Wat kan Postkantoren voor het Zorgloket betekenen? Presentatie voor Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) – 24 oktober 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Advertisements

Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Workshop 6: Multichanneling
Zaakgericht Werken.
Marco Oving Projectleider
Vierstroom Hulp Thuis “sturen op prijs en kwaliteit” Dinsdag 5 oktober 2010.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Bewonersvergadering 13 april 2011 Welkom Opening Bestuurszaken 20.25Waar staan wij nu? 20.40Buurt Interventie Team 20.50Pauze 21.10Politie.
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Veranderingen in de zorg
met vallen en opstaan naar een mid-office
Navigate JPhM 1april2003 ®. Navigate JPhM 2april2003 Wat doet Site Support Management. Organiseren van directe facilitaire dienstverlening (bv onderhoud,
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Dorpspunt Godlinze Lisette Stuut, SW&D
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Presentatie Regiocommissie Verkeer en Vervoer 25 februari 2009.
Welkom bij de presentatie van het
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Ontwikkeling lokaal loket Politieke betrokkenheid bij ontwikkeling RIO en Wvg- advisering Someren heeft sinds 1998 een lokaal loket met info en advies.
De praktijk van Lokale Loketten Leerpunten voor opzet van lokaal loket in WMO 13 oktober 2005 Stephan van Erp.
Schitterende Organisaties®
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
VraagWijzer Gemeente Wijchen 14 februari Loket(aangepast) Wonen Welzijn Zorg Inkomensondersteuning.
1 Toegang en indicatiestelling 6 februari Inhoud presentatie Beleidsvisie gemeente Vught Samenhang met Lokaal loket WegWijs Medische Indicatiestelling.
Regiobijeenkomsten voor gemeenten 24 oktober, Eindhoven
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
GIS-coördinator in Westerlo
Samen verder!.
Presentatie Studiemiddag Bergeijk 17 april 2008 Regio team Wonen
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Hervorming langdurige zorg
LOKALE HUURDERSRAAD HATTEM 20 november GEWOON! Veranderingen in de regelgeving op het gebied van Welzijn en zorg vanaf 1 januari 2015 Afschaffing.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
 Iris Info Doelstelling Integraal invoeren van beeldspraak in de Achterhoekse bibliotheken.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
Pgb processen CZ zorgkantoren Midas van den Berk.
Hulp in de huishouding Van een formele maatwerk voorziening naar een informele algemene voorziening in Kessel, Kessel Eik, Koningslust en Meijel 5 Januari.
Veteranen Ontmoetings Centrum Zeeland Sterk door samenwerking
Transcript van de presentatie:

Wat kan Postkantoren voor het Zorgloket betekenen? Presentatie voor Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) – 24 oktober 2006

24 oktober Agenda ●Doelstelling ●Over Postkantoren ●‘Zorgloket’ op Postkantoor ●Locaties ●Doelstelling ●Over Postkantoren ●‘Zorgloket’ op Postkantoor ●Locaties

24 oktober Over Postkantoren

24 oktober Een joint venture van Postbank en TPG Post 50% 100% Opgericht in 1993 Aantal medewerkers circa vestigingen en 375 vestigingen van Bruna Uitvoering van deel van Postwet Opgericht in 1993 Aantal medewerkers circa vestigingen en 375 vestigingen van Bruna Uitvoering van deel van Postwet

24 oktober De dienstenwinkel van Nederland Klanttevredenheid (% zeer tevreden) Behulpzaamheid Deskundigheid Vriendelijkheid 93% 91% 87% Snelheid Klant Business partner Postkantoor Hoog serviceniveau van de medewerker Postkantoren biedt haar klanten een uniek en neutraal netwerk, waar face-to-face dienstverlening op de meest betrouwbare en efficiënte wijze plaatsvindt.

24 oktober Landelijk dekkend … We bieden een uniek netwerk … met veel vestigingen 800 Postkantoren 1300 Servicepunten Vrijwel iedereen woont binnen 5 minuten van Postkantoor Iedereen weet waar het Postkantoor is Vrijwel iedereen woont binnen 5 minuten van Postkantoor Iedereen weet waar het Postkantoor is

24 oktober Met bezoekers per dag Particulieren (85%)Zakelijk (15%) Groothandel4% Bank/verzekering3% Transport2% Horeca2% Overig27% Industrie4% Detailhandel8% Verenigingen10% Vrij beroep14% Dienstverlening26% Leeftijd M / V 19% Ongebondenen Dynamische individualisten extravert Introvert Ego Groep Stille luxe Terugtreders Verankerden Samenlevers 81% Bezoekersprofiel zakelijk Bezoekersprofiel Particulieren Meer dan 90% van de bevolking komt op het Postkantoor

24 oktober We onderscheiden drie formuletypes Postkantoor Postkantoor in een winkel TPG Post Servicepunt 285 vestigingen In eigen beheer Volledig assortiment 525 vestigingen Postagentschap Volledig assortiment 1302 Servicepunten Assortiment TPG Post + deelassortiment Postkantoor

