Informatiecarrousel Communicatielijnen zorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Haal meer uit de toetsen met ParnasSys
Advertisements

De Ark volop in beweging!
Zorgwerking in onze school
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop: Als je op of uit valt of juist niet…. Wat komt aan de orde: 1.De realiteit van de GHS 2.Aanstaande ontwikkelingen 3.Vragen en/of opmerkingen.
Informatieavond Leerlingenzorg.
Infoavond groepen 3 en 4 WELKOM.
Informatieavond 22 april 2013
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Wat weet de leerkracht van uw kind?
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Welkom in groep.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Oriëntatie 1-Zorgroute
Van kleuter tot Voortgezet Onderwijs Begeleiding op basis van meten en observatie Toetsen volgens het Leerling Volg Systeem opgenomen in de toetskalender.
Begeleiding van kinderen met zorg
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Onze zorgstructuur & haar niveaus
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
Verlengde Instructie Groepen 3.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Basisschool ‘t Heuvelke
Welkom! Informatieavond groep
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
W ELKOM ! I NFORMATIEAVOND GROEP 4 Dinsdag 16 september 2014 Theamarie Geilleit Nikki de Jong.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
Dienst Expertise en Ondersteuning Candea College (EOC)
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Informatiebijeenkomst Groep 2
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Informatieavond groep
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Voorlichtingsbijeenkomst voor
W ELKOM ! Bij de informatieavond van groep 7. V OORSTELLEN Wie ben ik? Wat vinden wij belangrijk? Contact met ouders  /
Informatieavond Groep 1/2 D.
Filmpje over handelingsgericht werken
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Informatieavond Van basisschool naar voortgezet onderwijs.
Groep 7 De volgende stap. Tankertanker Design Example text Go ahead and replace it with your own text. This is an example text. Your own footerYour Logo.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
en het leerlingvolgsysteem
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Passend onderwijs.
Op weg naar het Voortgezet Onderwijs (VO)
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
Van rapport naar portfolio
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Informatiecarrousel Communicatielijnen zorg 4-4-2017 Informatiecarrousel Communicatielijnen zorg Montessorischool Tuinstad Schiebroek 15 september 2011 Welkom.

Onderbouwcoördinator Middenbouwcoördinator Bovenbouwcoördinator Organigram Algemeen directeur: Adjunct directeur: Mascha Stolk Intern Begeleiders Helma Hendriks Yfke Kuiper Onderbouwcoördinator Henna Tjoe-a-on Middenbouwcoördinator Yfke Kuiper Bovenbouwcoördinator Dennis de Kruif OBB: Marja Gabriels/ Ilona Oostdijk OBC: Ronald Schonberger/ Luc Stock OBD: Marion Cloosterman/ Anne Marie Engelshove OBE: Henna Tjoe-a-on/ Doriska de Roon OBF: Noor ter Heege/ Sabine Vrijlandt MBA: Jeroen Muijser MBB: Marije van Son MBC: Inge Jansen MBD: Annemarie van Lier MBE: Veronique van Rutten MBF: Arthur den Boer BBA: Merel Bakker BBB: Elpida van Noorloos BBC: Kim van de Steenoven BBD: Jiska Kroef BBE: Dennis de Kruif Vakleerkrachten: Handvaardigheid Annemiek Krijger Zingen Kees Verhaar HVO Hedy Bastemeijer/ Inge Breedveld Gym: Remy Snel/ Frans Ceton Engels Irene Voorthuijzen Administratie Yvonne Andreas 2

Interne communicatie Directie overleg Directie-Ib overleg 4-4-2017 Interne communicatie Directie overleg Directie-Ib overleg MMT vergadering Teamvergadering Bouwvergadering Directie overleg Teamvergadering Directie-Ib overleg en MMT vergadering Bouwvergadering Wij hebben regelmatig overleg met elkaar om het beleid af te stemmen. 3

