De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen"— Transcript van de presentatie:

1 Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
2 november 2006 Marja van Graft

2 Samen leren regisseren

3 De regisseur

4 Taken REGISSEUR Script
Cameramensen, decorbouwers, grimeurs stuntmannen etc. Omgeving Acteurs Film LERAAR Inhoud (doorgaande leerlijn) Directeur, coördinatoren, collega's, conciërge, intern begeleiders, ouders etc. School(-omgeving) Zich ontwikkelende, spelende leerlingen 'Het verhaal van het kind'

5 Script de inhoud (1) Kerndoelen 2006: - 'nog maar' 58 kerndoelen verdeeld over grotere leergebieden - geen aparte leergebiedoverstijgende kerndoelen Methoden - elk vak zijn eigen methode(n) jaarprogramma

6 Script de inhoud (2) Visie van de school - de autonome school profileert zich inhoudelijk: groene of tweetalige school . pedagogisch-didactisch: 'het nieuwe leren' Maatschappij - techniek, burgerschap, cultuureducatie, duurzame ontwikkeling, veiligheid, obesitas .... Actualiteit - Van Bommel en Van Nistelrooy bedanken voor Oranje

7 De acteurs de leerlingen:
verschillen in: - achtergrond - intelligenties en leerstijlen - capaciteiten hebben eigen vragen en behoeften hebben sterke wil om zich te ontwikkelen → 'moeten' zich ontwikkelen

8 De regisseur de leraar:
geeft leiding, faciliteert en - heeft kennis van zaken - is interactief, communicatief - motiveert, verleidt en daagt leerlingen uit - schept kansen en ruimte voor leerlingen is creatief en flexibel maar blijft eindverantwoordelijk voor de film, 'het verhaal van het kind'

9 Samen leren regisseren:
van het inhoudelijk aanbod aan een diversiteit van leerlingen in verschillende situaties en omgevingen Als leraar ben je dus de regisseur van het inhoudelijk aanbod, waarbij je rekening houdt met de diversiteit van de leerlingen in je klas en gebruik maakt van situaies en de omgeving van je school. Daarvoor heb je gereedschap nodig zoals methoden en materialen, van instellingen als musea en verenigingen. Flexibiliteit en aanpassing zijn daarbij belangrijke begrippen. Je zult flexibel met de materialen waarover je als leraar beschikt moeten om kunnen gaan, elke keer weer aanpassen aan de situatie. Om onderwijsmaterialen flexibel in te zetten is het handig om een overzicht te hebben. Leerlijnen met tussendoelen zijn daarvoor goede handvatten. Ze staan veelal in methoden, maar methoden zijn vaak erg uitgebreid. Bij de nieuwe kerndoelen worden ook leerlijnen met tussendoelen ontwikkeld die gebruikt kunnen worden als leidraad in het onderwijs. Deze leidraad, TULE genoemd, kan ook als inspiratiebron worden gebruikt om –bijvoorbeeld voor een deel onderwijs te ontwikkelen, op momenten dat je als leraar of als team los van methoden aan de slag wilt gaan. En dat hoeft niet altijd het geval te zijn, maar kan ook goed op projectbasis gebueren. Nu meer obver TULE. TULE wordt uitgewerkt voor alle leergebieden en voor alle groepen. Van het leergebied Omgaan met jezelf en de wereld, deelleergebied Natuur en Techniek wordt kerndoel 45, een van de twee kerndoelen voor techniek, volgt hier een voorbeeld met uitwerking in een doorkijkje.

10 Hoe creatief omgaan met doorgaande leerlijnen?
Gereedschap Kerndoelen TUssendoelen en LEerlijnen: TULE Methoden, materialen, instellingen, instanties

11 TUssendoelen en LEerlijnen: TULE
handreiking aan (aanstaande) leraren, opleiders, leermiddelenontwikkelaars, inspecteurs etc. verkaveling van kerndoel in inhouden (kennis en vaardigheden) en activiteiten (van kinderen en leraren) over acht leerjaren het is een uitwerking van het onderwijsaanbod

12 TUssendoelen en LEerlijnen: TULE
Vervlechting van: Leerstoflijn: inhouden van een leergebied Onderwijslijn: vakdidactische aanwijzingen 'Wat doet de leraar?' Leerlijn: overzicht van leerprocessen van kinderen 'Wat doen de kinderen?'

13 Tussendoelen opeenvolging van gemarkeerde momenten
inhoud, vaardigheden en attituden structuur en perspectief leidraad

14 Criteria tussendoelen
van eenvoudig naar complex van concreet naar abstract van macro naar micro en andersom van 'hier en nu' naar 'daar en toen/straks' van twee- naar driedimensionaal een logische opbouw afgestemd op de ontwikkeling van leerlingen

15

16

17

18

19

20 Regisseren met TULE TULE gebruiken als leidraad
aanvullen met school-eigen activiteiten ontwikkelen van eigen leerlijnen en tussendoelen twee voorbeelden: - Wanita - Onderzoekend en ontwerpend leren

21 Voorbeeld 1 Wanita Kerninnovaties: authentiek onderwijs kunstonderwijs
begeleidend onderwijs gedifferentieerd - adaptief – onderwijs samenhangend onderwijs

22

23 Voorbeeld 2 Onderzoekend en ontwerpend leren
VTB-project: natuur- en techniekactiviteiten in groep 3-6 8 basisscholen, UvA en HvA doel: stimuleren van een kritische en nieuwsgierige houding vooraf vastgestelde onderwerpen/concepten vragen van leerlingen centraal inhoudelijke communicatie tussen leerlingen onderling ontwikkelen en aansluiten bij leerlijnen

24 Drijven en zinken: voorspellen (groep 3-4)

25 Drijven en zinken: presenteren (groep 3-4)

26 Samen leren regisseren. de school is aan zet. wie wil doet mee
Samen leren regisseren? de school is aan zet wie wil doet mee ontwikkel eigen leerlijnen bepaal zelf de mate van innovatie wees creatief met doorgaande leerlijnen !


Download ppt "Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen"

Verwante presentaties


Ads door Google