Hoofdstuk 7 Anderen motiveren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De fundamenten van de organisatiestructuur
Advertisements

Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Hoofdstuk 3 Interpersoonlijke communicatie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Arbeidstevredenheid en prestaties
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Chapter 11 Creatief problemen oplossen
Hoofdstuk 4 Diversiteit waarderen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.
De fundamenten van de organisatiestructuur
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 9 Het ontwerpen van functies
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Gedrag in organisaties, 10e editie
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Groep Colruyt en ‘participatie’
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
ZijActief Koningslust
Dossier Empowerment.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 7 Anderen motiveren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Bepalen hoe je werknemers kunt motiveren voor hun werk Bepalen waardoor mensen gemotiveerd raken om te presteren Oorzaken van prestatieproblemen vaststellen De meest geschikte methoden gebruiken om werknemers tot betere prestaties te brengen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Anderen motiveren Managers moeten werknemers motiveren om: Te blijven werken voor de organisatie Goed te presteren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Motivatie Motivatie bestaat uit een bewuste beslissing om moeite te doen voor een activiteit om een doel te bereiken waarmee aan een overheersende behoefte wordt voldaan Copyright © 2005 Prentice-Hall

Drie elementen van motivatie Een behoefte, motief of doel waardoor acties worden getriggerd Een selectieproces waarmee een handelwijze wordt gekozen De intensiteit van de inspanning die op de gekozen actie wordt toegepast Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat motiveert werknemers om niet van baan te veranderen? Mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren Coaching en feedback van superieuren Uitdagende werkzaamheden Erkenning voor goede prestaties Betrokkenheid bij beslissingen die hen aangaan Een luisterend oor bij persoonlijke problemen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Wat motiveert mensen om goede prestaties te leveren? Capaciteiten Motivatie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Bepalende factoren voor prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Basisbehoeften Fysieke behoeften Veiligheid Sociale behoeften Behoeften aan waardering Behoeften aan zelf -ontplooiing Copyright © 2005 Prentice-Hall

Bepalende factoren voor prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall

Aangeleerde behoeften Het prestatiemotief Het machtsmotief Het verwantschaps-motief Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Het prestatiemotief Presteerders hebben voldoende aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad Mensen die worden gemotiveerd door prestaties, hebben ook graag het gevoel dat ze enige mate van controle hebben over het resultaat Prestatiegerichte mensen krijgen ook graag regelmatig specifieke feedback over hun goede prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Het machtsmotief Mensen die een sterke behoefte hebben aan macht en dus een machtsmotief hebben, krijgen voldoening uit het gegeven dat ze de leiding hebben en anderen kunnen overheersen en beïnvloeden Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Het machtsmotief Managers met een sterke behoefte aan persoonlijke macht zijn Versus Managers met een sterke behoefte aan institutionele macht Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het verwantschapsmotief Mensen met een sterke behoefte aan verwantschap krijgen voldoening uit de kwaliteit van hun sociale en interpersoonlijke relaties. Copyright © 2005 Prentice-Hall

In welk opzicht zijn doelen bevorderlijk voor motivatie? Betrokkenheid bij het stellen van doelen Kenmerken van effectieve doelen Helder Specifiek Uitdagend Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Welke invloed hebben verwachtingen over inspanningen, prestaties en beloning op de werkmotivatie? Heeft de mate waarin ik mijn best doe, werkelijk gevolgen voor mijn prestaties? Hebben mijn prestaties gevolgen op het persoonlijk vlak? Waardeer ik de gevolgen die optreden? Copyright © 2005 Prentice-Hall

Hoe beïnvloedt de aard van de beloning de motivatie? Extrinsieke beloning Intrinsieke beloning Copyright © 2005 Prentice-Hall

Rechtvaardigheidstheorie Mensen vergelijken de verhouding tussen hun eigen resultaten en inspanningen Externe vergelijkingen Vergelijking met specifieke personen Vergelijking met een andere referentiegroep Vergelijking met een algemene beroeps-categorie Copyright © 2005 Prentice-Hall

Methoden voor het motiveren van werknemers De betrokkenheid bij doelstellingen vergroten De verwachtingen voor het verband tussen inspanningen, prestaties en beloning versterken Het verband tussen prestaties en beloning helder maken Prestatiefeedback geven Een aantrekkelijke beloning in het vooruitzicht stellen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Het gewenste gedrag versterken Gedragsbeïnvloeding Positieve stimulatie Negatieve stimulatie Straf Schrappen Copyright © 2005 Prentice-Hall

Methoden voor het motiveren van werknemers Tijdig belonen Continue stimulatie Afwisselende stimulatie Rekening houden met met rechtvaardigheid Copyright © 2005 Prentice-Hall

Intrinsieke motivatie Empowerment Leermogelijkheden creëren Copyright © 2005 Prentice-Hall

Copyright © 2005 Prentice-Hall Prestatiebeloning Stukloon of standaardtarief Bonussen en winstdeling Copyright © 2005 Prentice-Hall

Functies opnieuw ontwerpen Taken combineren Functies verticaal uitbreiden Open feedback-kanalen Relaties met klanten tot stand brengen Natuurlijke werkteams vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall