Pilot Handelingsgericht zorgteam op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
Advertisements

16 oktober 2013 Informatiebijeenkomst Passend Onderwijs
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Ondersteuningstoewijzing
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Handelingsgericht Arrangeren
Leerlingenzorg De Telgenkamp
HGW en gesprekken met leerlingen
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorgplicht
Oriëntatie 1-Zorgroute
Multi Disciplinair Overleg op school
Welkom.
Welkom Multidisciplinair zorgteam op school Pilot HG MZT
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
Begeleiding van kinderen met zorg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom Startbijeenkomst Pilot september 2012
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Handelingsgericht Werken
Multidisciplinair Overleg (MDO op school) in Passend Onderwijs Unita
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Scholingsbijeenkomst Hilversum
Ontwikkelingsperspectief
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
Cursus Handelingsgericht Werken
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Welkom.
Handelingsgericht werken
PILOT HG MDO bovenschoolse pool: LOKET schoolniveau
Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.
21 november 2013 Arjan Clijsen en Wout Schafrat
Hoe volgen wij onze kinderen?
LEERLINGBESPREKINGEN
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Pilot Handelingsgericht zorgteam op school Werkwijze: doelstelling & organisatie Noëlle Pameijer & Angeline Gorgels SWV-en Het Gooi e.o en Annie M.G. Schmidt 13 september 2011, Indon te Bussum (startbijeenkomst Pilotscholen + bovenschoolse pool)

Doelen en werkvorm Informeren over beoogde werkwijze Vragen deelnemers beantwoorden Reacties benutten Informatie overdracht en opdrachten In functiegroepen vragen en reacties bespreken  plenair uitwisselen

Kansen Passend Onderwijs? Geen kind tussen wal en schip Van wat een kind heeft/is  wat het nodig heeft Minder en eenvoudiger procedures Expertise leerkracht en IB-er verhogen Ondersteuning in/op de school

HGW: 7 uitgangspunten 1. Onderwijs/opvoedbehoeften centraal 2. Wisselwerking en afstemming 3. Leerkracht doet ertoe; ondersteuningsbehoeften? 4. Positieve van kind, school en ouders benutten 5. Samenwerken met elkaar, leerlingen en ouders 6. Doelgericht werken en evalueren 7. Systematiek & transparantie Gebaseerd op onderzoek en praktijkervaringen

Op alle niveaus HGW Groep: groepsplan met – bespreking en observatie (leerkracht en IB-er) Leerlingenbespreking: enkele leerlingen (leerkracht en IB-er) Zorgteam: 1 leerling (leerkracht, IB-er, ouders en 1 of meer externen) Bovenschoolse pool: multidisciplinair, professionals uit onderwijs en zorg

Binnenschools Pilot HG ZT OPP HGW- cyclus op groepsniveau Binnenschools Pilot HG ZT Groepsbespreking + Groepsobservatie 1. GO bijstellen Evalueren 2a. Doelen komende periode 2b. Signaleren leerlingen die extra begeleiding nodig hebben waarnemen 6. Uitvoeren groepsplan Leerlingen Leerlingbespreking realiseren 5. Opstellen groepsplan Ouders Leerkracht begrijpen OPP Multidisciplinair zorgteam op school; leerkracht, IB-er, ouders en 1 of meer deskundigen uit de ‘pool’ 4. Clusteren leerlingen met vergelijkbare onderwijs- behoeften 3. Benoemen van hun onderwijsbehoeften Casemanager plannen Loketgroep Pilot Bovenschoolse “pool”: begeleiding door AB-ers (SBO en SO), schoolpsychologen/orthopedagogen, SMW, jeugdartsen (+jeugdverpleegkundigen) en hulpverleners uit CJG, BJZ, MEE/VTO, JGGZ, Sherpa, Versa, RBL. 6

Onderwijszorgarrangement Hoe meer onderwijs- en opvoedbehoeften kind … en hoe meer ondersteuningsbehoeften school, leerkracht, IB-er en ouders … … hoe meer specifieke begeleiding in onderwijs en zorg Schoolnabij, op maat, deskundigen pool

Waarom een pilot? Think big, start small (Fullan) Van discussie  doen Experimenteer en evalueer Van wenselijk  haalbaar? Van inhoud  organisatie? Meerwaarde?

Voor welke leerlingen? Na leerlingenbespreking zorgen en vragen Problemen met leren en gedrag OPP leerlingen met complexe problemen Opvoed/gezinsproblemen Leerlingen die nu bij SWV: CC/begeleiding door AB (SO/SBO), SMW, psycho/ortho (HGD), verwijzing jeugdzorg of SBO/SO (traject)

Werkwijze handelingsgericht zorgteam Reden van aanmelding en hulpvraag: welke deskundige(n) uit pool? (1 bladzijde) Schema HGI (groeidocument bijlage 4) – voor zover mogelijk – invullen Bijlagen: groepsoverzicht en -plan en verslag leerlingbespreking Loketgroep pilot: casemanager Datum zorgteam: wanneer en met wie?

Vervolg werkwijze In zorgteam groeidocument samen nalopen en samen aanvullen (intake), met name: Analyse en doelen Onderwijs/opvoedbehoeften kind Ondersteuningsbehoeften school en ouders Aanvullingen en afspraken noteren

Waarom ouders erbij? Evaluatie 5 jaar ZAT Gooi Passend Onderwijs: vergroten ouderbetrokkenheid Samenwerking ouders  welbevinden en prestaties leerling beter (HGW) Ouders als ervaringsdeskundigen Betere samenwerking school – ouders Ervaringen pilots ZT en ZAT: positief

Onderwijs-zorg-arrangement Vanuit HGW op school naar OZA via Handelingsgerichte diagnostiek (HGD) & Handelingsgericht Indiceren (HGI) Behoeften kind, school en ouders? WAT nodig (wenselijk)? HOE realiseren (haalbaar)? Met groeidocument: OZA inschatten

Voorstel taakverdeling IB-er organiseert bespreking zorgteam IB-er is gespreksleider/voorzitter (eventueel met steun casemanager) IB-er notuleert de afspraken (eventueel met steun casemanager) Casemanager: contact school - pool Bij inzet deskundige uit pool: deze maakt kort verslag

14 doelstellingen pilot (par 2.3 notitie) Is dit een wenselijke werkwijze? Is het haalbaar/te organiseren? Tevredenheid scholen, ouders en deskundigen uit pool? Ondersteunt pilot HGW op school? Bij grenzen school: goed traject  S(B)O? Kosten qua inzet mensen?

Wat kan deze pilot niet? Extreme conflicten oplossen Indicaties en wachtlijsten jeugdzorg en SO omzeilen Verspreiding over schooljaar? Snel en efficiënt?

Tenslotte Bij voorbaat veel dank dat jullie met ons deze uitdaging aangaan en veel succes!!

Bronnen Notitie handelingsgericht zorgteam Gele boek HGW voor schoolteam Twee JSW artikelen (uitgangspunten) Drie artikelen Tijdschrift voor RT (werkwijze) Beschrijving werkwijze ZT (in voorbereiding, n.a.v. 13/9/2011)