De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Uitdagingen voor lokale overheden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Uitdagingen voor lokale overheden"— Transcript van de presentatie:

1 Raadscommissie B&M 23 januari 2018 Opgavegestuurd werken, flexibel organiseren en inhuur

2 Uitdagingen voor lokale overheden
Maatschappelijke opgaven: complex en verweven Veel betrokken partijen met kennis en geld Participatieve democratie - representatieve democratie Overheid kan en wil niet meer alles alleen doen Uitdagingen Hoe aansluiten bij de dynamiek van de stad? Hoe inspelen op maatschappelijke, bestuurlijke en technologische ontwikkelingen? Kortom: hoe betekenisvol blijven als overheid?

3 Onze strategie Werken vanuit de bedoeling (‘We zetten jou centraal’, ‘We zeggen JA, tenzij’, ‘We praten met’) Samen met partners werken aan gedeelde ambities Kwaliteit en kwantiteit van medewerkers optimaal inzetten

4 Concrete inzet Opgaven centraal stellen
Gericht op realisatie en maatschappelijk effect Vraagt een andere rolneming van alle partijen Continu proces met partners in de stad Organisatie flexibel inrichten Inzet op basis van wat nodig is voor de stad Meer werken op basis van rollen Inzet op basis van competenties En verder: Leidende principes: hoe gaan we om met de stad Lerend organiseren: hoe leren we van de stad en elkaar Bedrijfsvoering: optimaliseren en innoveren

5 Spelregels bij inhuur Principes Eigen personeel, tenzij
Vacatures en klussen eerst intern Regionale coördinatie door Mobiliteitsbureau Inhuur bij Specialistische kennis Tijdelijk meer werk (piekbelasting) Te vervullen functie vervalt op termijn Wanneer is het (geen) inhuur - Inhuur: personele inzet ingekocht - Geen inhuur: diensten ingekocht

6 Sturing op inhuur Kwartaalgesprekken met clustermanagers
2x per jaar verantwoording in College (P&C cyclus) Cijfers via jaarverslag met toelichting in de raad Duidelijke definitie van inhuur (zie vorige sheet) Inhuur werken voor derden (inkomsten) Mantelovereenkomst Zorgt voor kwaliteit Zorgt voor continuïteit

7 Dashboard bedrijfsvoering
Inzicht in bedrijfsvoering Inzicht in formatie en bezetting (waaronder inhuur) Doorklikken naar lagere niveaus mogelijk (o.a. op personeel- en budgetniveau) Alle organisatieniveaus inzichtelijk (bijv. clusters en teams) Formatie en bezetting Formatie: 659,7 FTE Bezetting: 603,5 FTE (ambtelijk vast en tijdelijk) Inhuur 106,6 FTE (bruto; hier staan inkomsten tegenover)

8 Voorbeelden inkomsten inhuur
iPM Kosten inhuur lokaal en regio: € ,- Inkomsten regio: € ,- Dienstverlening Drechtsteden Kosten inhuur lokaal en regio: € 1 miljoen Inkomsten regio: € ,- Handhaving Kosten inhuur lokaal en regio: € 1.7 miljoen Inkomsten regio: € ,-

9 Vanaf 2018 Opgavegestuurd – flexibeler organiseren
Medewerkers steeds mobieler Inhuur Flexibele schil blijft nodig Mogelijke toename inhuur door maatschappelijke opgaven Afname inhuur door flexibelere inzet van personeel Deels voorspelbaar en deels niet voorspelbaar


Download ppt "Uitdagingen voor lokale overheden"

Verwante presentaties


Ads door Google