De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright.

Verwante presentaties


Presentatie over: "12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright."— Transcript van de presentatie:

1 12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall

2 12-2 Copyright © 2005 Prentice-HallLeerdoelen Goede sollicitatiegesprekken voeren Anderen ontwikkelen door zaken te delegeren Betekenisvolle feedback geven waarvan anderen kunnen leren Werknemers coachen bij prestatieproblemen op het werk Werknemers adviseren bij persoonlijke problemen en hen begeleiden bij hun loopbaan Werknemers begeleiden bij hun ontwikkeling op de lange termijn

3 12-3 Copyright © 2005 Prentice-Hall Waarom het ontwikkelen van mensen belangrijk is Hogere Productiviteit Meer Tevredenheid Maakt het werk van de manager gemakkelijker

4 12-4 Copyright © 2005 Prentice-Hall Werknemers kun je beter motiveren door: Hun persoonlijke problemen helpen op te lossen Hun bekwaamheden verder te ontwikkelen Hun loopbaan uit te stippelen

5 12-5 Copyright © 2005 Prentice-Hall Methoden voor de selectie van werknemers Sollicitatieformulieren Referentieonderzoek Sollicitatietests Simulatieoefeningen Sollicitatiegesprekken

6 12-6 Copyright © 2005 Prentice-Hall Simulatieoefeningen Work sampleAssessmentcentra

7 12-7 Copyright © 2005 Prentice-Hall Beoordelingsfouten bij sollicitatiegesprekken Voorkeur voor overeenkomsten Halo-effect Horn-effect Contrastfout Voortijdige beslissing Vooroordelen Vergeetachtigheid

8 12-8 Copyright © 2005 Prentice-Hall Suggesties voor gesprekken

9 12-9 Copyright © 2005 Prentice-Hall Gesloten vragen Werkt u liever ‘s nachts of overdag?

10 12-10 Copyright © 2005 Prentice-Hall Open vragen Wat waren uw belangrijkste prestaties in uw vorige functies?

11 12-11 Copyright © 2005 Prentice-Hall Onderzoekende vragen Kunt u mij een voorbeeld geven van de manier waarop u kosten hebt bespaard?

12 12-12 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hypothetische vragen Hoe zou u reageren als u door een klant werd uitgescholden?

13 12-13 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor het voeren van gesprekken met kandidaten 1.Neem de functieomschrijving en functiekenmerken door 2.Bereid voor alle sollicitanten een standaard aantal vragen voor 3.Bekijk de sollicitatiebrief van de kandidaat voor het gesprek 4.Stel kandidaten aan het begin van het gesprek op hun gemak

14 12-14 Copyright © 2005 Prentice-Hall Richtlijnen voor het voeren van gesprekken met kandidaten 5.Stel je vragen en luister goed naar de antwoorden 6.Geef kandidaten de kans om zelf vragen te stellen 7.Sluit het gesprek af door de vervolgprocedure toe te lichten 8.Schrijf je bevindingen direct na het gesprek op

15 12-15 Copyright © 2005 Prentice-Hall Werknemers ontwikkelen Delegeren Betekenisvolle feedback geven Coachen bij prestatieproblemen Advies geven over persoonlijke problemen en moeilijkheden in de loopbaan (counseling) Medwerkers begeleiden bij hun langetermijnontwikkeling (mentoraat)

16 12-16 Copyright © 2005 Prentice-Hall Delegeren De opdracht toelichten Geef aan hoeveel bewegingsvrijheid de werknemer heeft Geef de werknemer inspraak Laat anderen weten dat je taken hebt gedelegeerd Stel controlemechanismen in werking voor feedback Vraag bij problemen om aanbevelingen van de werknemers

17 12-17 Copyright © 2005 Prentice-Hall Betekenisvolle feedback geven voor het leerproces Bij het feedbackproces spelen vier opeenvolgende elementen een rol: Managers laten de werknemers weten wat ze hebben vastgesteld Welk oordeel ze hierover hebben Welke gevolgen dit heeft en hoe het gedrag kan worden verbeterd Vervolgens wordt in de gaten gehouden hoe het gedrag zich ontwikkelt

18 12-18 Copyright © 2005 Prentice-Hall Coachen en counselen Bij coachen gaat het om het verbeteren van de capaciteiten van werknemers, terwijl het bij counselen gaat om persoonlijke problemen.

19 12-19 Copyright © 2005 Prentice-Hall Algemene vaardigheden bij het coachen Continu zoeken naar mogelijkheden voor verbetering Een ondersteunend klimaat scheppen Werknemers beïnvloeden om hun gedrag te veranderen.

20 12-20 Copyright © 2005 Prentice-Hall counselingBij counseling wordt er een emotioneel probleem aan de orde gesteld om het op te lossen of om de werknemer te helpen er beter mee om te gaan.

21 12-21 Copyright © 2005 Prentice-Hall Mentoraat Als mentor werkt een manager samen met werknermers om hen het vak te leren en continu emotionele ondersteuning te bieden.


Download ppt "12-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 13 Ontwikkeling en groei van mensen Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright."

Verwante presentaties


Ads door Google