Waterschap e.a. In de regio’s IJsselland en Twente zijn zelfevaluaties uitgevoerd, waaruit is af te leiden dat de partners afzonderlijk niet in staat zijn te voldoen aan de kwaliteitscriteria. Gezamenlijk ziet dat beeld er heel anders uit en lukt dat wel. De taken die uit de evaluatie door gemeenten rood scoren, zijn op dit moment provinciale taken, danwel taken die worden uitgevoerd door de waterschappen. Deelname van deze partijen aan de RUD, borgt de robuustheid ook op deze taken.

Wat is onze opdracht? Robuuste Structuur Uitvoering voldoet aan kwaliteitseisen Eén informatiepunt OM, politie,brandweer Toepassen deskundigheid Uitleg achterliggende gedachte kwaliteitseisen en nut daarvan: activiteiten houden niet op bij gemeentegrens, eis toepassing deskundigheid vergelijkbaar met specialist die 1 keer een operatie uitvoert of 20 keer per jaar. Deskundigheden bij elkaar Activiteiten over grenzen 8

Overijssel vernieuwend denken! De inhoud staat centraal Deskundigheid regionaal bundelen, maar lokaal blijven (ver)binden Het nieuwe werken Niet meer reorganiseren dan nodig

Hoe werkt dat? Lokale binding, regionale bundeling

Hoe werkt dat vervolg Boven- Provinciaal Kennispunt BRZO te Nijmegen 1-1-2013 Verplicht over naar de RUD bovenlokaal 1-1-2013 Eigen keuze lokaal Ca. 1-1-2014

Wat wordt bovenlokaal? Basistaken Regionale afspraken - verplicht - vooral milieu en bodem, zowel toezicht als vergunningverlening - minimaal ingebracht per 01-01-13 Regionale afspraken - Wabobreed - ambitie 01-01-14/15

Wat is per 1-1-2013 de bevoegdheid van Borne Wij blijven bevoegd gezag Bovenlokaal over de WAT vraag en niet meer over de HOE vraag Lokaal over de Wat en de Hoe vraag

Taken alleen uitvoer door RUD Uitvoering volgens eisen 5-4-2017 IBT controleert RUD-directeur Eigen werkpakket Wettelijk/ aangewezen Taken alleen uitvoer door RUD Niet Uitvoeren Wel uitvoeren BG bepaalt ! Uitvoering volgens eisen RUD ICS Medewerkers die voor de taak voldoen aan de eisen van RUD. ICS/RUD bepaalt wie en hoe. Medewerkers uit eigen gemeente hebben voorkeur maar dat hoeft niet Het Informatie, Coördinatie en Sturingspunt (ICS) zorgt voor de match tussen vraag en aanbod en de verrekeningen hiervan. De RUD bepaalt het HOE en WIE , met als uitgangspunt dat als het BG zelf een medewerker heeft die de kwaliteit bezit die vereist wordt om de taak uit te voeren voor de RUD deze altijd de voorkeur heeft. Het Informatie, Coördinatie en Sturingspunt (ICS) zorgt voor de match tussen vraag en aanbod en de verrekeningen hiervan. De RUD bepaalt het HOE en WIE , met als uitgangspunt dat als het BG zelf een medewerker heeft die de kwaliteit bezit die vereist wordt om de taak uit te voeren voor de RUD deze altijd de voorkeur heeft. Systematiek Netwerk RUD 16 Systematiek Netwerk RUD 16

Werking van de NetwerkRUD Inzicht ICS in Wabo-brede taakuitvoering Bovenlokale taken volgens afgesproken werkwijze Op 1 januari 2013 van start met minimaal basistaken Ambitie Wabo breed (1 januari 2014?) Lokale taken facultatief, maar IBT kijkt naar inbreng waar niet wordt voldaan aan kwaliteitscriteria Medewerkers worden aangestuurd door eigen leidinggevenden ICS manager is gemachtigd op bovenlokale taken capaciteit inzet te sturen Ontwikkeling kennispunten

Wat zal dat gaan kosten? Organisatiekosten Uitvoeringkosten - bemanning ICS (3 – 5 fte) - faciliteren kennispunten - informatievoorziening => rechtvaardige verdeelsleutel Uitvoeringkosten - kosten primair proces VTH - frictiekosten - desintegratiekosten => verrekenmodel

Wat zal dat gaan kosten? inzet Borne: minimaal budgettair neutraal Organisatiekosten + efficiencykorting rijk = minimaal de efficiencywinst

Is een fysieke RUD niet goedkoper??

Wat vindt men van onze RUD? Staatssecretaris dhr Atsma: kritisch maar vertrouwen “Boegbeeld RUD’ mevr Dekker: Vertrouwen Gedeputeerde mevr Bakker Vertrouwen

Raad en RUD Geeft kaders aan het college: Op basis van jaarverslag en jaarprogramma; Op basis van budgetten voor uitvoering via de jaarlijkse begrotingscyclus; Majeure ontwikkelingen (financieel en juridisch). .

Tot nu toe genomen besluiten Juni 2011 portefeuillehouders stemmen in met conclusies Pilotfase Juli 2011 colleges stemt in met vervolgprocedure vorming netwerk RUD Hierbij heeft Borne specifiek aandacht gevraagd om efficiencywinst te behalen

Tot nu toe genomen besluiten November 2011 Colleges stemmen in met stappenplan - Opmerkingen Borne: Niet alleen kostenneutraal maar ook efficiencywinst moet worden behaald Desintegratiekosten binnen 3 á 4 jaar terugverdienen.

Vervolgstappen April 2012 - colleges wordt voorgenomen besluit over netwerk RUD voorgelegd - informeren Raad - informeren OR - uitspreken ambitie Borne over kennispunten en ICS Juni 2012 - OR/GO adviseert - colleges tekenen BOK 1 januari 2013 start netwerkRUD Twente 1 januari 2014 wabo breed

Vragen?