16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Participatie en de participatieladder 2. Waarom voor kinderen en jongeren? 3. Waarom in de reflectiegroep 4. Aandachtspunten 5.Voorstelling enkele vb’n 6. Bespreking in werkgroepen
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Participatie Participeren als deelnemen Participeren als deelhebben Participeren als graad van betrokkenheid bij het beleid Inspraak vs interactief beleid: Inspraak is een door de overheid georganiseerde gelegenheid voor burgers, maatschappelijke organisaties en bedrijven om hun mening te uiten over het beleid (Pröpper en Steenbeek, 1999) Interactieve beleidsvorming is het vroegtijdig betrekken van een brede groep actoren bij de beleidsvorming, waarbij op basis van intensieve communicatie, openheid, dialoog en gedeelde macht beleidsproblemen in kaart worden gebracht en oplossingen worden verkend.
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Participatieladder Participatieladder (Edelenbos & Monnikhof, 2001) Toenemende betrokkenheid van burger
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Waarom voor kinderen en jongeren? 1. IVRK geeft wettelijke basis aan recht op participatie van - 18 jarigen. 2. Leerproces – burgerschapszin – leerschool in democratie 3. Ethisch en democratisch: k&j als minst ‘vertegenwoordigde’ groep en minst ‘mondige’ groep 4. Actieve participatie beter burgers/beleid/democratie
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Waarom in de reflectiegroep? IVRK JBP2 Witboek Jeugd van de Europese Commissie Categoriaal beleid 4 doelstellingen: 1. Participatie zo ruim mogelijk ingang laten vinden 2. Uitwisseling van kennis & ideeën, netwerkmogelijkheden 3. Komen tot een meer gestructureerde/geïntegreerde aanpak 4. Oplijsten van verschillende initiatieven (IVRK)
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Aandachtspunten Er bestaat geen pasklaar sjabloon Goede voorbereiding, omkadering en een project- en procesmatige aanpak zijn vereist Aandacht voor wie participeert (kansengroepen) Complexe processen (tijd!)
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Voorstelling 1. Vlaamse Jeugdraad (‘Klets’) 2. Unicef (‘What do you think?’) 3. OLJP (‘Uitlaat’) 4. VSK
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober Werkgroepen Wordt er binnen jouw entiteit gebruik gemaakt van participatie? Zo ja, op welke manier,… Wordt er bij die participatie ook rekening gehouden met kinderen en jongeren? Zoja hoe? Indien niet, hoe zou dat dan in zijn werk kunnen gaan? Wat zijn de voorwaarden om dit te doen? Heb je hiervoor hulp van externen nodig? …
Via Beeld > Koptekst en voettekst kan je de voettekst ingeven 16 oktober