TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Teamonderwijs Op Maat een ontwerpproces voor verandering en vernieuwing MHR Bodegraven.
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
‘t Schrijverke Zoetermeer
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Samenwerken in Brede School Binnenstebuiten
Een kijkje op ‘het SchatRijk’ evangelische basisschool Zaandam Dovenetelweg CJ Zaandam T E. W. hetschatrijk.nl.
Financieel Management 2 Project NSO Mirjam, Liesbeth, Wendy en Judith.
‘t Schrijverke Unit 1 Teamonderwijs Op Maat “ Het scheppen van beelden ” Informatieavond woensdag 16 oktober 2013.
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
Opleiden in school 22 juni 2004
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Het werken met portfolio
Netwerken kleine scholen
Onderwijs op de Masten in
moderniseren van het curriculum.
Informatiebijeenkomst voor ouders St. Catharinaschool Schooljaar
Ouderavond Groepsorganisatie
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Presentatie EduCheck SOML
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Uitdagingen voor lokale overheden
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Onderwijs anders organiseren zodat uitdagingen zoals krimp, lerarentekort en talentontwikkeling, het hoofd geboden kunnen worden 5 en 7 februari 2019 SWV.
Heb jij ballen voor scrummen?
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen Maatschappelijke veranderingen Visie op leren: leren is meer dan luisteren en kopiëren en komt uit boeken Tekort aan HBO-geschoold personeel 25 leerlingen 1 leraar 4 muren en een deur heeft zijn langste tijd gehad De lerende organisatie: de 5 disciplines (mentale modellen, systeemdenken, teamleren, gemeenschappelijke visie, persoonlijk meesterschap)

Ontstaan TOM Start van het project in 2001 als maatregel personeelstekorten: ‘1000 onderwijsassistenten’ Kern: tegemoetkomen aan behoeftes van kinderen Antwoord op veranderingen in maatschappij

Waar wil TOM naartoe? Een situatie waarin de school op basis van eigen onderwijskundige visie en context een bewuste keuze maakt voor de inrichting van het onderwijs, met een organisatie die optimaal aansluit bij die visie en het daartoe noodzakelijke personeelsbeleid.

TOM de 4 pijlers en een schil Inzet personeel Organisatie Leerinhoud leeromgeving Verandering op Maat

Personeel Team Onderwijs op Maat instructeur  begeleider, coach, mentor weinig functies  meerdere functies autonome leraar  teamwerk alleen verantwoordelijk  gedeelde verantwoordelijkheid mijn klas  onze kinderen alleskunner  teamteaching eerst de PABO  leren op de werkplek eens leraar altijd leraar  functiehuis

Organisatie Team Onderwijs op Maat klassikaal  klassendoorbrekend jaargroep  kern- of basisgroep kennisoverdracht  betekenisvol actief leren leraar gestuurd  gedeelde sturing door leraar en leerling vaste leergroep  wisselende leergroepen leerling volgsysteem  portfolio

Leeromgeving Team Onderwijs op Maat computer om te oefenen  computer als leerbron/ communicatiemiddel allemaal luisteren  meervoudige intelligentie leerstijlen, Human Dynamics weinig variatie in leervormen  ontdekkend en samenwerkend leren alleen uit methode  betekenisvol leren klaslokalen  leer- en werkplekken statisch gebouw  flexibel gebouw

Leerinhoud Team Onderwijs op Maat Kennis hebben van leerlijnen en leerdoelen om de methode los te kunnen laten. Leerdoelen om kunnen zetten naar betekenisvolle activiteiten (doelgericht werken) Weten dat er verschillende soorten kennis (inzichten, feiten, vaardigheden) zijn en daar de juiste aanpak bij kunnen hanteren. De ontwikkeling van leerlingen kunnen volgen door observaties, genormeerde toetsen en het kunnen opbouwen van een portfolio. Vaardig zijn in het voeren van reflectiegesprekken met leerlingen.