De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 6 Leidinggeven

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 6 Leidinggeven"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall

2 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leerdoelen Onderscheid maken tussen kansen voor management en kansen voor leiderschap Bepalen hoe en wanneer je moet optreden als transactioneel leider of transformationeel leider Je leiderschap afstemmen op de behoeften van je medewerkers Medewerkers faciliteren om doelstellingen te bereiken Charisma gebruiken om anderen te beïnvloeden Ondersteunend leiderschap hanteren Copyright © 2005 Prentice-Hall

3 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leiders Leiders kunnen organisaties maken, laten groeien en transformeren Copyright © 2005 Prentice-Hall

4 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Wat doen leiders? Ze geven leiding aan veranderingsprocessen en zorgen ervoor dat mensen zich volledig kunnen concentreren op de transformatie van producten, technologieën en werkwijzen om tot groei te komen Copyright © 2005 Prentice-Hall

5 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Managers Order te handhaven Productiviteit te bevorderen Efficiëntie te waarborgen Copyright © 2005 Prentice-Hall

6 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Wat is leiderschap? Het proces waarbij supervisie wordt geboden, anderen worden gemotiveerd en mensen ertoe worden aangezet zich vrijwillig bij de visie van de leider aan te sluiten Copyright © 2005 Prentice-Hall

7 Wat is het verschil tussen leider en managers
Managers oefenen gezag uit Leiders beïnvloeden anderen zodat die hen volgen Managers doen de dingen goed, leiders doen de goede dingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

8 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Gezag – Het recht om beslissingen te nemen en middelen van de organisatie in te zetten op basis van de positie die de gezagdrager inneemt in de organisatiehiërarchie Copyright © 2005 Prentice-Hall

9 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Transactionele leiders houden zich bezig met: Een organisatie zo soepel en efficiënt mogelijk te maken Handhaven de stabiliteit binnen de organisatie Transformationele leiders hebben gewoonlijk meer visie en formuleren graag missies en richtingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

10 Eigenschappen van leiders
Stuwende kracht Leiderschapsmotivatie Eerlijkheid en integriteit Zelfvertrouwen Cognitieve vaardigheden Kennis van het bedrijf Copyright © 2005 Prentice-Hall

11 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leidersgedrag Taakgericht gedrag Structuren creëren Werknemergericht gedrag Inlevingsvermogen Copyright © 2005 Prentice-Hall

12 Vier besluitvormingsstijlen van leiders
Autocratische Democratische Laissez-faire Parcticiperende Copyright © 2005 Prentice-Hall

13 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leidersgedrag Copyright © 2005 Prentice-Hall

14 Het model voor situationeel leiderschap
Taakgedrag Relatiegedrag Afhankelijk van de motivatie van volgers om de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het bereiken van doelstellingen Copyright © 2005 Prentice-Hall

15 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Pad-doeltheorie Copyright © 2005 Prentice-Hall

16 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Leiderschapsstijlen Richtinggevend Prestatiegericht Participerend Ondersteunend Copyright © 2005 Prentice-Hall

17 Charismatisch leiderschap
Charismatische leiders hebben het vermogen om mensen te inspireren en motiveren om meer te doen dan ze normaal zouden doen Copyright © 2005 Prentice-Hall

18 Charismatisch leiderschap
Ethische Leiders JFK Martin Luther King Onethische Leiders Hitler Jonestown Copyright © 2005 Prentice-Hall

19 Vijf methoden van charismatische leiders
Het proces uitdagen Een gedeelde visie uitdragen Anderen in stata stellen te handelen Model staan Het hart aanmoedigen Copyright © 2005 Prentice-Hall

20 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Dienend leiderschap Dienende leiders zetten hun eigenbelang opzij om de belangen van anderen te dienen, anderen te helpen groeien en zich te ontwikkelen Copyright © 2005 Prentice-Hall

21 Copyright © 2005 Prentice-Hall
Dienende leiders Ze plaatsen hun dienende rol voor eigenbelang Ze luisteren eerst om anderen te bevestigen Ze wekken vertrouwen door betrouwbaar te zijn Ze ondersteunen anderen en helpen anderen zich te ontwikkelen Copyright © 2005 Prentice-Hall


Download ppt "Hoofdstuk 6 Leidinggeven"

Verwante presentaties


Ads door Google