Hoofdstuk 7 Anderen motiveren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Leerdoelen Bepalen hoe je werknemers kunt motiveren voor hun werk Bepalen waardoor mensen gemotiveerd raken om te presteren Oorzaken van prestatieproblemen vaststellen De meest geschikte methoden gebruiken om werknemers tot betere prestaties te brengen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Anderen motiveren Managers moeten werknemers motiveren om: Te blijven werken voor de organisatie Goed te presteren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Motivatie Motivatie bestaat uit een bewuste beslissing om moeite te doen voor een activiteit om een doel te bereiken waarmee aan een overheersende behoefte wordt voldaan Copyright © 2005 Prentice-Hall
Drie elementen van motivatie Een behoefte, motief of doel waardoor acties worden getriggerd Een selectieproces waarmee een handelwijze wordt gekozen De intensiteit van de inspanning die op de gekozen actie wordt toegepast Copyright © 2005 Prentice-Hall
Wat motiveert werknemers om niet van baan te veranderen? Mogelijkheid om nieuwe vaardigheden aan te leren Coaching en feedback van superieuren Uitdagende werkzaamheden Erkenning voor goede prestaties Betrokkenheid bij beslissingen die hen aangaan Een luisterend oor bij persoonlijke problemen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Wat motiveert mensen om goede prestaties te leveren? Capaciteiten Motivatie Copyright © 2005 Prentice-Hall
Bepalende factoren voor prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Basisbehoeften Fysieke behoeften Veiligheid Sociale behoeften Behoeften aan waardering Behoeften aan zelf -ontplooiing Copyright © 2005 Prentice-Hall
Bepalende factoren voor prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall
Aangeleerde behoeften Het prestatiemotief Het machtsmotief Het verwantschaps-motief Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het prestatiemotief Presteerders hebben voldoende aan een gemiddelde moeilijkheidsgraad Mensen die worden gemotiveerd door prestaties, hebben ook graag het gevoel dat ze enige mate van controle hebben over het resultaat Prestatiegerichte mensen krijgen ook graag regelmatig specifieke feedback over hun goede prestaties Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het machtsmotief Mensen die een sterke behoefte hebben aan macht en dus een machtsmotief hebben, krijgen voldoening uit het gegeven dat ze de leiding hebben en anderen kunnen overheersen en beïnvloeden Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Het machtsmotief Managers met een sterke behoefte aan persoonlijke macht zijn Versus Managers met een sterke behoefte aan institutionele macht Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het verwantschapsmotief Mensen met een sterke behoefte aan verwantschap krijgen voldoening uit de kwaliteit van hun sociale en interpersoonlijke relaties. Copyright © 2005 Prentice-Hall
In welk opzicht zijn doelen bevorderlijk voor motivatie? Betrokkenheid bij het stellen van doelen Kenmerken van effectieve doelen Helder Specifiek Uitdagend Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Welke invloed hebben verwachtingen over inspanningen, prestaties en beloning op de werkmotivatie? Heeft de mate waarin ik mijn best doe, werkelijk gevolgen voor mijn prestaties? Hebben mijn prestaties gevolgen op het persoonlijk vlak? Waardeer ik de gevolgen die optreden? Copyright © 2005 Prentice-Hall
Hoe beïnvloedt de aard van de beloning de motivatie? Extrinsieke beloning Intrinsieke beloning Copyright © 2005 Prentice-Hall
Rechtvaardigheidstheorie Mensen vergelijken de verhouding tussen hun eigen resultaten en inspanningen Externe vergelijkingen Vergelijking met specifieke personen Vergelijking met een andere referentiegroep Vergelijking met een algemene beroeps-categorie Copyright © 2005 Prentice-Hall
Methoden voor het motiveren van werknemers De betrokkenheid bij doelstellingen vergroten De verwachtingen voor het verband tussen inspanningen, prestaties en beloning versterken Het verband tussen prestaties en beloning helder maken Prestatiefeedback geven Een aantrekkelijke beloning in het vooruitzicht stellen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Het gewenste gedrag versterken Gedragsbeïnvloeding Positieve stimulatie Negatieve stimulatie Straf Schrappen Copyright © 2005 Prentice-Hall
Methoden voor het motiveren van werknemers Tijdig belonen Continue stimulatie Afwisselende stimulatie Rekening houden met met rechtvaardigheid Copyright © 2005 Prentice-Hall
Intrinsieke motivatie Empowerment Leermogelijkheden creëren Copyright © 2005 Prentice-Hall
Copyright © 2005 Prentice-Hall Prestatiebeloning Stukloon of standaardtarief Bonussen en winstdeling Copyright © 2005 Prentice-Hall
Functies opnieuw ontwerpen Taken combineren Functies verticaal uitbreiden Open feedback-kanalen Relaties met klanten tot stand brengen Natuurlijke werkteams vormen Copyright © 2005 Prentice-Hall