Opbouw van een handelingsplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Zorgwerking in onze school
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Plusgroepen in het basisonderwijs.
HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
KA Hoboken Distelvinklaan Hoboken
Werken met de BaSO-fiche
Presentatie Procedure naar het VO
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Het ontwikkelingsperspectief
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
18 oktober  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?
Welkom.
Handelingsplanning tot plan
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Waarnemen Realiseren Begrijpen Plannen leerlingen docenten ouders
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
PITER JELLES DALTON DOKKUM
Verlengde Instructie Groepen 3.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Actieonderzoek instructietafel.
Zorgvisie van RP2.
Basisschool ‘t Heuvelke
Welkom gndjfgnfnggdgsg.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Informatie-avond groep 4-5
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieve bijeenkomst
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs 8 oktober 2015.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
OBS Het Klokhuis Informatie over nieuwe Cito-normering 2 juni 2014.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
De (groei)indicatoren 8.2 en 2.1 en wat vraagt de Inspectie van het Onderwijs.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Experten in de derde graad Proefproject
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Leren door beleven met Hart Hoofd Handen
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
GO! Campus De Vesten Herentals
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Info directievergadering
Mogelijkheden vullen elkaar aan …
Hoe volgen wij onze kinderen?
Evaluatie groepsklassenraden oktober 2013
LEERLINGBESPREKINGEN
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

Opbouw van een handelingsplan PDH van de PE

Omschrijving Een HP is een geheel van (voor een bep. periode) concrete richtlijnen voor het onderwijs aan één of meer lln. op basis van informatie over de specifieke ped. did. behoeften van die lln. Binnen het PDH worden alle leerdomeinen opgenomen. De klastitularis krijgt ook de IHP van de BLIO/paramedici

1.Beginsituatie Het PDH van de PE wordt in overleg met de klastitularis en de coördinatoren (taal / wiskunde) opgesteld. Beginsituatie: reeks vergelijkende tabellen voor alle facetten (didactische ladder) van taal en rekenen. Van daaruit bestaat de mogelijkheid om tot groepsvorming over te gaan. Grote hiaten of vorderingen van bepaalde lln. kunnen de uitgangsbasis vormen voor het inschakelen van individuele therapie

Voor alle facetten wordt telkens verwezen naar het SWP. 2.Leidraad en afspraken De OD, de aard en structuur van de leerstof wordt afgesproken, eventueel het didactisch materiaal dat kan aangewend worden om de streefdoelen te bereiken. Voor alle facetten wordt telkens verwezen naar het SWP. (zie bijlage)

HP als werkinstrument Socio-emotionele ontwikkeling Naast de OD voor de PE worden er per kind enkele ind. OD vooropgesteld. Deze OD komen aan bod tijdens de KR en worden tevens regelmatig geëvalueerd via hun 2 wekelijks rapport.

HP als werkinstrument Aanvullingen in de loop van het schooljaar: - nieuwe leerling - groepsverandering (bij niveaugroepen) - tussenevaluaties - selecteren nieuwe OD - starten / afbouwen ind. therapie - overzicht zorgvragen na KR

Opbouw van een handelingsplan Het IHP

IHP Wordt opgesteld door: - de logopedist (zie bijlage) - de kinesist - de coördinator wiskunde - de BLIO

HP en leerlingenvolgsysteem Zorgkompas - zorgsysteem: . Basisdossier - leerlingfiche -> algemene gegevens -> oudercontacten -> info bijz. leermeesters

HP en leerlingenvolgsysteem Zorgkompas - zorgsysteem: . Basisdossier – journaal -> situatieanalyse ° signalering vh. probleem ° probleemomschrijving ° geleverde inspanningen ° hulpvraag

HP en leerlingenvolgsysteem Zorgkompas - zorgsysteem: . Basisdossier – journaal -> interventiefiche ° journaalbesluit ° werkpunt (in welk domein + frequentie en duur) ° beoogde effecten ° interventie / HP ° klastit./blio/coörd./ouders/kiné/logo/ext. ° startdat. / evaluatiedat. /einddat./ wie

HP en leerlingenvolgsysteem Zorgkompas - zorgmodules: -> rapportgegevens -> ind. tests -> AVI -> curr. differentiatie -> niveautoets 1 & 2 -> sticodi -> OD 1 & 2 -> eenmal. screenings -> sociometrie -> leerlijnen

Efficiëntie KR verhogen Voor de KR worden alle gegevens vanuit de ≠ disciplines doorgemaild naar de coördinator. Coördinator ordent en stuurt de voorbereiding door naar alle collega’s die de KR bijwonen, dus ook naar het CLB. Binnen de KR staat socio-emot. + de zorgvraag centraal Doel: interventiefiche aanmaken