Wat kan Postkantoren voor het Zorgloket betekenen? Presentatie voor Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) – 24 oktober 2006
24 oktober Agenda ●Doelstelling ●Over Postkantoren ●‘Zorgloket’ op Postkantoor ●Locaties ●Doelstelling ●Over Postkantoren ●‘Zorgloket’ op Postkantoor ●Locaties
24 oktober Over Postkantoren
24 oktober Een joint venture van Postbank en TPG Post 50% 100% Opgericht in 1993 Aantal medewerkers circa vestigingen en 375 vestigingen van Bruna Uitvoering van deel van Postwet Opgericht in 1993 Aantal medewerkers circa vestigingen en 375 vestigingen van Bruna Uitvoering van deel van Postwet
24 oktober De dienstenwinkel van Nederland Klanttevredenheid (% zeer tevreden) Behulpzaamheid Deskundigheid Vriendelijkheid 93% 91% 87% Snelheid Klant Business partner Postkantoor Hoog serviceniveau van de medewerker Postkantoren biedt haar klanten een uniek en neutraal netwerk, waar face-to-face dienstverlening op de meest betrouwbare en efficiënte wijze plaatsvindt.
24 oktober Landelijk dekkend … We bieden een uniek netwerk … met veel vestigingen 800 Postkantoren 1300 Servicepunten Vrijwel iedereen woont binnen 5 minuten van Postkantoor Iedereen weet waar het Postkantoor is Vrijwel iedereen woont binnen 5 minuten van Postkantoor Iedereen weet waar het Postkantoor is
24 oktober Met bezoekers per dag Particulieren (85%)Zakelijk (15%) Groothandel4% Bank/verzekering3% Transport2% Horeca2% Overig27% Industrie4% Detailhandel8% Verenigingen10% Vrij beroep14% Dienstverlening26% Leeftijd M / V 19% Ongebondenen Dynamische individualisten extravert Introvert Ego Groep Stille luxe Terugtreders Verankerden Samenlevers 81% Bezoekersprofiel zakelijk Bezoekersprofiel Particulieren Meer dan 90% van de bevolking komt op het Postkantoor
24 oktober We onderscheiden drie formuletypes Postkantoor Postkantoor in een winkel TPG Post Servicepunt 285 vestigingen In eigen beheer Volledig assortiment 525 vestigingen Postagentschap Volledig assortiment 1302 Servicepunten Assortiment TPG Post + deelassortiment Postkantoor
24 oktober Informatiezuil Opslagruimte Ruimte en faciliteiten Personeel en processen Systemen Logistieke service Front office omgeving Back office omgeving Vestigingen Vaststellen klantvraag Transactiesysteem Distributienet Vierkante meters Controleren Business portal Handling Adviesruimte Legitimeren Tracking & Tracing Bewerken Warehousing (extern) Registreren Info TV Interactieve zuilen Afrekenen Het pakket bestaat uit flexibel inzetbare modules Afhandeling Controleren/factureren Rapporteren Veilige betalingsomgeving 'Hardware''Human Capital''Distributie''Backbone''Support' In ontwikkeling
24 oktober Een greep uit ons dienstenassortiment Energie punt Abonnee Melding betaling Overheid diensten Kenteken Fulfillment Studenten OV kaart Vervoers bewijzen Prepaid Enter- tainment TNT diensten Financiële zaken Zorgpunt Werk- punt Visakte Taxi bewijs
Zorgloket
24 oktober Een zorgloket maakt deel uit van de Wmo Invoering van Wmo geeft gemeente per 1 januari 2007 de regierol tussen vraag en aanbod van zorg (voor WVG, HV etc) Hoofddoel: MEE DOEN, burgers participeren bij Wmo vraagstukken Loket is onderdeel van inrichting: lokaal front office functie Back office voorzieningen kunnen elders georganiseerd zijn Begeleiding in het vinden van antwoord op de hulpvraag > aanvragen van zorg of indicatiestelling Informatie verstrekken over maaltijdvoorziening, huishoudelijke verzorging, etc Kenmerken -Laagdrempelig -Bereikbaar via meerdere kanalen (telefoon, fysiek en digitaal) -Onafhankelijk van zorgaanbieders -Kosteloos voor de burger Invoering van Wmo geeft gemeente per 1 januari 2007 de regierol tussen vraag en aanbod van zorg (voor WVG, HV etc) Hoofddoel: MEE DOEN, burgers participeren bij Wmo vraagstukken Loket is onderdeel van inrichting: lokaal front office functie Back office voorzieningen kunnen elders georganiseerd zijn Begeleiding in het vinden van antwoord op de hulpvraag > aanvragen van zorg of indicatiestelling Informatie verstrekken over maaltijdvoorziening, huishoudelijke verzorging, etc Kenmerken -Laagdrempelig -Bereikbaar via meerdere kanalen (telefoon, fysiek en digitaal) -Onafhankelijk van zorgaanbieders -Kosteloos voor de burger Bron: Invoering Wmo 2005
24 oktober Burger heeft een aantal behoeftes Burger Zorg behoefte Informatie behoefte ‘Erkenning’ behoefte Zorg aanbod Etc. Soorten zorg Procedure en regels (planning, beleid) Waar moet de burger heen? Aanvraag ondersteuning Be- argumenteerde indicatiestelling Keuzeaanbod van zorgaanbieders in regio Coördinatie in uitvoering
24 oktober Gemeente heeft daardoor een aantal uitdagingen Gemeente Uitdaging voor service Communicatie behoefte Service punten Zorg aanbod Etc. Soorten zorg Procedure/rege ls (planning, beleid) Beleid en ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers Zorgloket is onderdeel Wmo Bereikbaarheid voor iedereen Beheersing kosten Inrichting processen en systemen Keuzeaanbod van zorgaanbieders in regio Coördinatie in uitvoering
24 oktober Informatievoorziening en communicatie Intake Nazorg Zorgaanbod Burger Postkantoor als Servicepunt naar Burgers ‘Erkenning’ Gemeente Een Zorgbalie binnen Postkantoren biedt gemeenten de mogelijkheid om haar bereikbaarheid en efficiënte dienstverlening als onderdeel van Wmo in te vullen en te vergroten.
24 oktober Diensten via Postkantoren (Informatiebehoefte) Behoefte Propositie en invulling Informatie verstrekking (burger)(Interactief) infocenter, ondersteuning door Postkantoor personeel, Folders Bekendheid / zichtbaarheid (gemeente) InfoTV (narrow casting), instore communicatie middelen Vrijwilligers / mantelzorg (gem. / burger) (Interactief) infocenter, creëren betrokkenheid van vrijwilligers en mantelzorgers
24 oktober Diensten via Postkantoren (Intake en ‘Erkenning’) Behoefte Propositie en invulling Regels en procedures rond Zorg (burgers) Informatie via Interactief infocenter, via de balie, check op voortgang procedure Persoonlijke Dienstverlening Spreekruimte regulier beschikbaar voor zorg consulent (werkplek, voorzieningen, agendafunctie aan de balie) Indicatie stelling (burgers)Registratie van indicatieaanvragen, ondersteund door beslisbomen voor vraagverheldering (kan conform werkwijze CIZ)
24 oktober Diensten via Postkantoren (Zorgaanbod en Nazorg) Behoefte Propositie en invulling Zorgaanbod (burgers) Informatie over aanbod, werkwijze Zorgaanbod (gemeente)Rapportage over invulling zorg Uitvoering zorg (burgers) Coördinatie tussen burger en zorgaanbieder (planningsfunctie, informatie / communicatie over invulling, controle op uitvoering Persoon Gebonden Budget (PGB) (gem./ burgers) Advies, uitvoering en controle PGB
24 oktober Uitgelicht: InfoTV binnen Postkantoren InfoTV dient meerdere doelen: 1.Platform voor onze business partners 2.Verhogen klanttevredenheid InfoTV dient meerdere doelen: 1.Platform voor onze business partners 2.Verhogen klanttevredenheid InfoTV is nieuw communicatiemiddel dat gericht aan consumenten boodschappen overbrengt
