Werken met verhoorcoaches Een praktijkgerichte reflectie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Interculturele Communicatie
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
EEN LOOPBAAN BIJ DE RECHTERLIJKE MACHT Examen beroepsbekwaamheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
Respectvolle bejegening
Lotgenotencontact.
….een korte presentatie
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Interventie en implementatie
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Studietaak De studietaak staat centraal
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Missie, visie, strategie & jaarplan
AISHE training Auditor vaardigheden 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Verhoorcoach in de praktijk
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat willen we vandaag doen?
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Competentiegericht leren vmbo
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Hfdst. 26 Het Proces-Verbaal
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
ANW Module 2 bakkengellam.wordpress.com. Groep Dimfy Lambriex, Emma Bakker, Isa Engelen Thema Leven Hoofdvraag Is het terecht mensen te straffen voor.
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Hfdst 15 strafprocesrecht
Gespreksvaardigheden
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Communicatie en dementie
Aanvaarding en tolerantie
IPC Nederland.
Opvoeden.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
Psychomotorische taxonomie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
De cursussen van het Academisch Talencentrum zijn intensief en vragen van deelnemers tijd en inspanning. Het is daarom nodig dat u enkele vragen beantwoordt.
Het loopbaangesprek.
Begeleiding bij Werkplekleren
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
BOM-model PV 25/03/2014.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Overzicht van de ontwikkelingen in verband met het regelgevend kader
Transcript van de presentatie:

Werken met verhoorcoaches Een praktijkgerichte reflectie HCP Marc Bockstaele Gent, 24 mei 2012

Historiek 1999: Kennismaking met de module ‘Personality Profiling’ in de Cursus Forensic Interview, RCMP (Ottawa 1999) December 2000: eerste cursussen verhoortechnieken (RVT) 2002: Studiedag ‘Personality Profiling’ CPS. Beter: ‘Verhoorcompetenties’ Zoektocht naar doctoraat 2007-2011: doctoraat Lotte SMETS 2011: eerste verhoorcoaches zijn opgeleid Toekomst: teams van hoog gespecialiseerde verhoorders voor ‘specifieke verhoren’

Cursusteksten Nationaal geharmoniseerd Modules voor basisverhoortechnieken Modules voor voortgezette vorming Alle cursusteksten staan permanent (digitaal) ter beschikking van elke verhoorder Alle cursusteksten zijn gepubliceerd. Nog geen enkele opmerking van magistratuur, advocatuur of academische wereld

1. Wettelijk kader (Basismodule) Bewijswaarde van verhoren Art. 28quinquies en 47bis Sv. (Wet Franchimont en ‘Salduzwet’) Rechten van verhoorde en verhoorder. Wat betekent ‘recht om te zwijgen’? Ongeoorloofde middelen: loyaliteit van de bewijsvoering en eerbied voor de fysieke en psychische integriteit. Maar waar is de grens? Voorrecht van rechtsmacht, parlementaire en diplomatieke onschendbaarheid Verhoor van dragers van een beroepsgeheim Anonieme verklaringen (Wet 8 april 2002)

2. Basiscommunicatie (Basismodule) Niet selectieve luistervaardigheden (doorpraten) Non-verbaal volgen: gelaatsuitdrukking, oogcontact, hoofdknik, aanraken,… Verbaal volgen: hm, stiltes, respect tonen,… Selectieve luistervaardigheden (diepgang) Parafraseren (“Als ik het goed begrijp…”) Reflecteren (herhalen van sleutelwoorden) Gevoelsreflectie Samenvatten (ruimer dan parafrase) Confronteren Vragen stellen (open, gesloten, doorvragen…)

3. Waarnemen en geheugen (Basismodule) Beperkingen van zintuiglijke waarnemingen Waarnemen is selecteren Werking van het geheugen Reactiveren van het geheugenspoor. Gevaar van suggestieve vragen

4. Voorbereiding van het verhoor (Basismodule) Eerstelijnsverhoren Tweedelijnsverhoren Ken de plaats delict (PD), de sporen, de zaak, het feit, de verdachte Tijdstip en plaats van uitvoeren Verhoorplan. Verhoren zonder verhoorplan is varen zonder kompas Welke zaakinformatie wordt niet/wel prijsgegeven (cf. ‘Salduzwet’) Valkuilen tijdens een verhoor

5. Basisverhoortechniek (Basismodule) Er bestaat geen universele verhoortechniek ! Verhoren is niet in regels of theorieën te vatten (equifinaliteit van gedrag) De verhoorder moet zich wèl bewust zijn van de mechanismen tijdens de interactie (verhoor) Elke verhoorder ontwikkelt een eigen verhoorstijl met een repertoire aan schemata die hij op het juiste moment en in de gepaste volgorde vlug kan activeren (flexibiliteit!)

