17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
Ontwikkelingssamenwerking en internationale aspecten van de kinesitherapie Een case study Prof. F. Staes.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Probleem psychologie •Vanouds goede opleiding •Invoering student activerend onderwijs •Veel en groeiend aantal studenten •Kwaliteit opleiding in gevaar:
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Onderwijs EE 2012 … February 22, Contents Letter NVAO Stand van zaken route 14 Curriculum EE Wiskundelijn. onderwijskunde: Onderwijsklimaat en cultuur.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Tienkamp structuur hoger onderwijs Tom Demeyer, ad-hoc commissie hoger onderwijs Vlaams Parlement
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
28 mei - Ad-Manifestatie Ad en Flexibilisering Hans Daale Leido.
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.
18 november 2008 Studietijd meten eEen inleiding tot…
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Dienst Onderwijsbeleid 24 oktober 2008 Syllabi en de syllabustoepassing Workshop onderwijsondersteuners.
18 november 2008 Aan de slag met een OPO. 18 november 2008 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met een OPO 2 1. Zelfinschatting.
22/04/2010 AMF-project: Werk maken van werkstudenten.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Beleidsimplicaties van multicampusonderwijs: besparing, eenheidsworst, of opportuniteit? Ludo Melis & Irene Hermans Dag van het Onderwijs 28 november 2013.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Maxime Neirynck.
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
Samenwerking werkveld - HAN
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Auteur: Jos de Jonge Datum: 5 november 2010 Toekomst docenten hbo. Implicaties van ambities.
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Kwaliteitszorg ● Huidige accreditatie (status)
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het opleidingsprofiel:
Curriculumhervorming Bachelor TT Paul Pauwels – vicedecaan onderwijs.
Workshop Duurzaam Curriculum
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Honoursonderwijs in HBO
Geert Van Hove.  Het gaat altijd over mensen, die om de één of andere reden niet of in elk geval onvoldoende voor zichzelf kunnen opkomen. Er zijn 3.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
ZER Informatica Resultaten programma-evaluatie. 1 Programma-evaluatie 5 enquêtes: -Overgang secundair onderwijs – universiteit -Studenten die niet aan.
LOB 4 Atheneum Schooljaar Entree Insight LOB-methode Digitaal systeem LOB = Loopbaanoriëntatie en begeleiding.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Fatima Zorg. De organisatie Hét expertisecentrum voor wonen, dagbesteding, begeleiding én behandeling voor mensen met een meervoudige of verstandelijke.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master vergelijkende moderne letterkunde. Vervolgtrajecten na bachelor ‘twee talen’ Master taal- en letterkunde (variant twee talen) Master taal -en letterkunde.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Geïntegreerd breed onthaal
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Enkele citaten ▪ “De studielast van dit semester is veel te hoog. Verwachten we te veel of moeten we schuiven met vakken?” ▪ “De afgestudeerden van UGent vinden sneller werk dan de onze.” ▪ “Geen idee vanuit welke opleidingen of richtingen onze studenten komen”. ▪ “Geen idee waarom mijn vak is opgenomen in deze opleiding” ▪ “Je wordt er als jonge docent eigenlijk gewoon ingesmeten. Je doet maar gewoon je ding”.

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aanleiding en doel ▪ Aanleiding ▪ Ad hoc oplossingen voor opleidingsgerelateerde vragen ▪ Weinig systematische aanpak ▪ Nood aan kader dat samenhang tussen elementen weergeeft ▪ Doel ▪ ontwikkelen van instrument voor ontwerpen en optimaliseren van opleidingen ▪ essentiele componenten van curriculum  analogie OPO-schema

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Werkwijze ▪ Bronnen ▪ Intern KULeuven ▪ Ervaringen OPL-pijler (context !) ▪ OPTICOM ▪ Kwaliteitsindicatoren VWKZ ▪ Extern ▪ VLIR-handleiding ▪ Internationale literatuur ▪ niet veel te vinden ▪ vaak theoretisch