24 oktober Informatiezuil Opslagruimte Ruimte en faciliteiten Personeel en processen Systemen Logistieke service Front office omgeving Back office omgeving Vestigingen Vaststellen klantvraag Transactiesysteem Distributienet Vierkante meters Controleren Business portal Handling Adviesruimte Legitimeren Tracking & Tracing Bewerken Warehousing (extern) Registreren Info TV Interactieve zuilen Afrekenen Het pakket bestaat uit flexibel inzetbare modules Afhandeling Controleren/factureren Rapporteren Veilige betalingsomgeving 'Hardware''Human Capital''Distributie''Backbone''Support' In ontwikkeling

24 oktober Een greep uit ons dienstenassortiment Energie punt Abonnee Melding betaling Overheid diensten Kenteken Fulfillment Studenten OV kaart Vervoers bewijzen Prepaid Enter- tainment TNT diensten Financiële zaken Zorgpunt Werk- punt Visakte Taxi bewijs

Zorgloket

24 oktober Een zorgloket maakt deel uit van de Wmo Invoering van Wmo geeft gemeente per 1 januari 2007 de regierol tussen vraag en aanbod van zorg (voor WVG, HV etc) Hoofddoel: MEE DOEN, burgers participeren bij Wmo vraagstukken Loket is onderdeel van inrichting: lokaal front office functie Back office voorzieningen kunnen elders georganiseerd zijn Begeleiding in het vinden van antwoord op de hulpvraag > aanvragen van zorg of indicatiestelling Informatie verstrekken over maaltijdvoorziening, huishoudelijke verzorging, etc Kenmerken -Laagdrempelig -Bereikbaar via meerdere kanalen (telefoon, fysiek en digitaal) -Onafhankelijk van zorgaanbieders -Kosteloos voor de burger Invoering van Wmo geeft gemeente per 1 januari 2007 de regierol tussen vraag en aanbod van zorg (voor WVG, HV etc) Hoofddoel: MEE DOEN, burgers participeren bij Wmo vraagstukken Loket is onderdeel van inrichting: lokaal front office functie Back office voorzieningen kunnen elders georganiseerd zijn Begeleiding in het vinden van antwoord op de hulpvraag > aanvragen van zorg of indicatiestelling Informatie verstrekken over maaltijdvoorziening, huishoudelijke verzorging, etc Kenmerken -Laagdrempelig -Bereikbaar via meerdere kanalen (telefoon, fysiek en digitaal) -Onafhankelijk van zorgaanbieders -Kosteloos voor de burger Bron: Invoering Wmo 2005

24 oktober Burger heeft een aantal behoeftes Burger Zorg behoefte Informatie behoefte ‘Erkenning’ behoefte Zorg aanbod Etc. Soorten zorg Procedure en regels (planning, beleid) Waar moet de burger heen? Aanvraag ondersteuning Be- argumenteerde indicatiestelling Keuzeaanbod van zorgaanbieders in regio Coördinatie in uitvoering

24 oktober Gemeente heeft daardoor een aantal uitdagingen Gemeente Uitdaging voor service Communicatie behoefte Service punten Zorg aanbod Etc. Soorten zorg Procedure/rege ls (planning, beleid) Beleid en ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers Zorgloket is onderdeel Wmo Bereikbaarheid voor iedereen Beheersing kosten Inrichting processen en systemen Keuzeaanbod van zorgaanbieders in regio Coördinatie in uitvoering

24 oktober Informatievoorziening en communicatie Intake Nazorg Zorgaanbod Burger Postkantoor als Servicepunt naar Burgers ‘Erkenning’ Gemeente Een Zorgbalie binnen Postkantoren biedt gemeenten de mogelijkheid om haar bereikbaarheid en efficiënte dienstverlening als onderdeel van Wmo in te vullen en te vergroten.

24 oktober Diensten via Postkantoren (Informatiebehoefte) Behoefte Propositie en invulling Informatie verstrekking (burger)(Interactief) infocenter, ondersteuning door Postkantoor personeel, Folders Bekendheid / zichtbaarheid (gemeente) InfoTV (narrow casting), instore communicatie middelen Vrijwilligers / mantelzorg (gem. / burger) (Interactief) infocenter, creëren betrokkenheid van vrijwilligers en mantelzorgers

24 oktober Diensten via Postkantoren (Intake en ‘Erkenning’) Behoefte Propositie en invulling Regels en procedures rond Zorg (burgers) Informatie via Interactief infocenter, via de balie, check op voortgang procedure Persoonlijke Dienstverlening Spreekruimte regulier beschikbaar voor zorg consulent (werkplek, voorzieningen, agendafunctie aan de balie) Indicatie stelling (burgers)Registratie van indicatieaanvragen, ondersteund door beslisbomen voor vraagverheldering (kan conform werkwijze CIZ)

