De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN"— Transcript van de presentatie:

1 TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
RELATIE MET VOORGAANDE ‘GROEP’-TEKSTEN: TEKST 9 EN 10 ONTWIKKELING VAN DE EFFECTIEVE TAAKGROEP TEKST 11 EN 12 GEDRAG EN FACTOREN DIE SUCCES BEPALEN TEKST 13 DE BASIS VAN ALLES: COMMUNICATIEVE VAARDIGHEID

2 UITWISSELEN VAN INFORMATIE TUSSEN MEERDERE PERSONEN:
BEDENKEN, GEVEN, ONTVANGEN EN VERWERKEN VAN BOODSCHAPPEN zie p. 97: model communicatieproces

3 NAUW VERBONDEN AAN COMMUNICATIE: SOCIALE WAARNEMING, TEKST 3
REFERENTIEKADER, P. 24 HIERMEE INTERPRETEER / BEOORDEEL JE DE INFORMATIE VAN ANDEREN ZIJ DOEN DAT OOK NAAR JOU! DUIDELIJK TE ZIEN IN ASPECT 3, P. 99: ‘WAARHEID’ IS SUBJECTIEF

4 GEZEGDE: ‘OVER SMAAK VALT NIET TE TWISTEN’
ALS JIJ IETS MOOI VINDT EN IK NIET, WIE HEEFT DAN GELIJK? ZIE ASPECT 2, P. 99 CULTUUR & COMMUNICATIE NA HET RIJKE MAAL LAAT IK EEN LUIDE BOER STELT DE GASTHEER DAT OP PRIJS?

5 REKENING HOUDEN MET ELKAARS REFERENTIEKADER IS VAN GROOT BELANG VOOR GESLAAGDE COMMUNICATIE
OOK: DOSERING/MIX VAN VERBAAL-NONVERBAAL KEUZE VAN KANAAL VERMIJDEN VAN RUIS

6 DE ‘IDEALE’ DOCENT IN COMMUNICATIEF OPZICHT:
MAAKT NIET DE FOUTEN OP P. 96/97 1 KENT ZIJN VERHAAL 2 DUIDELIJKE PRESENTATIE (stemgebruik, PowerPoints, Prezi, internet, ruimtelijke opstelling, gebaren, etc.) 3 ZIET TOE OP RUST IN DE KLAS 4 ZIET WANNEER STUDENTEN IETS NIET GOED BEGRIJPEN EN REAGEERT DAAROP

7 VERBAAL COMMUNICEREN:
EERDER WEDERZIJDS BEGRIP OVER DE INHOUD: geen misverstand bij wat zwart/wit, jongen/meisje, huis, team, prestatiemotivatie of creativiteit is OM EMOTIES OVER TE BRENGEN MOEILIJKER VOOR WEDERZIJDS BEGRIP NON-VERBALE COMMUNICATIE IS DAARVOOR MEER GESCHIKT

8 JE HEBT EEN HEKEL AAN IEMAND EN JE ZEGT: ‘LEUKE JAS HEB JE AAN’
JE VINDT IEMAND AARDIG EN JE ZEGT: ‘LEUKE JAS HEB JE AAN’ VERBALE INHOUD IS PRECIES GELIJK, DOOR NON-VERBALE ‘VERPAKKING’ TEGENGESTELDE BOODSCHAP!

9 HOE JE EEN BOODSCHAP BRENGT, HANGT O. A
HOE JE EEN BOODSCHAP BRENGT, HANGT O.A. VAN JE PERSOONSKENMERKEN, ZIE OOK P. 22 P. 100 SCHEMA STIJLEN P NOG MEER STIJLEN OP BASIS VAN PERSOONSKENMERKEN

10 WAT JE PERSOONLIJKE STIJL OOK IS, E = KxA IS STEEDS VAN TOEPASSING, zie p. 102
Het EFFECT van je boodschap op de ander hangt af van de mate waarin deze die inhoudelijk waardeert (KWALITEIT) en als waar/juist/volledig, etc. aanvaardt (ACCEPTATIE)

11 KWALITEIT = ACCEPTATIE =
DE ARGUMENTEN, FEITEN WAAROP EEN OORDEEL IS GEBASEERD, DE VOORGESTELDE PROBLEEMOPLOSSING ACCEPTATIE = DE BOODSCHAP ALS WAAR, BELANGRIJK, DE MOEITE WAARD, ETC. ERVAREN. DE BOODSCHAP IN DE VORM VAN EEN GEDRAGSADVIES UITVOEREN

12 JE KUNT HET OOK ZO BEKIJKEN:
STAAT DE KWALITEIT VAN MIJN BOODSCHAP VOOR DE ONTVANGER VAST? JA OF NEE ACCEPTEERT DE ONTVANGER MIJN BOODSCHAP? JA OF NEE BIJ 2 X JA: DE ANDER GELOOFT JE, DOET WAT JE ZEGT, ETC. K = JA, ACC= NEE: RELATIE STAAT VOOROP, VERTROUWEN, SYMPATHIE K = NEE, ACC = JA: INHOUD, ARGUMENTATIE STAAT VOOROP BIJ 2 X NEE: ALLEEN MET GEWELD HEEFT JE BOODSCHAP EFFECT

13 DOCENT HEEFT ‘BOODSCHAP’ NAAR STUDENT: EFFECT BIJ DE LAATSTE?
DE STATUS VAN DE DOCENT STAAT (NOG) NIET TER DISCUSSIE: ACCEPTATIE = JA MAAR GEEFT HIJ GOED LES? DAT IS DE KWALITEIT VAN ZIJN BOODSCHAP, INHOUDELIJK DUS!

14 KRITIEK VAN STUDENTEN GAAT MEESTAL OM DE KWALITEIT VAN HET LESGEVEN / STUDIEMATERIAAL/ TENTAMENOPGAFVEN, ETC. NIET OM DE PERSOON VAN DE DOCENT OF DIENS RELATIE MET STUDENTEN


Download ppt "TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN"

Verwante presentaties


Ads door Google