24 oktober Voorbeeld van dienstenpakket Postkantoren PK = Postkantoren GEM = Gemeente CIZ = Centrum Indicatiestelling Zorg ZA = zorgaanbieder Postkantoren kan per stap in het proces een functie vervullen. Diepte van de dienstverlening is o.a. afhankelijk van de opleiding, beschikbaarheid informatie, bevoegdheid, structuur en alternatieven
24 oktober Voordelen Gemeenten van zorgloket op Postkantoor Bereikbaarheid -9 Postkantoren, 24 Postagentschappen in 21 gemeentes -Daarnaast 57 Service punten, uit te breiden met dienstverlening Toegankelijkheid -Lage drempel, ruime openstelling Kostenniveau -Weinig investeringen in opzet van het loket -Transacties en coördinatie snel en effectief verwerkt Veel mensen uit de doelgroep reeds bekend -Postkantoor midden in de maatschappij, iedereen kent de weg Transacties en administratieve handelingen deels losgekoppeld van beoordelingsvraagstukken Scheiding tussen publieksloket en zorgaanbieders Uitbreidingsmogelijkheden van dienstverlening tot servicepunt voor gemeente Bereikbaarheid -9 Postkantoren, 24 Postagentschappen in 21 gemeentes -Daarnaast 57 Service punten, uit te breiden met dienstverlening Toegankelijkheid -Lage drempel, ruime openstelling Kostenniveau -Weinig investeringen in opzet van het loket -Transacties en coördinatie snel en effectief verwerkt Veel mensen uit de doelgroep reeds bekend -Postkantoor midden in de maatschappij, iedereen kent de weg Transacties en administratieve handelingen deels losgekoppeld van beoordelingsvraagstukken Scheiding tussen publieksloket en zorgaanbieders Uitbreidingsmogelijkheden van dienstverlening tot servicepunt voor gemeente
Locaties
24 oktober Voorbeelden van locaties Lokaal postkantoor Spreekcorner (in ruimte) Postagentschap Postkantoor
24 oktober Gemeenten in Regio Eindhoven en Postkantoren Postkantoor 9 Postagentschap 24 Servicepunt samenwerkende gemeentes met meer dan inwoners
24 oktober GemeentePostkantoorPostagentschapServicepunt Asten011 Bergeijk013 Best102 Bladel012 Cranendonk021 Deurne104 Eersel014 Eindhoven268 Geldrop-Mierlo111 Gemert-Bakel016 Heeze-Leende012 Helmond144 Laarbeek004 Nuenen-Gerw.-Nederw.101 Oirschot011 Reusel-De Mierden012 Someren012 Son en Breugel011 Valkenswaard104 Veldhoven103 Waalre011 Vestigingen maart 2006
24 oktober Postkantoren kan in een aantal stappen gemeenten meenemen in de ideeën van het ‘Zorgloket’ op het Postkantoor Behoefte van de gemeente kunnen in kaart worden gebracht Processen rond Wmo kunnen worden uitgewerkt Medewerking van bekende partijen is mogelijk (bedrijven met inhoudelijke kennis, informatie verwerkende bedrijven en burger gerichte organisaties) Voorbereidingen kunnen worden getroffen voor opzetten van een pilot (voorbereidingstijd minimaal 10 weken) Pilot kan worden geïmplementeerd Kortom: in een aantal overzichtelijke stappen kan de gemeente kiezen voor de mogelijkheden die het Postkantoor biedt Postkantoren kan in een aantal stappen gemeenten meenemen in de ideeën van het ‘Zorgloket’ op het Postkantoor Behoefte van de gemeente kunnen in kaart worden gebracht Processen rond Wmo kunnen worden uitgewerkt Medewerking van bekende partijen is mogelijk (bedrijven met inhoudelijke kennis, informatie verwerkende bedrijven en burger gerichte organisaties) Voorbereidingen kunnen worden getroffen voor opzetten van een pilot (voorbereidingstijd minimaal 10 weken) Pilot kan worden geïmplementeerd Kortom: in een aantal overzichtelijke stappen kan de gemeente kiezen voor de mogelijkheden die het Postkantoor biedt Vervolgstappen