MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Workshop Handelingsgericht werken
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Gedragsproblemen
Verantwoordelijke Leni.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
NA SCHOOLS BREDE SCHOOL IK BEN OKÉ.
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Informatieavond Petrus en Paulusschool
In het bestuursakkoord
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Met een beperking van het V(MB)O naar het MBO
Conferentie leerlingenbegeleiding Workshop: Niet storen, hier wordt geleerd! Leerlingenbegeleiding en onderwijsleerproblemen.
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Wat is een communicatieplan?
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Gedragsproblemen bij kinderen samen te lijf
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Cursus Handelingsgericht Werken
Op school en in de scholengemeenschap
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite DOELSTELLINGEN Kwaliteit mdo verbeteren Inhoudelijk Organisatorisch Transparantie en rolverduidelijking (verwachtingen) Verantwoordelijkheden en taken participanten Directie De leerkracht/ondersteunende leerkrachten CLB-medewerkers Ouders Zorgvraag duidelijker stellen Duidelijke wederzijdse afspraken CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite Vroeger Toekomst Directies weinig betrokken Leerkrachten komen losweg wat vertellen over… ouders weinig of sporadisch betrokken PMS vaak doorschuiven van probleem Directie is spilfiguur inzake organisatie Leerkrachten als deskundige die zorgvraag formuleert + planmatig + systematisch LVS hanteert ouders geven hun mandaat + grotere betrokkenheid CLB School en CLB verantwoordelijk voor… CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite Rol van directie = manager van de school zowel op organisatorisch als op didactisch vlak Kan globalere oplossingen nastreven en implementeren Waakt over continuïteit Coacht team inzake interne begeleiding op school Taken Voorafgaand aan het mdo Interne zorg Plannen Tijd Ruimte Uitnodigen van alle participanten Selectie van… Op het mdo Bewaken van doelen en tijd Interne afspraken Na het mdo Afspraken Clusteren vragen CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite De leerkracht eerste deskundige op vlak van zorg voor alle lln verantwoordelijk voor ontwikkeling van alle kinderen van klas spilfiguur in communicatie met ouders deskundige inzake LVS Taken Voorafgaand aan het mdo Selecteren lln Ouders contacteren mbt zijn zorg over Zich goed voorbereiden Op het Mdo = voorzitter van mdo Hulpvraag omschrijven vanuit lln-perspectief Vanuit LVS Traject vooraf Na het Mdo Afspraken noteren in LVS Terugkoppeling naar ouders Uitvoeren CLB Limburg-Noord Adite

Rol van de ondersteunende leerkracht Taakleerkracht Gok leerkracht ….? Extra ondersteuning inzake leerlingen in achterstands- posities Taken Voorafgaand aan Afspraken inzake afstemming Verfijning onderzoek Op het mdo Diagnostisch onderzoek toelichten Afspraken tunen Schetsen van evolutie en vorderingen Na het mdo Afspraken noteren in eigen handelingsplan CLB Limburg-Noord Adite

Rol van de CLB-medewerker =deskundige met ondersteunende en aanvullende rol werkt vanuit subsidiariteit als beginsel hanteert daarbij emancipatorische visie werkt vanuit beginsel “leerling centraal” Heeft know-how inzake diagnostiek Werkt draagkracht verhogend Taken voorafgaand aan… dossier- en context verkennen op het mdo consultatieve en luisterende houding de hulpvraag van de ll duiden informeren over en zoeken naar diagnostische mogelijkheden en aanpak +afspraken na het mdo team, dossier CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite Rol van de ouders Deskundige inzake opvoeding verantwoordelijk en beslist mee mandaat geven na informatie over... informatie geven over hun kind en de eigen aanpak van… ondersteunen aanpak school Voor het mdo mandaat geven aan leerkracht informatie relevant tav probleem beschikbaar stellen aan tijdens mdo ? Na het mdo recht op informatie afspraken mbt ondersteunend handelen CLB Limburg-Noord Adite

Handvaten voor…zorgvragen Selecteren lln die onvoldoende profiteren van het onderwijsaanbod of onvoldoende gedijen op school GOK of niet? Wat? In de focus? Kind school (eigen schoolkenmerken) klas thuis vrije tijd = ganse context en de interacties Hulpmiddelen een harmonisch en breed LVS zie ook wolk CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite Kanttekeningen Visie school versus visie CLB is de visie eenduidig? Bvb rol van ouders emancipatorische visie subsidiariteit Goede praktische organisatie wie? Wanneer?, waar? waarom? Wat? hoe? Inschrijvingsprocedure school + LVS Registratie Nascholing CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite Probleemkind? Nog te vaak wordt het kind omschreven als een probleemkind in plaats van een kind met problemen binnen een bepaalde context waarvan de school deel uitmaakt! CLB Limburg-Noord Adite

CLB Limburg-Noord Adite Hoe, wanneer en wie stelt dit voor aan de partners? Directies op welke termijn realiseerbaar? Korte termijnvisie lange termijnvisie consequenties naar elke school toe even snel haarbaar …verschillende snelheden van implementatie van? Onderwerp van eventuele gezamelijke doorlichting? CLB Limburg-Noord Adite