De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO."— Transcript van de presentatie:

1 De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO

2 Inhoud Inhoudelijke lijnen Doorbraakmethode en Nolan model Meten en weten Nulmeting

3 Ruimte voor verbetering Kloof tussen wat we weten en wat we doen Implementatie van bestaande kennis, waaronder richtlijnen Disseminatie van “best practice”

4 Inhoudelijke prioriteiten: 3 verbeterlijnen 1. Logistieke principes: werken zonder wachtlijst 2. De juiste zorg juist organiseren 3. De juiste zorg op het juiste moment in de keten NB. Verbeterpakket zit in de werkmap

5 Projectopbouw 4 landelijke bijeenkomsten: gezamenlijk de grote stappen te zetten -Start: logistieke processen en projectplan maken -I, II, III: Verdieping onderwerpen, monitoren voortgang, borgen & verspreiden Ruimte voor nieuwe initiatieven

6

7 Belangrijke data 14 maart 2008 - Startconferentie 19 juni 2008 - 1 ste werkbijeenkomst 2 oktober 2008 - 2 de werkbijeenkomst 5 februari 2009 - 3 de werkbijeenkomst

8 plan dostudy act 2. Hoe weten we dat een veranderingeen verbetering is? (Meten) 3. Welke veranderingen kunnen we invoeren, die resulteren in een verbetering? (Verbetering) 1. Wat willen we bereiken? (Doel) Verbetermodel (Nolan) -

9 Nolan methode Ambitieus doel Concreet, meetbaar doel [SMART] Frequent meten Veel kleine interventies uitproberen Aeropak KlapschaatsIndoor Dieet Tijd voor 5000 m

10 Wat doen we niet? Alles op papier regelen Iedereen om akkoord vragen Veel lobbyen Met vertraging starten “Het werkt niet” en opgeven Teveel focus op papier i.p.v. actie

11 Wat doen we wel? Aan de slag! doelen op uitkomstniveau veel kleinschalige experimenten meten

12 Waarom meten? De huidige situatie in kaart brengen Concrete knelpunten inzichtelijk maken en doelen concreet maken Inzicht krijgen in het effect van interventies Continu inzicht in doorstroming van patiënten Discussievraagstukken kunnen onderbouwen Bepalen of het (sub)doel van het project bereikt is

13 Meten op verschillend niveau Struktuur Proces Uitkomst -Gemiddelde toegangstijd -Gemiddelde doorlooptijd -Aantallen per behandeling -Infectiepercentage -Ziekteverzuim -Doorstroming -Percentage patienten binnen 24 uur diagnose -Gemiddeld # min besteed aan voorlichting -Percentage patiënten dat bijvoeding krijgt -Functies, apparatuur, medicatie -Is er een vast verpleegkundig aanspreekpunt

14 Hoe rapporteren?

15

16 Weergave van trends Dedicated chirurg 1 week met vakantie, pas na 4 weken toegangstijd op oude niveau Toegangstijd mammapoli

17

18 Meten alleen werkt niet… Verantwoordelijke/ trekker Ideaal beeld (doel, richtlijn) Verbeteracties Indicatoren Samen: kwaliteitssysteem

19 Houd het praktisch! “Hoe meer hoe beter” geldt niet voor indicatoren Vaak streeft men naar perfectie, breidt de registratie uit en gaat ten onder aan de registratielast Het moet 100% rechtvaardig -> validiteit moet beter -> registratie uitbreiden -> registratie onhaalbaar

20 Organisatie vd metingen Wie verzamelt gegevens? Wat is de bron van de gegevens? Hoe vaak gegevens verzamelen? Aan wie rapporteren? Op welke manier rapporteren? Wie onderneemt actie?

21 Hoe te meten? Gegevens Patientendossier (ZIS) Datawarehouse DBC registratie Dossierlichting Inlegvel, checklist

22 Wat doet het kernteam? Organisatie conferenties & bijeenkomsten Eerste aanspreekpunt/vraagbaak voor het team Advies over knelpunten & oplossingen Linking pin tussen deelnemers & experts Hulp bij het opstarten metingen Feedback op huiswerk & metingen Werkbezoek


Download ppt "De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO."

Verwante presentaties


Ads door Google