Concept MUM 2014 -2017 Stadsregio Arnhem Nijmegen Reindert Augustijn Augustus 2013
Rol Stadsregio Verkeer en Vervoer Wettelijke taken uit Wet Personenvervoer, Wet BDU verkeer en vervoer, Planwet Verkeer en Vervoer Ontvangen van BDU voor verkeer- en vervoersprojecten (jaarlijks ruim € 70 miljoen) Opstellen verkeers- en vervoerplan (Mobiliteitsaanpak) Vervoersautoriteit verantwoordelijk voor Openbaar Vervoer; Deelnemer aan BO MIRT Verlengd lokaal bestuur; inbrengen standpunten in verschillende overleggen en gremia
Mobiliteitsaanpak en vervolg Opgesteld beleid: ReNoMo 2005-2006 (bundelen en verknopen) Netwerkanalyses 2006 en LMCAs 2007 Masterplan OV 2007 en HOV netwerk 2009 Kwaliteitsnetgoederenvervoer (binnenhavens) 2008 Fietsvisie en NMCA 2010 SLIM (Beter Benutten) 2011 Mobiliteitsaanpak 2011 Dit mondt uit in: Meerjaren Uitvoeringsprogramma Mobiliteit Input in MIRT en MIAM(Rijk en Provincie) Aanvragen voor specifieke projecten Rijk
Concept MUM 2014 -2017 (basis) Gebaseerd op: Vastgesteld regionaal beleid MUM 2013-2016 Inzet van gemeenten (aanvragen subsidies) Ontwikkelingen bij Rijk (zoals Beter Benutten) Uitkomsten risico-analyses (Naris) Voorgenomen bezuinigingen Insteek: OV exploitatie behouden en met name kaasschaaf op investeringen met iets meer bezuinigen op OV-infra ten opzichte van SLIM, Fiets en Vervoersknopen.
Concept MUM 2014 -2017 (veranderingen) Inkomsten door bezuinigingen in 2017 ongeveer € 4,5 miljoen minder (uitgaven door indexatie € 1 miljoen meer) Veranderde uitgaven ten opzichte vorige MUM: Exploitatie OV onveranderd (wel hogere indexatie dan BDU) Stadsregiorail 2 van € 3 naar € 1,5 miljoen (-50%) Doorstroming OV van € 5 naar € 3,5 miljoen (-30%) Mobiliteitsmanagement van € 4 naar € 3,3 miljoen (-17,5%) Fiets van € 3,5 naar € 2,75 miljoen (-21,5%) Vervoersknopen van € 2 naar € 1,5 miljoen (-25%) Overige zoals overhead (wel minder inhuur), beleidsontwikkeling en verkeersveiligheid ongeveer gelijk
Concept BDU 2014 Verdeling inkomsten: € 73 miljoen regulier (wordt in 2017 € 70 miljoen), € 10 miljoen projecten en € 0 miljoen rente Verdeling uitgaven (exclusief Rijksprojecten): € 53 miljoen exploitatie € 18 miljoen OV infra (wordt in 2017 € 5 miljoen) € 3,3 miljoen Mobiliteitsmanagement € 1,5 miljoen OV/RO knooppunten € 2,75 miljoen fiets (en € 3 miljoen voor Nijmegen Cuijk) € 2 miljoen verkeersveiligheid en beleidsontwikkeling € 2 miljoen overhead