Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Waarom, wanneer en hoe aanbesteden?
Advertisements

Groslijsten.
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Woon morgen zonder zorgen Bijeenkomst 20 december 2011
De Overijsselse energiebesparingsaanpak 2
WMO Praat mee!.
GGZ instellingen & Milieu 31 januari Programma uur •Korte inleiding MPZ, Adriaan van Engelen •GGZ Enquete resultaten, Kornelis Jorna.
WIN advies, inkoop en organisatie Aanbestedingswet- en regelgeving
Mariska Warnars Coördinator SBIR cyber security Agentschap NL
Innoveren met … duurzaam ondernemen. Inleidend verhaal bij titel dia Vandaag proeverij duurzaam innoveren. Wat aan bod komt is een selectie van alle soorten.
1e Leveranciersdag 4 juni 2013
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Aanbestedingswet 2013 en inkoopbeleid RU
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Opfrisser Aanbestedingsrecht Werkgroep Leveranciersselectie Polo. G. van der Putt 9 december 2008.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.

© 2011 Graydon Nederland.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Inkoopprocedures UT Diensten en Leveringen
Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
secretaris Plaatselijke Groep
Social Return Bouwblokken Gemeente Amersfoort november 2012
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Bijeenkomst Veiligheid Winkelgebied Oud -West 12 april 2011.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Veranderingen in Aanbestedingsregels De Nieuwe Wet en andere ontwikkelingen Joost Fijneman, oktober / november 2012.
Aanbesteden van corporatiewoningen Duurzaamheidsambities, rollen, partners Ontmoetingsdag Ondernemend Aanbesteden 22 november 2012.
1 Informatie en openbaarheid bij PPS drs. ing. J.N. (Jaap) de Koning.
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Business Marketing Management
Social return Definitie Vormen van social return Rotterdamse keuze
Onderhands op z’n Steenwijkerlands Tiel, 1 juli 2014 Erik van der Kamp (inkoopcoördinator)
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
1 Elektronisch aanbesteden anno 2013 Eis of wens? 7 november Daan Versteeg
CoP Voedsel bij Gelderse gemeenten Voorbereiding 1e CoP bijeenkomst – 13 november ‘14.
EMVI in de digitale praktijk
Inkoop bij de gemeente Veenendaal
Conferentie Werkgeversdienstverlening 6 maart 2015
Welkom Informatiebijeenkomst inkoop jeugdhulp West Brabant Oost 30 september 2014 Welkom
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Dag voor de zorg Zaterdag 14 september 2013 ‘Aanbesteden in de thuiszorg’
17 juni 2014 en 2 juli 2014 D.J.P. (Douwe) van de Goorberg BBA Concern inkoper CPD Informatiebijeenkomst TenderNed UOV De Kring.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Aanbestedingsbeleid gemeente Apeldoorn presentatie 22 maart 2016 voor (lokale) ondernemers Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Inkopen en aanbesteden Sittard-Geleen 16 september 2013.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Social Return On Investment & PZH Mart Lucassen, hoofd bureau Inkoop Afdeling Facilitaire Zaken, Directie Concernzaken.
Eerste Hulp Bij Aanbesteden Wat zijn de spelregels Hans van Wijck.
Programma: uurInloop - Koffie en thee uur Welkom, wethouder Jaap Melse uur Inkoop- en aanbestedingsbeleid, Matty Gabriëlse uur.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
Aanbesteden door de lokale overheid (gemeente). presentatie 30 mei 2016 regionale marktdag Stedendriehoek Jan Teunis Hartgers inkoopadviseur, team inkoop.
Aanbesteding jeugdteams
Social Return On Investment & PZH
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
SROI Stadswerk.
Ontbijtbijeenkomst inkoop en aanbesteden
Samen maken we De Connectie
Transcript van de presentatie:

Welkom bij de MKB Ontbijtbijeenkomst Leveringen Bureau Inkoop 9 november 2012

Programma 8.30 uur Wethouder Bert Jeene Inleiding MKB Ontbijtbijeenkomst 8.40 uur Bert Zwiep Stand van zaken inkoop ontwikkelingen 9.00 uur MKB en Gemeente Deelsessie delen van kennis 10.00 uur Roelf Houwing Directeur Smart Tenders Tips bij het aanbesteden

Inleiding MKB Ontbijtbijeenkomst Bert Jeene Wethouder gemeente Nijmegen

Stand van zaken inkoopontwikkeling Bert Zwiep Hoofd bureau Inkoop Gemeente Nijmegen

Terugblik MKB contacten 2009 Start inkoopprofessionalisering 2009 Bijeenkomst NEC stadion samen met MKB 2010 en 2011 Gesprekken met MKB installatiebedrijven 2010 Duurzaamheidmarkt in de Vereeniging samen met lokale aanbieders 2011 Bijeenkomst Nijmeegse Duurzaamheidladder

Naleving aanbestedingswet (Nijmegen hoort bij “4. Grote gemeenten”)

Inkoop Nijmegen (1) Op welke wijze benaderen we de markt: - Enkelvoudig onderhandse aanbestedingen Bijna altijd regionaal - Meervoudig onderhandse aanbestedingen 2 van de 3 partijen regionaal - Nationaal openbare aanbestedingen - Europese aanbestedingen

Inkoop Nijmegen (2) Inkoopomzet Nijmegen jaarlijks ca 120 mln - zonder de Stadsbrug, Breed en de Waalsprong - zonder uitgaven op gebied van Zorg, Werk en Inkomen (ca 40 mln) postcode 65.. € 29 mln 940 leveranciers postcode 66.. en 69.. € 11,7 mln 348 leveranciers

Nijmeegse Duurzaamheidladder - Bureau Inkoop (leveringen en diensten): 9 aanbestedingen met de Nijmeegse Duurzaamheidladder gedaan 14 bedrijven zijn gecontracteerd waarvan 4 lokale/regionale bedrijven. 8 andere aanbestedingen lopen nog. - Bureau PMR (werken) 15 aanbestedingen met de Nijmeegse Duurzaamheidladder. 10 lokale/regionale bedrijven hebben gewonnen.

Social Return on Investment In de eerste 9 maanden van 2012 heeft de gemeente bij 42 aanbestedingen werk verlangd voor bijstandscliënten. Resultaat: voor 51 mensen voor kortere of langere tijd werk. Social Return kent diverse mogelijkheden wat betreft invulling, o.a.: Werklozen Jeugdwerklozen Sociale werkvoorziening Stageplaatsen

Kansen (1) Voorstel voor beleidsaanpassingen Bij meervoudig onderhands minimaal 2 van de 3 partijen uit de regio Drempelwaarde enkelvoudig onderhands bij werken naar € 100.000,- (nu € 50.000,-) Drempelwaarde meervoudig onderhands bij werken omhoog naar € 100.000,- tot € 1.000.000,- (nu tot € 500.000,-) Goed inzetten van de Nijmeegse duurzaamheidladder Ter discussie, de MKB wens is hierbij belangrijk Nationaal openbare procedure bij leveringen en diensten laten vervallen? (Dit houdt in alles tussen € 50.000,- en € 200.000,- meervoudig onderhands aanbesteden)

Kansen (2) Digitale inkoopprocedure via CTM - Afgelopen 1,5 jaar pilot gedaan door Ingenieursbureau bij aanbesteding van werken. Procedure wordt digitaal doorlopen Aanbestedingsstukken via het systeem Schriftelijke communicatie via het systeem Offertes indienen via het systeem - Voordelen Geen dikke pakken papier bij insturen stukken Systeem helpt bij controle compleetheid van de offerte Minder inschrijfkosten bij MKB Tijdig inleveren door 1 druk op de knop

Kansen (3) Nieuwe Aanbestedingswet Motivatie geselecteerde partijen bij meervoudig onderhandse procedures Economisch meest voordelige inschrijving ipv gunnen op laagste prijs Proportionele eisen bij selectie van leveranciers, bij referenties en bij aansprakelijkheid. Verbod op stellen van omzeteisen Minimale inschrijvingslasten dmv eigen verklaring, minder documenten verplicht meesturen

Deelsessies (1) Doel: - Delen van kennis tussen beide groepen. - Geven van tips aan elkaar. Gevolg: - Verbeteren van de kwaliteit van de inkoopprocessen van de gemeente Nijmegen. - Verbeteren van de kwaliteit van de inschrijvingen van de leveranciers.

Deelsessies (2) Dialoog wordt gevoerd langs de stappen van het inkoopproces

Deelsessies (3) Groep 1 Paul Ponsioen Groep 2 Yvonne Muris Groep 3 Karin Killaars

Tips bij het aanbesteden Roelf Houwing Directeur Smart Tenders Smart Tenders adviseert leveranciers bij het inschrijven op aanbestedingen. Roelf neemt ons mee in zijn ervaringen.

Afsluiting Gemeente Nijmegen koppelt de uitkomsten van de drie bijeenkomsten digitaal aan u terug. Dank voor uw deelname. Vragen: Inkoop@Nijmegen.nl