De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PABO 4 TMS BCDE model.

Verwante presentaties


Presentatie over: "PABO 4 TMS BCDE model."— Transcript van de presentatie:

1 PABO 4 TMS BCDE model

2 BCDE model Hoe zit het in elkaar ? Van kiezen vanuit je gevoel, onderbuik… naar beredeneerd kiezen

3 Kern OMV project Leraren overzien de keuzes. Leraren kiezen bewust voor een bepaald differentiatie ontwerp. Studenten herkennen dat ontwerp. Zij kunnen het gesprek erover voeren (taal).

4 De pit: differentiatie =omgaan met verschillen =tegemoet komen aan verschillende onderwijsbehoeften van kinderen

5 Differentiatie is omgaan met verschillen.
Welke verschillen eigenlijk? Zie je school / klasvoor je…

6 Differentiatie Tegemoet komen aan verschillen tussen kinderen
Kinderen verschillen op vele manieren... Sociale laag Etniciteit Intelligentie Voorafgaand leren Ervaringen Interesse Mobiliteit Gezondheid Vitaliteit Religie Opvoeding Ontwikkelingsfase

7 Differentiatie Drie invalshoeken
De drie belangrijkste verschillen tussen kinderen rekening mee te houden bij het vormgeven van onderwijs: -Vorderingen. Wat heeft een kind al geleerd? -Interesse. Wat doet een kind graag? -Leerstijl. Manier van omgaan met de dingen, aanpak Met in acht neming van de kenmerken van de ontwikkelingsfase van kinderen.

8 Scholen verschillen in hun aanpak en de mogelijkheden van hun differentiatie.
Wat doen wij eigenlijk?

9 Doorslaggevend in de vormgeving van onderwijs:
de opvatting van leerkrachten. Leerkrachten, jullie dus, staan in een bepaalde traditie. Didactisch: lineair of concentrisch curriculum Pedagogisch: conformistisch of non- conformistisch Organisatorisch: individu of groep als uitgangspunt

10 Welke schoolsoorten zijn er? Focus op didactiek
Schooltypen Welke schoolsoorten zijn er? Focus op didactiek

11 Onderwijstraditie 1 Lineair curriculum (opsplitsing in delen met een relatief vaste volgorde) Cursorische vormgeving Gebruik van programma’s en methoden of leerlijnen (leraar als uitvoerder) Gericht op aanleren van vaardigheden en terugvraagbare kennis Nadruk op instructie en oefenen Behaviorisme

12 Onderwijstraditie 2 Concentrisch curriculum Werken met en rond gehelen
Gebruik maken van verschillende bronnen Leraar als ontwerper en uitvoerder van onderwijs Gericht op kennisconstructie (begrip, samenhang) Onderwijsvormen: ontdekkend leren en gesprek Authentiek toetsen Constructivisme

13 Onderwijstraditie 3 Klassikaal onderwijs De klas of groep als eenheid
Onderwijs wordt voor een groep georganiseerd Waarde van de groep als middel tot onderwijs en opvoeding Organisatie: één leraar - één groep Kind volgt onderwijs

14 Onderwijstraditie 4 Individu uitgangspunt
Denken in individuele leerroutes en plannen Onderwijs wordt rond individuen georganiseerd Groepsactiviteiten als middel tot individueel leren Onderwijs volgt kind

15 klas / groep individu B C lineair E D concentrisch

16 B C E D Toenemende perfectie in leraar sturing
Directe instructie Directe instructie op maat B C Toenemende perfectie in leraar sturing E D Toenemende sturing van eigen leren dialoog Interactie

17 Prototype B Lineair curriculum / klas als uitgangspunt (leerstofjaarklas) Werken met de methode Convergente differentiatie Differentiatie gericht op behalen van een periodedoel voor zoveel mogelijk leerlingen Verschijningsvormen: Basisstof, extra stof, verdiepingsstof Voor en na instructie Gelaagde instructie Begeleide verwerking Vorderingen van de groep (allemaal aan eindstreep, volgende blok)

18 Prototype C Lineair curriculum / individu als uitgangspunt
Onderwijs gericht op de door de leraar waargenomen onderwijsbehoeften van een kind Werken in de zone van naaste ontwikkeling Leerlijnen en doelen als ordeningsmiddel (naast de methode) Organisatie middel: groepsplan Organisatievorm: kleine instructie groepen en zelfstandige verwerkingsvormen. Klassenmanagement: circuitmodel en dag- en weektaak Variant: Leraren werken samen in een cluster: team teaching

19 Prototype D Concentrisch curriculum / individu als uitgangspunt
Accent op eigenaarschap van leren Accent op balans betekenisvol en zinvol Leerling heeft invloed op eigen activiteiten (keuze m.b.t. doelen, inhouden, werkvormen producten, samenwerking...) Leerling werkt aan betekenisvolle gehelen (thema’s). Accent op reflectie / gesprek met de leerling over het leren Leraar als facilitator van leren

20 Prototype E Concentrisch curriculum / klas als uitgangspunt
Onderwerp staat centraal Aandacht voor de balans betekenisvol / zinvol Community of learners Differentiatie door verschil in activiteiten en het niveau van de verwerkingen in eisen aan het product en het proces . Coöperatieve werkvormen Leraar als meerwetende volwassene Leraar creëert onderwijsleersituaties, met het oog op de inhoud en de onderwijsbehoeften van de groep en verschillende kinderen daarbinnen. Variant: thematisch werken; langer werken aan of rond een groter onderwerp

21 Welke dingen kun je je afvragen….?
-Maken we bewuste keuzes maken t.a.v. differentiatie, klassenmanagement, scheppen van een klimaat, organisatie, planning. -Hoe zit dit op schoolniveau (koers) en klassenniveau.? -Wanneer “ben je al school/leraar/student goed in …(een bepaald profiel) ?” -Wanneer werk ik in een ander profiel? -Wat doe ik dan anders? Waarom?? -Waar “moet ik dan goed in zijn?” Checklists.


Download ppt "PABO 4 TMS BCDE model."

Verwante presentaties


Ads door Google