Integrale Oncologische Zorgpaden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Advertisements

Hoe kunnen we elkaar versterken?
Vaste Contactpersoon Melanoom
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Samenwerkingsprotocol
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
van inhoud naar prestatie
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Triage instrument Revalidatiezorg
Indicatoren voor de oncologische zorg Marjan Gort
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Mentale belasting & Stress op de werkvloer
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Visitatie ORGANISATIE oncologische zorg
Clinical audit Ervaringen in Engeland
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Psychosociale zorg in de IKR-regio
Integraal Kankercentrum Noord Oost
Optimale Parkinsonzorg
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
Ilse Stohr+Franchette vd Berkmortel
Het individueel zorgplan in ketenzorg
Gebiedsgerichte pilots WMO
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Presentatie projectplan werkgroepen
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
projectgroep “INTRAmurale psychosociale zorg” Samenkomst dd. 11/03/2013: agendapunten 1.Kennismakingsronde 2.Conclusies meeting dd. 28/01/ Onderzoeksfocus.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Verpleegkundig redeneren
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Evaluatie Cursus.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Ketenzorg, onze zorg ?! Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Het toverwoord: Integrale Geboortezorg Sjoerd Terpstra Bestuurslid CPZ Senior beleidsadviseur ZN RvA PRN RvT GC Lombok.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Cliëntenparticipatie
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Blik op de toekomst.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Methoden om te werken aan continue verbetering
International experience
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Integrale Oncologische Zorgpaden

Inhoud presentatie Uitgangspunten IOZP model 10-Stappenplan Ondersteuning vanuit de ikc’s

Waarom zorgpaden? Meerwaarde voor de patiënt: Zorgpad wordt samen met de patiënt ontwikkeld: coproductie De beste zorg op de juiste plek Gestructureerde en goede voorlichting Één aanspreekpunt voor de patiënt in het ziekenhuis en één in de 1e lijn Patiënt krijgt duidelijkheid over het proces (doorlooptijden), over hoe het pad eruitziet, wat hij te verwachten heeft t.a.v. het traject Goed gestructureerde ketenzorg (overdrachten): patiënt valt niet tussen wal en schip Geen onnodige doublures in voorlichting, verrichtingen en afspraken

Waarom zorgpaden? Meerwaarde voor de professional: Inzicht in de zorglogistiek Multi disciplinair overleg (MDO): continu proces Geen doublures: duidelijke taken en bevoegdheden Efficiency: gebruik van andere professionals dan medisch specialisten Gestructureerde overdracht voorkomt ergernis Transparantie van resultaten waar je trots op kan zijn

Definitie zorgpad “Een oncologisch zorgpad is een logisch samenhangend geheel van individuele zorgprocessen die een patiënt met een specifiek oncologisch ziektebeeld doorloopt vanaf de eerste zorgvraag tot survivor of overlijden. Deze zorgprocessen kunnen daarbij een zorginhoudelijk en/of relationeel karakter hebben en hebben betrekking op zowel ondersteunende als primair medische zorgactiviteiten”

Uitgangspunten van IOZP model Bieden structuur voor verbetertrajecten Bieden fundament voor een gecoördineerd actieplan Richten op proces, planning, organisatie en uitkomsten Continu verbeteren (PDCA) Uit: Integrale oncologische zorgpaden Opzet en toepassing (Hummel e.a., 2009)

Uitgangspunten van IOZP model patiënt centraal multidisciplinair karakter gerichtheid op het verbeteren van zowel de kwaliteit als de efficiency van de zorg streven om op een gestructureerde en gesystematiseerde wijze de aan zorgpaden gerelateerde doelen te bereiken nadruk op afstemmingsvraagstukken binnen de gehele zorgketen voor een homogene groep patiënten aantoonbare kwaliteit (meetbaar)

Schematisch model zorgpad Tijd Diagnostiek rond Performance Proces Planning Organisatie Bezoek huisarts 1e poli bezoek Behandelplan vaststellen 1e behandeling Follow-up Palliatieve zorg Patiënt Professional

Voorbeeld zorgpad

10-Stappenplan voor implementatie

Stap 1: Project definiëring zorgpaden Bepalen aanleiding en doelstelling Integraal Oncologisch Zorgpad Bepalen patiëntenpopulatie van het zorgpad Samenstellen van stuur- en projectgroep 12

Stap 2: Nulmeting en analyse Nulmeting bestaat uit: Patiëntenervaringonderzoek Ervaringen van (ex)patiënten over van toepassing zijnde zorgpad Gegevens kankerregistratie Gegevensaanvraag over de voorgaande jaren Quickscan Op een systematische wijze komen tot een globale diagnose van de kwaliteit van de geleverde en ervaren zorg www.oncoscan.nl Eventuele andere gegevens uit metingen die relevant zijn, worden ook door de projectleider aangevraagd 13

