De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel."— Transcript van de presentatie:

1 Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site)
Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel met 3 cirkels: 1 voor kind, 1 voor onderwijs en 1 voor opvoeding: Wat gaat goed (+)? Wat moet beter (- of pijltje omhoog)? Stap 2: Inzicht: hoe is de wisselwerking binnen en tussen de cirkels? In hoeverre is omgeving afgestemd op wat kind nodig heeft? Welke kansen zijn uit te bouwen? Wat moet veranderen? Stap 3: Uitzicht: welke doelen streven we na voor leerling (leren, werkhouding en/of gedrag)? Wat hebben leerling, school en ouders nodig om deze doelen te halen? Wat zijn hun onderwijs/opvoedingsbehoeften (kind) en ondersteuningsbehoeften (leerkracht en ouders)? Stap 4: Van doelen & behoeften  ondersteuning of arrangement Stap 5: TLV voor arrangement SBO of SO?

2 MDO: Uitzicht, welke opties zijn er?
Voorbereiding MDO: bestudeer GD en OPP-trap, omcirkel uitstroom- perspectief in kleurenprint (als onzeker: met potlood en 2 ‘stromen’) Bespreek mogelijke opties: handhaven huidige school, andere gewone school, SBO of SO? Maak een rondje: wie denkt waaraan? TB-er vul aan. Benadruk gezamenlijk belang = belang kind/leerling! We willen allemaal een beslissing nemen die in zijn/haar belang is: de best passende school. Zet de opties op een flap-over, whiteboard of leg A3-blad op tafel Geef eventueel iedereen een eigen kleur stift voor argumenten voor en tegen, iedereens mening doet ertoe! Bespreek – vanuit de informatie die bekend is – argumenten voor en tegen de verschillende opties. Zijn er nog vragen, noteer die als ? Benoem expliciet: uiteindelijke beslissing moet in belang kind zijn

3 Handhaven huidige school ZOLANG …
Handhaven huidige school ZOLANG …. Voorbeelden van argumenten (vul zelf aan) Kind: Kind-kenmerken en extra onderwijsbehoeften passen binnen de niveaus 2 en 3 van school (benut eventueel de driehoek) Gaat met plezier naar school en komt blij thuis (schoolplezier) Heeft sociaal aansluiting, hoort bij de groep, heeft vrienden, doet mee Werkhouding is voldoende en gedrag verstoort les of lesgeven niet Leerontwikkeling is conform OPP, kind zit op koers richting uitstroom, in de ‘juiste stroom’ (op SBO zou uitstroom waarschijnlijk niet hoger worden) …. School (directie, IB, leerkracht) geeft aan kind passend onderwijs te kunnen en willen bieden, al dan niet met extra ondersteuning of arrangement (+), … School en ouders: werken goed samen, hebben vertrouwen in elkaar, … Ouders staan achter de school, ze hebben voorkeur voor handhaven, ….. …..

4 Verwijzen naar SBO of SO ZODRA …
Verwijzen naar SBO of SO ZODRA …. Voorbeelden van argumenten (vul zelf aan) Kind: Kind-kenmerken en extra onderwijsbehoeften zijn zodanig specifiek/veel dat deze niet passen binnen de niveaus 2 en 3 van de school (ook niet met arrangement +). Ze passen wel binnen SBO of SO. Gaat niet meer met plezier naar school en komt boos/verdrietig thuis, welbevinden kind is in het geding Sociaal geen aansluiting meer, kind is geïsoleerd Werkhouding belemmert leren en gedrag Veiligheid kind of groep/andere kinderen is in geding (of lesgeven leerkracht wordt belemmerd) Leerontwikkeling is niet conform OPP, kind zit onder koers richting uitstroom, zakt af, uitstroom komt in gevaar …. School (directie, IB, leerkracht) geeft aan kind niet meer passend onderwijs te kunnen bieden, ook niet met extra ondersteuning of arrangement (+), SBO/SO kan dit wel en heeft dus meerwaarde (bijvoorbeeld omdat kind anders lager uitstroomt dan passend bij zijn mogelijkheden) School en ouders: er is een conflict (niet meer te herstellen), ze hebben geen vertrouwen in elkaar, .. Ouders hebben voorkeur voor verwijzen, willen niet meer op deze school blijven, ….. …..

5 Conclusie: welke optie heeft de meeste + (argumenten voor)
Conclusie: welke optie heeft de meeste + (argumenten voor)? Wegen die even zwaar? Noteer de argumenten voor én tegen van iedereen (ook reistijd, busje, school in de buurt/wijk, broertjes/zusjes op school, wens kind e.d.) Is iedereen het genoeg met elkaar eens? Meningsverschillen mogen er zijn, pas uitwerken als ze de meest wenselijke optie onmogelijk maken Bespreek of alle argumenten even zwaar wegen of dat een bepaald argument heel belangrijk is (zwaarder weegt in belang kind) en geef daar dan gewicht aan (bijvoorbeeld: wordt 3+) Weten we al genoeg om keuze te maken? Als er nog vragen zijn, noteer deze als zodanig? AIs beantwoorden vraag noodzakelijk is, wie doet dit? Denk aan school bespreekt ondersteuning met bestuur, ouders bezoeken SBO of SO, TB- er spreekt kind, doet observatie of onderzoek. Bespreek van te voren: als antwoord = …., dan is dit een argument voor of tegen … 1e deskundigen advies als school, ouders en TB-er het eens zijn (unaniem) Het schoolbestuur mag vanwege zijn zorgplicht voor de leerling overgaan tot het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring, ook als de ouders het daarmee oneens zijn. De Commissie beoordeelt of het samenwerkingsverband de procedure en criteria voor het afgeven van de toelaatbaarheidsverklaring juist heeft toegepast.” (Onderwijsgeschillen).

6 Handhaven of verwijzen S(B)O?
Bespreek mogelijke trajecten, teken die eventueel, kijk samen vooruit (beslisboom, als  dan, in termijnen, SBO/SO kan altijd nog) Handhaven of verwijzen S(B)O? Handhaven zolang … Handhaven zolang Verwijzen zodra Verwijzen zodra… SBO of SO


Download ppt "Van overzicht inzicht  uitzicht (eventueel met de 3 cirkels zie uitleg site) Stap 1: Overzicht. Breng tijdens MDO samen de situatie in kaart, eventueel."

Verwante presentaties


Ads door Google