24 oktober Diensten via Postkantoren (Zorgaanbod en Nazorg) Behoefte Propositie en invulling Zorgaanbod (burgers) Informatie over aanbod, werkwijze Zorgaanbod (gemeente)Rapportage over invulling zorg Uitvoering zorg (burgers) Coördinatie tussen burger en zorgaanbieder (planningsfunctie, informatie / communicatie over invulling, controle op uitvoering Persoon Gebonden Budget (PGB) (gem./ burgers) Advies, uitvoering en controle PGB

24 oktober Uitgelicht: InfoTV binnen Postkantoren InfoTV dient meerdere doelen: 1.Platform voor onze business partners 2.Verhogen klanttevredenheid InfoTV dient meerdere doelen: 1.Platform voor onze business partners 2.Verhogen klanttevredenheid InfoTV is nieuw communicatiemiddel dat gericht aan consumenten boodschappen overbrengt

24 oktober Voorbeeld van dienstenpakket Postkantoren PK = Postkantoren GEM = Gemeente CIZ = Centrum Indicatiestelling Zorg ZA = zorgaanbieder Postkantoren kan per stap in het proces een functie vervullen. Diepte van de dienstverlening is o.a. afhankelijk van de opleiding, beschikbaarheid informatie, bevoegdheid, structuur en alternatieven

24 oktober Voordelen Gemeenten van zorgloket op Postkantoor Bereikbaarheid -9 Postkantoren, 24 Postagentschappen in 21 gemeentes -Daarnaast 57 Service punten, uit te breiden met dienstverlening Toegankelijkheid -Lage drempel, ruime openstelling Kostenniveau -Weinig investeringen in opzet van het loket -Transacties en coördinatie snel en effectief verwerkt Veel mensen uit de doelgroep reeds bekend -Postkantoor midden in de maatschappij, iedereen kent de weg Transacties en administratieve handelingen deels losgekoppeld van beoordelingsvraagstukken Scheiding tussen publieksloket en zorgaanbieders Uitbreidingsmogelijkheden van dienstverlening tot servicepunt voor gemeente Bereikbaarheid -9 Postkantoren, 24 Postagentschappen in 21 gemeentes -Daarnaast 57 Service punten, uit te breiden met dienstverlening Toegankelijkheid -Lage drempel, ruime openstelling Kostenniveau -Weinig investeringen in opzet van het loket -Transacties en coördinatie snel en effectief verwerkt Veel mensen uit de doelgroep reeds bekend -Postkantoor midden in de maatschappij, iedereen kent de weg Transacties en administratieve handelingen deels losgekoppeld van beoordelingsvraagstukken Scheiding tussen publieksloket en zorgaanbieders Uitbreidingsmogelijkheden van dienstverlening tot servicepunt voor gemeente

Locaties

24 oktober Voorbeelden van locaties Lokaal postkantoor Spreekcorner (in ruimte) Postagentschap Postkantoor

24 oktober Gemeenten in Regio Eindhoven en Postkantoren Postkantoor 9 Postagentschap 24 Servicepunt samenwerkende gemeentes met meer dan inwoners

24 oktober GemeentePostkantoorPostagentschapServicepunt Asten011 Bergeijk013 Best102 Bladel012 Cranendonk021 Deurne104 Eersel014 Eindhoven268 Geldrop-Mierlo111 Gemert-Bakel016 Heeze-Leende012 Helmond144 Laarbeek004 Nuenen-Gerw.-Nederw.101 Oirschot011 Reusel-De Mierden012 Someren012 Son en Breugel011 Valkenswaard104 Veldhoven103 Waalre011 Vestigingen maart 2006

24 oktober Postkantoren kan in een aantal stappen gemeenten meenemen in de ideeën van het ‘Zorgloket’ op het Postkantoor Behoefte van de gemeente kunnen in kaart worden gebracht Processen rond Wmo kunnen worden uitgewerkt Medewerking van bekende partijen is mogelijk (bedrijven met inhoudelijke kennis, informatie verwerkende bedrijven en burger gerichte organisaties) Voorbereidingen kunnen worden getroffen voor opzetten van een pilot (voorbereidingstijd minimaal 10 weken) Pilot kan worden geïmplementeerd Kortom: in een aantal overzichtelijke stappen kan de gemeente kiezen voor de mogelijkheden die het Postkantoor biedt Postkantoren kan in een aantal stappen gemeenten meenemen in de ideeën van het ‘Zorgloket’ op het Postkantoor Behoefte van de gemeente kunnen in kaart worden gebracht Processen rond Wmo kunnen worden uitgewerkt Medewerking van bekende partijen is mogelijk (bedrijven met inhoudelijke kennis, informatie verwerkende bedrijven en burger gerichte organisaties) Voorbereidingen kunnen worden getroffen voor opzetten van een pilot (voorbereidingstijd minimaal 10 weken) Pilot kan worden geïmplementeerd Kortom: in een aantal overzichtelijke stappen kan de gemeente kiezen voor de mogelijkheden die het Postkantoor biedt Vervolgstappen