16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Michiel van Oudheusden Université de Liège
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Iedereen gelijke kansen op school
P. 122 oktober 2013 Intro in de jeugdraad. 22 oktober 2013 Jeugdraad p. 2 Opdrachten •Adviezen te geven en voorstellen te formuleren, op eigen initiatief.
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Werksessie Inspiratiedag Samen nog sterker
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Deel C: Participatie (p ) Participatie = inspraak = luistert men naar mijn mening?  in het gezin?  op school?  in België?
COV Antwerpen 6 oktober Broechem
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
‘De buurt stuurt…. ?’. Waarom is Riemst succesvol? Overheid met visie en luisterbereidheid… Begon kleinschalig… Vertrekt van (kleine) successen… Maken.
Politie DAMME POLITIE DAMME Stelt voor.... Politie DAMME alternatieve aanpak jeugdcriminaliteit.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
6 oktober 2009 VORMING aanspreekpunten Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Participatie en Portaal
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
04 april 2014 Vlaamse kinderrechtenmonitor NCRK Seminarie.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Baudewijn Franssen en Michiel Verbeek
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Opvoeding tot democratisch burgerschap
P. 123 oktober 2014 Jeugdraad voor dummies Installatie VGC-jeugdraad.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Kwaliteit en beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Kwaliteit en beleid Of hoe een leuk vak nog leuker gemaakt kan worden.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Party-cipatie. Hoe participatie Omgevingswet nuttig én leuk wordt
Lokaal Sociaal Beleid.
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 5: Beleidsbeïnvloeding
Waarom leerlingenparticipatie?
Wat zijn de uitgangspunten van participatie?
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Ellen Verstraten & Mariska Sijs
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Burgerschap Thema: politiek
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Transcript van de presentatie:

16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Participatie en de participatieladder 2. Waarom voor kinderen en jongeren? 3. Waarom in de reflectiegroep 4. Aandachtspunten 5.Voorstelling enkele vb’n 6. Bespreking in werkgroepen

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Participatie Participeren als deelnemen Participeren als deelhebben Participeren als graad van betrokkenheid bij het beleid Inspraak vs interactief beleid: Inspraak is een door de overheid georganiseerde gelegenheid voor burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven om hun mening te uiten over het beleid (Pröpper en Steenbeek, 1999) Interactieve beleidsvorming is het vroegtijdig betrekken van een brede groep actoren bij de beleidsvorming, waarbij op basis van intensieve communicatie, openheid, dialoog en gedeelde macht beleidsproblemen in kaart worden gebracht en oplossingen worden verkend.

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Participatieladder Participatieladder (Edelenbos & Monnikhof, 2001) Toenemende betrokkenheid van burger

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Waarom voor kinderen en jongeren? 1. IVRK geeft wettelijke basis aan recht op participatie van - 18 jarigen. 2. Leerproces – burgerschapszin – leerschool in democratie 3. Ethisch en democratisch: k&j als minst ‘vertegenwoordigde’ groep en minst ‘mondige’ groep 4. Actieve participatie  beter burgers/beleid/democratie

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Waarom in de reflectiegroep? IVRK JBP2 Witboek Jeugd van de Europese Commissie Categoriaal beleid 4 doelstellingen: 1. Participatie zo ruim mogelijk ingang laten vinden 2. Uitwisseling van kennis & ideeën, netwerkmogelijkheden 3. Komen tot een meer gestructureerde/geïntegreerde aanpak 4. Oplijsten van verschillende initiatieven (IVRK)

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Aandachtspunten Er bestaat geen pasklaar sjabloon Goede voorbereiding, omkadering en een project- en procesmatige aanpak zijn vereist Aandacht voor wie participeert (kansengroepen) Complexe processen (tijd!)

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Voorstelling 1. Vlaamse Jeugdraad (‘Klets’) 2. Unicef (‘What do you think?’) 3. OLJP (‘Uitlaat’) 4. VSK

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Werkgroepen Wordt er binnen jouw entiteit gebruik gemaakt van participatie? Zo ja, op welke manier,… Wordt er bij die participatie ook rekening gehouden met kinderen en jongeren? Zoja hoe? Indien niet, hoe zou dat dan in zijn werk kunnen gaan? Wat zijn de voorwaarden om dit te doen? Heb je hiervoor hulp van externen nodig? …

Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober