De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs

2 Programma 1.Inleiding 2.Inventarisatie gebruik Rekenblokken 3.Kleur bekennen 4.Praktijkvoorbeelden 5.Terugkoppeling veldonderzoek 6.Afronding

3 Inleiding  Doelstelling  Centraal thema: Organisatie Functionaliteit Didactiek  Veldonderzoek

4 Inventarisatie gebruik Rekenblokken

5 Kleur bekennen Klassikaal of individuele leerroutes? Ondersteuningslessen Ja of Nee? Verantwoordelijkheid docent of leerling? Werkboeken Ja of Nee? Rekenwijzer Ja of Nee?

6 Organisatie Functionaliteit Didactiek Praktijkvoorbeelden

7 Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Organisatie OnderwerpInvulling OpleidingEconomie & dienstverlening (2 e jr) Aantallen100 leerlingen en 4 begeleiders Aantal lesuren1 lesuur per week + 10 weken 1 extra Lesuren totaal80 contacturen en 80 uren zelfstudie WerkwijzePlenair starten + instructie HardwareGebruik laptops

8 Volgende blok = Nieuwe periode Onderhoud in leertraject Blok Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Leertraject staat vast per periode. Start 2F (2F ⇨ 3F) Instaptoets Subvaardigheden maken -Leren en oefenen -Toets Eindtoets Differentiëren dmv instaptoets Regie

9 Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Didactiek Planningsdocument per week Differentiëren beginners/gevorderden Remedial Teaching Kleine groepjes Tempo laag Visualiseren Methode erbij Doel RT: Aansluiten bij behoefte Verantwoording niveau niet haalbaar

10 Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Organisatie OnderwerpInvulling OpleidingTechniek & technologie (2 e jr) Aantallen90 leerlingen en 1 begeleider Aantal lesuren1 lesuur per week en 1 uur wiskunde Lesuren totaal85 contacturen en 85 uren zelfstudie Werkwijze Individueel: concentrisch 1F ⇨ 2F ⇨ 3F HardwareGebruik laptops

11 Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Nulmeting Referentieniveau en blok afhankelijk van nulmeting; Individuele leerroute Op weg naar 1F ⇨ 2F ⇨ 3F inclusief onderhoud Differentiëren per leerling Instaptoets inzetten voor inzicht per subvaardigheid en zo naar de eindtoets Verantwoordelijkheid naar leerling

12 Praktijkvoorbeeld Rekenblokken niveau 4 Didactiek 2009/2010 klassikaal 2010/2011 individueel Instructie op afroep Drukker voor een docent aan het begin Voortgangsdocument op papier 1F ⇨ 2F ⇨ 3F Voortgangsgesprekken / coach Extra toetsen voor inzicht

13 Samenvatting praktijkvoorbeeld niveau 4 ROC RivorROC Ter AA Leertraject start op 2FNulmeting bepaalt leerroute Instaptoets ⇨ differentiëren per blok Nulmeting ⇨ blok per referentieniveau (instaptoets) Gebruik laptops Plenair starten + instructieInstructie op afroep + : grip op de situatie + : uitdaging voor leerlingen + : belonen minder zelfstudie + : rendement groter + : differentiëren en vangnet RT + : coachen geeft inzicht

14 Terugkoppeling veldonderzoek  Bevindingen  Verschillen  Accenten

15 Bevindingen Ruime dekking referentieniveaus Toegankelijk voor verschillende leerstijlen Veel oefening, ondersteuning en uitleg Docentenmateriaal volledig Ruim inzicht in voortgang leerlingen

16 Verschillen  Ervaring  Niveau  Didactiek  Randvoorwaarden  Visie  Financiën

17 Implementatieplan Accenten KOERS RICHTING FLEXIBEL MIDDEL

18 Accenten HBO doorstroomWiskundeProfessionaliserenVMBO - MBO Remedial Teaching

19 Kleur bekennen Boeken of online leersysteem? Instellingsexamen Ja of Nee? Veelvuldig gebruik van docentenmateriaal Ja of Nee? Ervaring met eindtoetsen Rekenblokken Ja of Nee? Gebruik leerwerkboek Rekenmachine Ja of Nee?

20 Tot slot “Welke bagage neemt u mee naar huis?” Bedankt voor uw aandacht


Download ppt "Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs."

Verwante presentaties


Ads door Google