6. Proces-verbaal (Basismodule) Objectief samenvatten met de woordkeuze van de verhoorde Geen ambtelijke of wettelijke formuleringen Vragen noteren bij cruciale fases Interpellaties Relaas van de omstandigheden waarin het verhoor plaatsvond Wat niet in processen-verbaal: emoties, persoonlijke meningen, … Slachtofferhulp

7. Verhoordercompetenties (voortgezette opleiding) De invloed van de persoonlijkheid van de verhoorder op de kwaliteit van het verhoor Er bestaat geen blauwdruk voor een ideaal verhoor. Naargelang de feiten, de bewijzen, de omstandigheden, de persoonlijkheid van verhoorde en verhoorder, zal elk verhoor anders zijn

8. Cognitief verhoor (voortgezette opleiding) Getuigenverhoren (Fisher & Geiselman - 1990) Verwijder de emotionele barrières Herstel de samenhang – de context Volledige beschrijving Verander de volgorde van de gebeurtenissen Verander het perspectief Specifieke herinneringen

9. Forensische hypnose (voortgezette opleiding) Omschrijving Wettelijk kader Uitvoering Operationele aspecten Wanneer toepassen Procedure voor een hypnoseverhoor Accommodatie Rapportage (toestemming)

10. NLP (voortgezette opleiding) Snel en efficiënt contact maken (to make rapport) door: Matchen (van houding, gebaren, tempo, ritme, pauzes, representatiesystemen,…) Backtracken (herhalen van sleutelwoorden) Sorting by other (empathie, volle aandacht richten op het belang van de verhoorde)

11. Interculturele verhoren (voortgezette opleiding) Beëdigde tolken Wat is cultuur Cultuurverschillen Proxemics Oogcontact Aanraken Tonen van emoties Stiltes De culturele atlas (omgaan met stereotypen)

12. Argumenteren (voortgezette opleiding) Argumenten zijn pogingen om de ander van een standpunt te overtuigen door dit standpunt zo goed mogelijk te rechtvaardigen Drogredenen in de bekrachtiging Drogredenen in de weerlegging Drogredenen als ontwijking Bewijslast ontduiken De wedervraag: verbaal judo

13. RPM (voortgezette opleiding) Rationalisatie: poging te overtuigen dat gedrag voor zichzelf en anderen gerechtvaardigd is (-”Iedereen kan fouten maken”) Projectie: schuldtoewijzing op anderen of op de situatie (-”Iedereen doet het, waarom ik niet”) Minimalisatie: verminderen van de ernst van de daad (-”Het was een beoordelingsfout,…) Door RPM maakt de verhoorder elementen zichtbaar om de dader tot een waarheidsgetrouwe bekentenis te bewegen

14. Analytisch verhoor (voortgezette opleiding) Wetenschappelijke input bij verhoortechnieken. Wereldwijd jaarlijks een paar honderd artikelen en onderzoeken in verband met verhoren. Wetenschap is erg verdeeld ! Moet de verhoorder die evolutie zelf opvolgen??? Herkennen van, en omgaan met emoties Verhoorstrategieën Sturen van het verhoor

15. Leugendetectie (voortgezette opleiding) Leugens en misleiding zijn langs 4 verschillende wegen te ontdekken Non-verbale leugendetectie (emoties, bewegingen, wegkijken,…) Verbale leugendetectie (gespreksinhoud en de wijze waarop die wordt uitgesproken,…) Geschreven teksten analyseren (SCAN) Lichamelijke, fysiologische reacties (hartslag, bloeddruk, zweetklieractiviteit) meten Aandachtspunten vergelijken met het basisgedrag

16. Audiovisueel verhoor volwassenen (voortgezette opleiding) Bespreking van de wetsbepalingen Praktische modaliteiten Competenties van de verhoorder Inrichting videoverhoorkamer Verhoorstrategie Bijstand van deskundigen tijdens videoverhoor Correct toepassen van de ‘Salduzwet’ middels training

Samenwerking met de universiteit Gent (criminologie en psychologie) Masterproeven over: Detectie van psychopathie tijdens verdachtenverhoren Psychopathieën. Zoeken naar een aangepaste verhoorstrategie Vrouwelijke psychopaten, welke verhoorstrategie? Toepassing van het concept ‘overdracht’ tijdens verhoren Woede. Herkennen van signalen en omgaan met woedende personen Het gebruik van RPM bij verdachtenverhoren Selectieve amnesie. Echt of gefingeerd geheugenverlies? Interculturele verhoren Zelfonthulling van de verhoorder tijdens verhoren

Besluiten Verhoren is core-business van de politie Kwaliteit van verhoren moet, mede door de ‘Salduzwet’ nog verhogen Er kan niet van elke politieambtenaar verwacht worden dat hij alle verhoortechnieken, inclusief het wettelijk kader, perfect beheerst Opleiding alleen is niet voldoende Verhoorders moeten opgevolgd worden Er moeten per politiedienst aanspreekpunten, verhoorcoaches, geïnstalleerd worden Volgende stap: hoog gespecialiseerde verhoorders voor specifieke situaties

Einde uiteenzetting