Intern Begeleider in de school 4-4-2017 Zorgbeleid coördineren Begeleiden leerkrachten o.a In groep Schrijven handelingsplannen…. Observaties interactie leerling-leerkracht Klassenmanagement Adviseren werksituaties Adviseren leerkrachten en directie Overleggen externe hulpverlening en begeleiding Volgen van groepsprocessen Volgen leer- en ontwikkelingslijnen leerlingen Orthotheek Begeleiden leerkrachten: Klassenmanagement, observaties, opstellen HP, pedagogisch klimaat… ed Volgen van groepsprocessen: De intern begeleider houdt het overzicht over de groepen. Op cognitief vlak (NIET METHODE TOETSEN) maar zeker ook op sociaal emotioneel vlak (ZIEN!). De intern begeleider houdt de groepsprestaties in de gaten en bespreekt dit met de leerkracht wanneer bepaalde zaken opvallen. Overleg externe hulpverlening: De intern begeleider is het aanspreekpunt voor alle externe contacten die gerelateerd zijn aan de leerlingzorg. Bijvoorbeeld jaarlijks overleg met de logopedist. Contacten met Jeugdzorg, DOSA, CJG ed Volgen van leer- en ontwikkelingslijnen: Bewaken van doelen van leerlingen op een eigen leerlijn of een ontwikkelingsperspectief. Bijstellen (naar boven) van gestelde doelen Zorgbeleid coördineren Begeleiden van veranderingsprocessen die zijn voortgekomen uit schoolresultaten op cognitief en sociaal emotioneel vlak Begeleiden bij invoering van veranderingsprocessen (oa Parnassys) Beleid maken bij veranderingen als de invoering van passend onderwijs. Beleid maken bij veranderingen als Meldcode en signalering kindermishandeling Orthotheek Bijhouden en aanvullen van materialen voor Remediering en uitdaging. Bijhouden van informatie over schoolgerelateerde zaken als leer- en gedragsstoornissen, omgaan met verlies/ziekte van bijvoorbeeld een ouder.

Externe communicatie Informatiecarrousel Klassenbezoek door ouders 4-4-2017 Externe communicatie Informatiecarrousel Klassenbezoek door ouders Minimaal 1 x per jaar Oudergesprekken: Oktobergesprek Januarigesprek (verslag) Junigesprek (verslag) Nieuwsbrief 1 x per maand (digitaal) Ouderportaal Parnassys

Communicatie over ontwikkeling en het welbevinden van de leerling 4-4-2017 Communicatie over ontwikkeling en het welbevinden van de leerling Leerkracht Intern begeleider BLZ SMW CJG Directie BLZ: Begeleider leerlingzorg (Weer samen naar school): Jet Laforet SMW: School maatschappelijk werk: Isabel Hage CJG: Centrum voor jeugd en gezin: Schoolarts Joanne Siebel Vertrouwenspersoon: Cindy Niesveld Vertrouwenspersoon Externen

Leerlingen volgen Leerkrachten Intern begeleider 4-4-2017 Leerlingen volgen Leerkrachten Intern begeleider Begeleiden in de groep Signaleren in de groep Observeren in de groep Oudergesprekken Groeps- en leerlingbespreking Registreren (Parnassys) Observeren in de groep Volgen ontwikkelingslijnen (parnassys) Groeps- en leerlingbespreking Externen Begeleiden: Lesjes geven, helpen met plannen ed. Signaleren: Iets dat opvalt in de gaten hebben Observeren: Gericht kijken naar een kind SISA: Signaleringsinstrument sluitende aanpak Meldcode: Stappenplan voor professionals in geval van vermoedens van kindermishandeling of huiselijk geweld AMK: Advies en meldpunt kindermishandeling LZN: Lokaal zorgnetwerk LTHG: Lokaal team huiselijk geweld DOSA: Deelgemeentelijke Organisatie Sluitende aanpak BLZ, SMW, CJG Psycholoog, Orthopedagoog Meldcode, AMK e.d

Stappenplan leerling volgen 4-4-2017 Leerlingen volgen Stappenplan leerling volgen Alle leerlingen: Signalering Observatie Toetsen Zorgleerlingen: Inventarisatieprobleem Gesprekken met ouders Opstellen handelingsplan Eventueel start hulptraject. Hulpvraag aan intern begeleider

Leerlingvolgsysteem Parnassys: Administratie- en leerlingvolgsysteem Ouderportaal ZIEN!