Stap 3: Projectnota en kick-off Wie is verantwoordelijk en wie schrijft deze? Format projectnota Nulmeting is input Kick-off bijeenkomst: Kennismaking Uitleg en werkwijze projectplanning Bespreken van uitkomsten nulmeting Bespreken en toelichten van concept projectnota 14

Stap 4: Beschrijven en analyseren huidige situatie Uitgangspunt: Hoe verloopt het zorgpad nu? Vanuit oogpunt patiënt Zowel 1e, 2e als 3e lijnszorg, dus ketenzorg Zorgpad beschreven in chronologische volgorde van verwijzing tot palliatie Beschrijving en analyse gericht op proces, planning en organisatie Format voor beschrijving huidige situatie 16

Stap 5: Beschrijven gewenste situatie Uitgangspunt: Hoe willen we het zorgpad in de toekomst invullen? Zelfde format als voor huidige situatie Hulpmiddel zijn de tumorspecifieke formats voor de zorgpaden mamma, colon/rectum, long en prostaatkanker, gebaseerd op ervaringen en richtlijnen De gewenste situatie wordt besproken en goedgekeurd 17

Stap 6: Verschillenanalyse, realiseren randvoorwaarden en Go/No Go Projectleider vergelijkt de huidige en gewenste situatie, geassisteerd door ikc-begeleider Verbeterpuntenlijst met verantwoordelijke Randvoorwaarden om tot wenselijke situatie te komen moeten aanwezig zijn. Wanneer dit niet het geval is, dient onderzocht te worden of en door wie en op welke termijn de randvoorwaarden te realiseren zijn Voldoende motivatie voor implementatie gewenste situatie? Voldoende borgingsmogelijkheden? 18

Stap 7: Implementeren Format voor een implementatieplan Implementatieplan schrijven Bij afwijkingen of niet nakomen van gemaakte afspraken in zorgpad “aanspreekcultuur” Monitoren van het zorgpad door middel van af te spreken indicatoren Door meten van performance zorgpad mogelijkheid tot borging en sturing 20

Stap 8: Evalueren en borgen Quickscan Patientervaringonderzoek na implementatie Analyse indicatoren zorgpad (en eventueel gegevens uit Kankerregistratie) Tumorspecifieke zelfevaluatiegids

Stap 9: Tumorspecifieke visitatie Mamma-, colon-rectum-, prostaat- en longcarcinoom Gericht op structuur, proces en uitkomsten van zorg

Stap 10: Verbeterprojecten Continue verbetering van geleverde en ervaren zorg door middel van verder ontwikkelen en implementeren van zorgpaden Verbetercyclus is een continue proces 23

Voorbeeld van tijdsplanning Maand 1 Stap 1 Bepalen patiëntenpopulatie en doelstelling IOZP Bepalen aanleiding en doelstelling IOZP Samenstellen stuur- en projectgroep Maand 2 Stap 2 Nulmeting: Patiëntenervaringonderzoek Quickscan Aanvragen gegevens Kankerregistratie Go/No-go Maand 3 Stap 3 Opstellen projectnota Kick-off bijeenkomst Vaststellen projectnota

Voorbeeld tijdsplanning Maand 4/5 Stap 4 Beschrijven en analyse huidige situatie Maand 6/7 Stap 5 Beschrijven gewenste situatie Maand 8 Stap 6 Verschillen analyse Realiseren randvoorwaarden Go/ no-go Maand 9 Stap 7 Opstellen implementatieplan Implementatie Maand 10 Stap 8 Evalueren en borgen

Voorbeeld tijdsplanning 6 maanden na implementatie Quickscan Patiëntensatisfactie onderzoek 1 jaar na implementatie Tumorspecifieke elektronische gids 1,5 tot 2 jaar na implementatie Stap 9 Tumorspecifieke visitatie

Ondersteuning vanuit de ikc’s Projectmatige ondersteuning tijdens Voorbereidingsfase Analysefase Ontwerpfase Implementatiefase Evaluatiefase Borgingsfase Indien mogelijk, aanreiken van vergelijkbare zorgpaden vanuit de regio/het land Verzamelen van gegevens (vanuit Kankerregistratie) Analyseren metingen Vergelijken van meetresultaten met resultaten van andere ziekenhuizen

Vragen. Neem contact op met uw ikc voor verdere informatie www. ikcnet Vragen? Neem contact op met uw ikc voor verdere informatie www.ikcnet.nl