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Werkwijze ▪ cruciale elementen van opleiding ▪ opgelijst en gecategoriseerd ▪ dynamische elementen ▪ beïnvloedende factoren ▪ gebundeld tot componenten ▪ relaties tussen elementen

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling studenten - kenmerken curriculum eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/werkveld-alumni/maatschappij studenten - voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussenOPO’s structuur en volgtijdelijkheid POC

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen onderwijsvisie positionering van een opleiding

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen onderwijsvisie positionering van een opleiding Onderwijsvisie wat onder goed onderwijs verstaan wordt hoe het onderwijs vorm krijgt in functie van de eindtermen van een opleiding concretisering van Begeleide Zelfstudie manier waarop het onderwijs in de opleiding onderzoeksgebaseerd is

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen onderwijsvisie positionering van een opleiding Eindtermen wat de student moet kennen / kunnen en welke houding de student moet hebben na succesvol beëindigen van de opleiding, waartoe de student in staat is gerealiseerd in verschillende OPO’s

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen onderwijsvisie positionering van een opleiding Positionering = profilering / oriëntatie niveau (bachelor / master) academische / professionele gerichtheid binnen- en buitenlandse opleidingen eigen visie op het beroep / de discipline

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/werkveld-alumni/maatschappij Interactie met externe omgeving invloed van recente evoluties en te verwachten ontwikkelingen in arbeidsmarkt maatschappij onderzoeksgemeenschap invloed op positionering (profilering/orientatie) onderwijsvisie eindtermen

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling curriculum afstemming tussenOPO’s structuur en volgtijdelijkheid Curriculum = geheel van opleidingsonderdelen Onderlinge afstemming tussen OPO’s Structuur & volgtijdelijkheid leerdoelen inhoud werkvormen evaluatievormen studeerbaarheid structuur Afstudeerrichtingen Truncus communis Opties Major/minor volg- en gelijktijdigheid semesterplanning

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling studenten - kenmerken eindtermen onderwijsvisie positionering studenten - voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussenOPO’s structuur en volgtijdelijkheid curriculum Beleid -Organisatie & beleid (KULeuven, faculeit, opleiding) - Wettelijke kaders - (Inter)nationaal Omkadering - Lokalen - Middelen - Personeel Studenten- kenmerken - Toelatingsbeleid - Instroom/uitstroom - Doelgroepen Studenten- voorzieningen - Studiebegeleiding - Trajectbegeleiding - Mobiliteit onderzoeksgemeenschap/werkveldalumni/maatschappij POC

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Waarvoor zou je dit kunnen gebruiken ?

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Waarvoor zou je dit kunnen gebruiken ? ▪ ORK ▪ ZER ▪ STM ▪ OPL-gerelateerde vragen ▪ Invullen syllabi ▪ Volgtijdelijkheid, diplomaruimte ▪ curriculumhervorming

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Een ORK … ▪ expliciteert wat een opleiding beoogt en hoe dit zal worden gerealiseerd. ▪ wat men met een opleiding wil bereiken; en ▪ hoe de opleiding in functie van dat einddoel opgebouwd werd ▪ vormt de basis van het handelen van de verschillende docenten binnen de opleiding ▪ positioneert de opleiding ten opzichte van andere soortgelijke opleidingen en preciseert de specificiteit ervan

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Elementen van een onderwijskundig referentiekader 1. enkele identificatie-elementen; 2. de doelen en eindtermen van de opleiding; 3. de onderwijsvisie; 4. het doelpubliek en het toelatingsbeleid; 5. de opbouw van het programma.

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling studenten - kenmerken curriculum eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/werkveld-alumni/maatschappij studenten - voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussenOPO’s structuur en volgtijdelijkheid Relatie tussen ORK en huis 1.c.1 en 1.c.4 1.b.5 en 1.b.7 1.b.2 en 1.b.3 1.b.4 1.c.2 en 1.c.3 1.d.1 en 1.b.6

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Wat staat er op ons menu? ▪ Zelfevaluatie + visitatie ▪ Programmawijzigingen ▪ Optimaliseren syllabi ▪ …