Besprekingen Groepsbespreking Leerlingbespreking 4 keer per jaar 4-4-2017 Besprekingen Groepsbespreking Leerlingbespreking 4 keer per jaar Alle kinderen worden besproken Cognitieve ontwikkeling Sociaal-emotionele ontwikkeling Arrangement spelling Handelingsplannen 4 keer per jaar Zorgleerlingen worden besproken Ontwikkelingsperspectief Gestelde doelen evalueren Arrangement spelling: Schooljaar is verdeeld in 4 periodes. In iedere periode worden een aantal spellingsregels en werkwoordspellingregels aangeboden en ingeoefend. In principe is dit het doel voor deze periode. Tenminste 75 % van de kinderen moet op iedere categorie een 80% goed score halen. Handelingsplannen: Voor rekenen, lezen en begrijpend lezen wordt dit schooljaar nog op de ‘oude’ manier gewerkt. Wanneer een kind een vaardigheid onvoldoende beheerst zal de leerkracht hiervoor een handelingsplan opstellen.

Driehoek van zorg Leerling School Ouders 4-4-2017 Samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen

Zorg- en hulptrajecten Intern Extern Handelingsplan intensieve begeleiding van de leerkracht Kindercoach Leesouders Ontwikkelingsperspectief Zorgteam WSNS Vergoede dyslexiezorg Logopedie (via huisarts) CJG Pedagoog Psycholoog SOVA training Vriendentraining Ambulante begeleiding WSNS (PAB) Kinderpraktijken Eigen kosten

Toetskalender

Niet- methodetoetsen

Methodetoetsen Aftekenboekje Zeker Weten momenten Parnassys methodetoetsen Begin- en einddictees Zeker Weten momenten rekenen

Interpretatie toetsen Niveau Niveauwaarde Beoordeling A 4.0 - 5.0 Goed B 3.0 - 4.0 Voldoende C 2.5 - 3.0 Gemiddeld C 2.0 – 2.5 Matig D 1.0 – 2.0 Onvoldoende E 0.0 – 1.0 Onvoldoende Intern werken wij met niveauwaardes . Als ouder ziet u in het ouderportaal alleen het niveau

Handelingsplannen Leerkracht schrijft het plan Intern begeleider adviseert Leerkracht bespreekt het plan vooraf en achter met de ouders

Montessorigericht werken Combinatie van: Handelingsgericht werken Opbrengstgericht werken Kenmerken: Niet langer “repareren” Vooraf gestelde doelen per periode per leerling/ per bouw Huidig schooljaar: Spelling Volgend schooljaar: Rekenen

Voortgezet onderwijs Leerlingvolgsysteem Entreetoets (groep 7) Eindtoets (groep 8) Advies van de school Koers VO Praktijkonderwijs Leerwegondersteunend onderwijs

4-4-2017 Passend onderwijs De zorg waar tot nu toe het meest over is gesproken gaat over leerlingen die onder het gemiddelde zitten. Ook voor kinderen die juist meer uitdaging nodig hebben, proberen wij de beste zorg te bieden. We zijn nog in het beginstadium met het vormgeven hiervan, maar het is een belangrijk speerpunt voor het komende schooljaar. Binnen het montessorionderwijs zijn uiteraard altijd veel mogelijkheden tot verbreding en verdieping in de leerstof, maar voor sommige leerlingen is er meer nodig. Als dat voor uw kind speelt, zal de leerkracht hier met u over spreken en de mogelijkheden en onmogelijkheden uit de doeken doen